• Retro

Frågor angående Göteborgsområden

Hej hej alla glada Göteborgare! 

Jag har hört att Angered och Bergsjön är big no no, men kan någon förklara varför? 
    Och hur är områdena Kortedala och Olofstorp? Torslanda?

Vilka områden är okej utan att vara överklass eller allt för dyra? 
    Jag har förstått det som att man ska hålla sig till Majorna, Frölunda, Mölndal, Partille, Lerum etc. Men vilka fler områden finns det, som gärna ligger lite utanför staden och som inte är dyra, men som ändå är trevliga att bo i?

Jag vill även höra från er som bott i områden med dåligt rykte vad ni tyckte om det. Var det så hemskt? 

★ ☆ ✰ Alex, Sam, Charlie, Juliet, Alfred, Harry ✰ ☆ ★
  • Svar på tråden Frågor angående Göteborgsområden
  • Retro
    Musik skrev 2013-06-15 11:32:12 följande:
    Gäller det lägenhet eller hus? Hyra eller köpa?
    Det är inte bestämt ännu, är det annorlunda alltså beroende på om det är hus eller lägenhet man bor i och huruvida man hyrer eller har köpt? Vi vill ju köpa villa så småningom, men det blir nog mest troligt lägenhet från början, på grund av hur bostadsmarknaden ser ut, bostadsrätt eller hyresrätt vet vi inte.
  • Musik

Jag tänkte mest på att du kan ju välja bostad vart du vill om du köper (Och har råd givetvis). Vill du hyra så är det olika svårt att få bostad beroende på vilket område du önskar.

• 123

Det är inte helt enkelt att säga vilka områden som är bra eller "dåliga". Angered tex är väldigt stort och det går inte att säga att hela Angered är kass, det finns jättefina områden där också.

Frölunda är inte heller bara jordgubbar och fågelkvitter, där finns mindre fina områden också.

Min lillebror bodde i STHLM men ville hit och blev erbjuden en andrahandslägenhet i Kortedala. Han visste inget om stan men hade hört dåliga saker om just Kortedala så han bad mig åka och titta på lägenheten. Den låg EN hållplats ifrån Kortedala torg (som är lite sisådär) och det var som en annan värld med välskötta hus, inget skräp, välskötta rabatter och rena bilar. Det fanns inte bara hyreshus utan även villor och fin natur.
    Jag okejade, han flyttade in och trivdes jättebra, han kände sig trygg med att lämna cykeln i cykelstället osv trots allt dåligt han hört om just Kortedala.
    Så det finns inga enkla svar.

Funderar ni på att köpa lägenhet? Om du vill kan jag hjälpa dig sålla litegrann bland adresser så du inte behöver åka och titta på sånt som kanske inte passa dig så bra.
    Vet inte hur man inboxar eller så men om du vill får du gärna göra det så kan jag mejla tillbaka.       

• solros68

Tyvärr är det ju så att bomarknaden i Gbg är ganska svår, så om du vill hyra kan man inte vara kräsen när det gäller områden. Kortedala har lite dåligt rykte men finns bättre och sämre delar av Kortedala. Torslanda är jag tyvärr inte så insatt i, men är inget dåligt område. Hade jag flyttat in till Göteborg, och skulle bo i lägenhet, hade jag nog satsat på förorterna Mölndal eller Partille.

• Retro
    123 skrev 2013-06-15 11:51:51 följande:
    Det är inte helt enkelt att säga vilka områden som är bra eller "dåliga". Angered tex är väldigt stort och det går inte att säga att hela Angered är kass, det finns jättefina områden där också.

Frölunda är inte heller bara jordgubbar och fågelkvitter, där finns mindre fina områden också.

Min lillebror bodde i STHLM men ville hit och blev erbjuden en andrahandslägenhet i Kortedala. Han visste inget om stan men hade hört dåliga saker om just Kortedala så han bad mig åka och titta på lägenheten. Den låg EN hållplats ifrån Kortedala torg (som är lite sisådär) och det var som en annan värld med välskötta hus, inget skräp, välskötta rabatter och rena bilar. Det fanns inte bara hyreshus utan även villor och fin natur.
    Jag okejade, han flyttade in och trivdes jättebra, han kände sig trygg med att lämna cykeln i cykelstället osv trots allt dåligt han hört om just Kortedala.
    Så det finns inga enkla svar.

Funderar ni på att köpa lägenhet? Om du vill kan jag hjälpa dig sålla litegrann bland adresser så du inte behöver åka och titta på sånt som kanske inte passa dig så bra.
    Vet inte hur man inboxar eller så men om du vill får du gärna göra det så kan jag mejla tillbaka.       
    Hej, jag kan inte inboxa dig för du har speciella inställningar som gör att jag inte kan gå in på din sida. 
    Men om du trycker på mitt namn här till vänster så kommer du till min profil och om du bläddrar ner finns det en knapp till höger där det står "skicka meddelande"  

solros68 skrev 2013-06-15 12:08:55 följande:
    Tyvärr är det ju så att bomarknaden i Gbg är ganska svår, så om du vill hyra kan man inte vara kräsen när det gäller områden. Kortedala har lite dåligt rykte men finns bättre och sämre delar av Kortedala. Torslanda är jag tyvärr inte så insatt i, men är inget dåligt område. Hade jag flyttat in till Göteborg, och skulle bo i lägenhet, hade jag nog satsat på förorterna Mölndal eller Partille.
    Vi är inte alls så kräsna, dock vill vi att området ska vara säkert och gärna nära natur och lekparker med tanke på att vi har 6 barn . Hur kräsen kan man vara om det gäller hyresrätter?
  • Lisamarie

Jag bor i lägenhet i partille och är uppvuxen i villa i Torslanda. Vi älskar partille, har 1 hyresrätt och 1 bebis, här finns allt.. Natur och köp centrum :) Torslanda är mysigt om man har villa eller hus, jätte fina och bra barnområden överlag skulle jag säga :)

• Retro

Finns det inga områden runt Göteborg som är mer "levande"/"sociala" bostadsområde där folket är utomhus på dagarna och där grannarna umgås och så vidare?!

• Smilla0608

Hej! Vi bor i Kortedala och trivs hur bra som helst. Som nån skrev ovan finns det ju trash hus över allt i Gbg. Jag älskar att ha sociala grannar, mkt barnfamiljer, skog, fina o många lekplatser, nära till centrum (9 min med vagn), gångavstånd till affär. Och det har vi. Men, hyran är svindyr. Men det är det värt, man får liksom välja. Har en vän som ex bott i ett "dåligt" område i Torslanda, så det beror på liksom. Partille är bra, men d beror ju oxå på var i Partille. Alla ställen är heller inte "bra" där...

• Retro

Finns det några fler Göteborgare här inne på forumet?!

Svar på tråden Frågor angående Göteborgsområden