• Anonym (tänderna)

Tandställning som vuxen, mår sjukt dåligt...

Vägrade tandställning som barn och har egentligen under hela min vuxna ålder stört mig på mina tänder.  I början av året började jag undersöka möjligheten att fixa till problemet och då var jag positiv till att skaffa tandställning och satte igång behandlingen med att få en käk-vidgare, "expander" insatt i överkäken. Fick sen en tid för tandställningen men måde så dåligt veckan innan att jag inte kunde sova ordentligt och samma dag sköt jag fram tiden till i höst. Nu för ett par dagar sedan lossnade även expandern och är sjukt tveksam om jag ska kontakta tandregleraren för att få den insatt igen..

Just nu känns de som de händer mycket annat i mitt liv och som jag skulle vilja skjuta på de här, men samtidigt vet jag att jag kommer ångra mig senare om jag inte gör de. De lär ju hända saker i livet sen med. Men mår samtidigt så dåligt av tankarna på de här att de nästans känns värre än att få de fixat.

Någon annan som vuxen som funderat på tandställning men varit osäker och sen tagit modet till sig att skaffa de? Hur kändes de, var de så jobbigt som ni trodde?

• Svar på tråden Tandställning som vuxen, mår sjukt dåligt...
  • FireLady

Jag har aldrig haft tandställning men har en perfekt tandrad ändå och vet du vad. DET ÄR SKITTRÅKIGT! Ingen som helst personlighet i tänderna! Nä, gå till psykolog eller något istället och behåll din individualitet. Du blir inte lyckligare av en rak tandrad. Men om du får problem rent fysiskt av det, då förstår jag behovet, annars inte.

• Anonym (Jag)
    FireLady skrev 2013-06-15 15:22:30 följande:
    Jag har aldrig haft tandställning men har en perfekt tandrad ändå och vet du vad. DET ÄR SKITTRÅKIGT! Ingen som helst personlighet i tänderna! Nä, gå till psykolog eller något istället och behåll din individualitet. Du blir inte lyckligare av en rak tandrad. Men om du får problem rent fysiskt av det, då förstår jag behovet, annars inte.

Lustigt, min vän säger likadant, hon har också perfekta tänder och när jag klagar säger hon att det ger som du säger personlighet. Men TS, tänk på hur värt det kommer vara. Sen när det är över så kommer du vara jätteglad över dina fina tänder. :)
  • FireLady
    Anonym (Jag) skrev 2013-06-15 17:27:15 följande:

Lustigt, min vän säger likadant, hon har också perfekta tänder och när jag klagar säger hon att det ger som du säger personlighet. Men TS, tänk på hur värt det kommer vara. Sen när det är över så kommer du vara jätteglad över dina fina tänder. :)
    Ja du, det är så illa att jag tänder mer på män med lite rörigt personlighet i tänderna än en helrak brygga. Har bara haft en som hade rak, och det där sexiga suget kom aldrig riktigt. De ska däremot inte vara ofräch eller så, men lite rörigt = hett!
  • Anonym (raka tänder)

Kör på tandställning TS, det är klart mycket attraktivare med raka ordentliga tänder än tänder som sitter huller om buller i munnen.

Jag är själv född med raka tänder och jag är så himla glad för det. Hade jag inte haft det hade jag fixat det med tandställning. 

• Anonym (Moa)

Jag är 20 år och har tandställning, vägrade också som barn. Kommer dock inte ha perfekta tänder efter, då jag bara har tandställning på halva. Men under är det bara en tand som är lite sne, och tycker inte det gör så jätte mycket...

Om du vill det, tycker jag du ska göra det. Ingen kommer tänka på att du har tandställning, om dom nu gör det så för väl inte det någon?  Ingen bryr sig :)

• Anonym (A)

Jag är 27 år och har haft tandställning i ett halvår. Innan den sattes in så tänkte jag precis som du beskriver, att det här skjuter jag upp. Jag tvekade många gånger och förväntade mig det värsta; att det skulle göra asont och vara fult. 

