Detta gjorde jag, 3 veckor med 600kcal per dag, 7 veckor med 800.... gick ner i vikt väldigt snabbt. trappade sedan upp försiktigt i samråd med personal från det program jag följde (personal som var utbildad inom kost och viktminskning)... Jag gick minst en mil per dag, tränade 4 pass i veckan och drack 3 liter vatten per dag... Är 22 år och skulle gå ner ca 15-18 kg. vilket jag gjorde på 10 veckor.
Hur mår jag idag kan man undra? Det jag utsatte min kropp för gör jag aldrig någonsin om. hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag aldrig gjort detta... Det enda positiva var att snabba resultat triggar motivationen så att man orkar fortsätta..
1. Jag tappar fortfarande massor av hår
2. min mens uteblev under ett halvår - (kroppen gör sig av med "icke" livsviktiga funktioner, när det får för lite bärnsle)
3. Jag har fortfarande ångest över hur jag betett mig mot mina närstående, främst min kille... men på 500kcal per dag, ständig hunger osv. så får hjärnan så pass lite energi att man inte tänker rationellt över huvud taget..
4. Jag fick gallsten och gallstensanfall (trots min låga ålder och utan fettrik kosthållning, vilket är vanligt vid för snabb viktminskning då kroppen måste hantera det fett man bränner.
5. Mina levervärden blev dåliga, förmodligen pga. den snabba viktminskningen och att jag gett min kropp för lite energi för att fungera.
6. Mina hormoner sattes ur spel och jag blev sömnlös under ca 6 veckors tid, vaknade tidigt, kunde inte somna.
7. Jag har fortfarande svårt att reglera kroppstemperaturen, var på jag kan svettas när det är så kallt att min kille huttrar under sitt täcke eller frysa när det är varmt, också hormonellt säger läkaren.
Allt detta menar min läkare att jag själv orsakat, då den lilla energimängd inte ens är tillräcklig för att alla organ ska fungera. Med det jag vet idag hade jag lagt min viktminskning med ett kaloriintag på minst 1400kcal, nyttig och bra mat och låtit det ta längre tid...vill man tex. som jag skaffa barn inom en snar framtid är det rätt dumt att sabba hela sin menscykel för att man ville bli smal lite snabbt. Jag har vart regelbunden som en klocka tidigare, nu kan mensen komma med 2 månaders uppehåll, och vara under en dag eller 3 veckor...
Förlåt för att jag störde er tråd, men hade jag läst något som detta innan jag började hade jag tänkt om. För era kroppar kommer på ett eller annat sätt ta tillbaka det ni utsatt dem för. Läs på om skadad metabolism vilket inte är tillräckligt undersökt/forskat på än..