hej o tack ni ha för alla svar,
nu när så många som kan lite mer än jag om dessa skador läst här ,
kanske ni kan svara på om man har ont vid 2:a gradens brännskador. Hen har nämligen inte ont, säger inte mycket om såret håller armen mot sig o vill inte att man rör men verkar inte ha ont utan mer medveten om att de är ett sår. i duschen reagerar hen inte på att få vatten på armen eller tvålskum (har inte rört såret när hen varit vaken utan då tvättar jag det i duschen o ser till att de e fint, lägger på en liten handduk o sedan "plåster på" som jag säger till hen.)
tyvärr blir den sen tvättning av såret idag då jag nyss tittade till de o de behövs rengöras (inte som att man kan hålla sig till varannan dag utan när det behövs tycker jag)
Anonym (jobbar på akuten) skrev 2013-06-16 01:23:24 följande:
Stackars barn. Hoppas han/hon blir bättre snart. Gör så här: på apoteket finns som ett "nät" som liknar hud (har glömt namnet). Lägg på det på brännskadan, Det ska inte helst va på den friska huden. På den lägger du sedan kompresser som är blöta med klorhexidinsprit och så bågon torr kompress på den blöta. Sedan virar du en gasbinda runt så kommer det läka fort. Byt varannan dag allting. Å just ja... det där "nätet" kan svida nån minut i början men e fantastiskt bra. Lycka till
har använt nätet tyvärr tog det slut idag så nu får de bli utan till i morgon. dock har jag inte blöt ner kompresser utan bara tagit torrt som de sa när ja va hos läkaren. (som sagt älskar när man får olika råd :p )
finns det inte nå större plåster som man kan ha flera dagar ?
detta sår ligger på insidan av armen o de håller sig absolut inte rent en dag om vi går ut o leker.
håller med dig tycker så synd om min älskade, men så tapper hen har varit igenom allt!
Veddi skrev 2013-06-16 01:05:23 följande:
Jag skållade ena låret med hett vatten för några somrar sedan, vilket gav mig 2:a-gradensbrännskada. Tog nog allt som allt 1 månad innan det läkte ordentligt, lämnade lite pigmentförändringar bara. Det tar tid, mitt såg ut ungefär som på bilden under läkningsprocessen. Har för mig att man endast får 3:dje-graden om det som bränner en stannar kvar länge vid huden, vilket i sånna fall lämnar ärr. I och med att det var vatten som brände mig, så rann det varma snabbt bort. Hade det varit något mer trögflytande som var svårare att få bort fort (t.ex. olja eller gröt) så hade det gjort mer skada.
barn har tunnare hud o därför är det helt fel de du tänker på med att vatten inte kan ge 3dje gradens brännskada. vatten, kaffe te mm är oftast orsaken till att småbarn får brännskador (till o med allvarliga)