Men tandställningen är det bästa jag gjort Tycker till och med att den är ganska fin! Visst känns det jobbigt ibland, men känslan när man vecka efter vecka faktiskt SER "framstegen" är väldigt motiverande.

• Anonym (Yes)

Jag gjorde det efter många års tvekan! Så nöjd nu!! Visst var det jobbigt men trots allt är ca 2 år en liten parentes av livet! Kör på när du ändå är igång.

• Fiona M

När jag ser vuxna med tandställning tänker jag alltid att de är tuffa som tar tag i problemet med tänderna. /bet av en tand fö c månader sen, vågar inte fixa det

• ZaftMonkey
    Fiona M skrev 2013-06-15 18:23:01 följande:
    När jag ser vuxna med tandställning tänker jag alltid att de är tuffa som tar tag i problemet med tänderna.
    Precis såhär tänker jag med! :) Kör på! Du kommer att bli så nöjd!
  • Anonym (osynlig ställning)

Hej, Jag har alltid haft ett mellanrum mellan framtänderna och märkt att många tittat på detta. Jag ville att dem jag möter ska titta mig i ögonen istället för på mitt mellanrum. När jag var 38 år tog jagett beslut att kolla upp vad som kan göras åt detta. Jag ville inte ha en synlig tandställning, så jag kollade på nätet och hittade en tandläkare som jobbade med osynliga tandställningar, dvs dem sitter på insidan av tänderna. Jag hade dessa i tolv månader och mellanrummet minskade markant. Jag är jättenöjd med resultatet. Det kostade 55.000 kr att sätta in dessa i över och underkäken. Det enda negativa är att jag börjat läspa lite mer än jag gjorde tidigare. Under tiden tandställningen satt fast på insidan läspade jag mer än tidigare och var tvungen att jobba med att tala tydligare.

• KMJ

Ja, lätt för någon med perfekt tandrad att hävda att man ska ha kvar sina "karakteristiska sneda tänder."

Själv skaffade jag tandställning när jag var 32 år och hade den i 2,5 år. Jag var också riktigt deprimerad strax innan jag skulle sätta in den och en första tid när den satt där. Jag ville inte le så mycket. Men jag vande mig och ångrar mig inte det minsta. Trotts att det gjorde riktigt ont i början, det skavde och värkte när tandställningen var åt spänd. otäkt att dra ut två tänder, men det var så värt det. Jag hade stort överbett och en fram tand som låg helt ovanpå de andra tänderna. Nu har tänderna bättre plats och överbettet är inte helt borta men har minskat alldeles lagom mycket.  

• Anonym (tänderna)
    FireLady skrev 2013-06-15 15:22:30 följande:
    Jag byter vilken dag som helst med dig, skulle kunna betala nästans hur mycket som helst för att få ha fina breda tandbågar. Tittar nästans alltid på andras tänder och avundas hur vackra breda leenden nästans alla andra har.

De handlar dessutom om så mycket mer än bara "raka tänder", jag har faktiskt underliggande problem som gör att jag vill få de åtgärdat och få raka fina tänder på köpet. Men skäms ändå för att göra något åt de.
    Anonym (A) skrev 2013-06-15 18:01:25 följande:
    Jag är 27 år och har haft tandställning i ett halvår. Innan den sattes in så tänkte jag precis som du beskriver, att det här skjuter jag upp. Jag tvekade många gånger och förväntade mig det värsta; att det skulle göra asont och vara fult. 

Men tandställningen är det bästa jag gjort Tycker till och med att den är ganska fin! Visst känns det jobbigt ibland, men känslan när man vecka efter vecka faktiskt SER "framstegen" är väldigt motiverande.
    Tack för ett bra svar, de höjer motivationen!

