• kotten33

Tina, frysa, tina, frysa

Har en udda sak som jag länge har funderat på. Vad händer med bröd om man fryser in, tinar upp det, fryser, tinar upp det osv.

Jag har fått lära mig att detta inte är bra, men vad är det som händer egentligen? Förutom kanske att brödet inte blir så roligt efter ett tag.  

• Svar på tråden Tina, frysa, tina, frysa
  • Aniiee

Ja, du, bra fråga. Fuktskadat? Möggeltillväxt? Vet inte. Jag fick det inpräntat i mig att aldrig frysa om mat, men jag tror inte jag fick veta varför. Ända omfrysningen som var ok var om det var rått -> frys -> tina -> tillaga -> frys. Tinade man det igen så fick man absolut inte frysa om det. 

Förhoppningsvis får vi svar =) Jag vill också veta... 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • kotten33
    Aniiee skrev 2013-06-15 14:31:06 följande:
    Ja, du, bra fråga. Fuktskadat? Möggeltillväxt? Vet inte. Jag fick det inpräntat i mig att aldrig frysa om mat, men jag tror inte jag fick veta varför. Ända omfrysningen som var ok var om det var rått -> frys -> tina -> tillaga -> frys. Tinade man det igen så fick man absolut inte frysa om det. 

Förhoppningsvis får vi svar =) Jag vill också veta... 

kul, kanske inte var så korkad fråga i alla fall.

Som sagt, de flesta har ju fått detta inpräntat sedan barnsben.

Samma sak som att man alltid skall skära bort översta lagret på en ny ost.    
  • Aniiee
    kotten33 skrev 2013-06-15 14:42:40 följande:

kul, kanske inte var så korkad fråga i alla fall.

Som sagt, de flesta har ju fått detta inpräntat sedan barnsben.

Samma sak som att man alltid skall skära bort översta lagret på en ny ost.    
    Det har inte jag fått lära mig, annat än av erfarenheten att det ibland smakar plast. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • pluvdo

Jag gissar på att det åtminstone när det kommer till vissa livsmedel samlas bakterier som inte "går bort" i frysen, så varje gång man tar fram livsmedlet och tinar det så "aktiveras" bakterierna igen. Då kanske den processen går snabbare också ifall livsmedlet passerat sitt bäst före-datum. Jag menar, om någon dör och genast stoppas i en frys och förvaras där i tio år och man sedan tar fram den kroppen så har jag för mig att nedbrytningen (eller vad heter det) går mycket snabbare än vanligt. Det kan säkert även bero på att isen förstör celler och så i köttet som gör att kroppen bryts ner snabbare eller något. Smälter liksom. Kanske?

Men jag är inte säker.

Så vitt jag hört så kan man i alla fall tina och frysa om exempelvis bröd. Sedan kanske det blir äckligt om man gör det för mycket, det vet jag inte, men det skall i alla fall vara ofarligt.

Svar på tråden Tina, frysa, tina, frysa