Vet ju att de kommer vara så värt de när de är klart men är ändå sjukt jobbig tid. (Inbillar jag mig iaf) inte så mycket att de kommer göra ont men annars jobbigt att leva med. Andras reaktioner, mat som fastnar osv.
    Anonym (Yes) skrev 2013-06-15 18:09:30 följande:
    Jag gjorde det efter många års tvekan! Så nöjd nu!! Visst var det jobbigt men trots allt är ca 2 år en liten parentes av livet! Kör på när du ändå är igång.
    Fiona M skrev 2013-06-15 18:23:01 följande:
    När jag ser vuxna med tandställning tänker jag alltid att de är tuffa som tar tag i problemet med tänderna. /bet av en tand fö c månader sen, vågar inte fixa det
    ZaftMonkey skrev 2013-06-15 18:26:24 följande:
    Precis såhär tänker jag med! :) Kör på! Du kommer att bli så nöjd!
    Önskar att flera tänkte så.
    Anonym (osynlig ställning) skrev 2013-06-15 18:38:55 följande:
    Hej, Jag har alltid haft ett mellanrum mellan framtänderna och märkt att många tittat på detta. Jag ville att dem jag möter ska titta mig i ögonen istället för på mitt mellanrum. När jag var 38 år tog jagett beslut att kolla upp vad som kan göras åt detta. Jag ville inte ha en synlig tandställning, så jag kollade på nätet och hittade en tandläkare som jobbade med osynliga tandställningar, dvs dem sitter på insidan av tänderna. Jag hade dessa i tolv månader och mellanrummet minskade markant. Jag är jättenöjd med resultatet. Det kostade 55.000 kr att sätta in dessa i över och underkäken. Det enda negativa är att jag börjat läspa lite mer än jag gjorde tidigare. Under tiden tandställningen satt fast på insidan läspade jag mer än tidigare och var tvungen att jobba med att tala tydligare.
    Jag skulle också vilja ha en bakom tänderna tandställning men de funkar inte i mitt fall. Kunde tydligen inte ens få välja en med vita fästen för att de tydligen funkade för dåligt.
    KMJ skrev 2013-06-15 20:44:57 följande:
    Ja, lätt för någon med perfekt tandrad att hävda att man ska ha kvar sina "karakteristiska sneda tänder."

Själv skaffade jag tandställning när jag var 32 år och hade den i 2,5 år. Jag var också riktigt deprimerad strax innan jag skulle sätta in den och en första tid när den satt där. Jag ville inte le så mycket. Men jag vande mig och ångrar mig inte det minsta. Trotts att det gjorde riktigt ont i början, det skavde och värkte när tandställningen var åt spänd. otäkt att dra ut två tänder, men det var så värt det. Jag hade stort överbett och en fram tand som låg helt ovanpå de andra tänderna. Nu har tänderna bättre plats och överbettet är inte helt borta men har minskat alldeles lagom mycket.  

Precis!

Antagligen överdriver jag också de här och vad andras reaktioner kommer vara. Alltså jag vill verkligen få de fixat men är inte så lockande att som 25årig kille gå med tandställning i nästans 2 år. Har redan dåligt självförtroende för mitt utseende (mycket pga de här) och vet att de ju inte lär vara bättre med tandställning också. Skulle jag ha ett jobb där jag inte träffar så mycket folk tror jag de vore lättare med att vissa dagar träffa flera 100 personer...

Nej jag vet inte vad jag ska göra för att våga, har varit och pratat med en psykolog men hon tyckte de bara var att köra på, inget att skämmas över. Har inte ens kunnat nämna att jag funderar på de här åt mina vänner, vet liksom inte vad man skall säga?

• Anonym (Moa)

Jag tycker du överdriver det lite, jag lovar att ingen kommer bry sig...

• ickesant
    Anonym (tänderna) skrev 2013-06-23 12:24:32 följande:
    Jag byter vilken dag som helst med dig, skulle kunna betala nästans hur mycket som helst för att få ha fina breda tandbågar. Tittar nästans alltid på andras tänder och avundas hur vackra breda leenden nästans alla andra har.

De handlar dessutom om så mycket mer än bara "raka tänder", jag har faktiskt underliggande problem som gör att jag vill få de åtgärdat och få raka fina tänder på köpet. Men skäms ändå för att göra något åt de.

Tack för ett bra svar, de höjer motivationen!

Vet ju att de kommer vara så värt de när de är klart men är ändå sjukt jobbig tid. (Inbillar jag mig iaf) inte så mycket att de kommer göra ont men annars jobbigt att leva med. Andras reaktioner, mat som fastnar osv.

Önskar att flera tänkte så.

Jag skulle också vilja ha en bakom tänderna tandställning men de funkar inte i mitt fall. Kunde tydligen inte ens få välja en med vita fästen för att de tydligen funkade för dåligt.

Precis!

Antagligen överdriver jag också de här och vad andras reaktioner kommer vara. Alltså jag vill verkligen få de fixat men är inte så lockande att som 25årig kille gå med tandställning i nästans 2 år. Har redan dåligt självförtroende för mitt utseende (mycket pga de här) och vet att de ju inte lär vara bättre med tandställning också. Skulle jag ha ett jobb där jag inte träffar så mycket folk tror jag de vore lättare med att vissa dagar träffa flera 100 personer...

Nej jag vet inte vad jag ska göra för att våga, har varit och pratat med en psykolog men hon tyckte de bara var att köra på, inget att skämmas över. Har inte ens kunnat nämna att jag funderar på de här åt mina vänner, vet liksom inte vad man skall säga?

• Julia1245

Jag är bekant med en tjej som är tandläkare, hon är kanske 25 år och har tandställning. En rejäl en! Jag tycker det är gulligt. Hon passar bra i den, det ger henne extra charm och personlighet och jag beundrar henne för att hon vågar trotsa alla uppfattningar om att tandställning är för ungar. Jag tycker definitivt att du ska skaffa en. Du säger att du mår dåligt över ditt utseende redan, mycket på grund av dina tänder? Visst, du kanske inte kommer trivas i tandställningen. Men vad föredrar du: att skämmas över den i två år (vilket du absolut inte behöver göra! Men jag fattar ju att det är lätt för mig att säga) eller fortsätta vantrivas med dina tänder resten av ditt liv? Två år är ganska kort tid i sammanhanget.

• Anonym (A)

Jag tycker inte att den är jobbig att leva med För min del har det varit jobbigt att gå till tandläkaren så ofta som jag gör, och det beror på att jag drar fram en tand just nu och då behövs det en gummitråd, och den tråden ligger dumt till och går ofta av = jag får boka in extrabesök titt som tätt. Annars är den inte jobbig att leva med. Jag äter precis som vanligt och undviker bara curry (eftersom det kan missfärga snoddarna man har runt fästena).

Och tankar på andras reaktioner tycker jag att du kan glömma faktiskt, för så tänkte jag också, och ärligt talat så har INGEN reagerat...alls! Många i min närhet såg den inte ens.  

Ang. keramiska fästen (vita) så berättade min tandläkare att man främst rekommenderar tandställning i metall eftersom den jobbar hårdare och kan justera mer precist, men på de sex främsta tänderna kan man välja keramiska fästen så syns tandställningen lite mindre. Man behöver alltså inte ha BARA metall eller BARA vita fästen. 
  • Anonym (tänderna)

Tack för era svar! Ni får de ju att låta så lätt.. Önskar verkligen jag kan finna självförtroende för att gå dit och få den insatt. Är ju ett tag kvar och vill inte skjuta upp de igen, måste göra de. Men tänker så sjukt mycket på att de kommer bli så jobbigt i alla möjliga olika situationer.

Kul att läsa om lite av era erfarenheter med, är de någon som har mer att berätta får ni gärna skriva!

• Camilla17

Jag blir 24 år i år. När jag gick i 8an sa de att de ställde mig i kö för tandställning men sedan glömde de bort mig :/ När jag frågade dem för 3-4 år sedan så de de att det inte skulle räcka med tandställning utan jag måste även operera käkarna och han jag pratade med då rekkomenderade inte det. Kan inte beskriva hur besviken jag var när jag gick därifrån för jag skulle précis börja ett nytt job och hade ingen möjlighet att operera då. Nu har jag bestämt mig för att skaffa tandställningen och operationen. nästa vecka sätts den i och visst, jag kanske kommer att se ut som ugly betty ett tag framöver, men hellre det än att behöva skämmas för sina tänder hela livet och aldrig kunna le med tänderna. Go for it sager jag!

Svar på tråden Tandställning som vuxen, mår sjukt dåligt...