• Anonym (orolig)

brännskada, hjälp! varning för bilden 2 eller 3 gradens skada ?

hej !
    mitt barn brände sig för ca 2 veckor sedan,
    tog hen till läkaren direkt o de bedömde att de va en 2:a gradens brännskada.
    de sa att de skulle ta runt 2 veckor att bli bättre,
    nu har de ju inte blivit bra o jag har börjat undrat på om de bedömde rätt ang skadan. 
    ska till sjukhuset i morgon o få hjälp men jag vill bara fråga er om någon av er vet va man skall kräva gällande brännskador har läst lite på nätet o blir orolig de verkar inte va så kunniga kring brännskador övh. 

sen är jag så orolig att jag nu har tvättat fel o haft fel förband på såret om detta nu är 3:de gradens brännskada.

• Svar på tråden brännskada, hjälp! varning för bilden 2 eller 3 gradens skada ?
  • Blåbäret0

Åh stackars lilla!! :(((((

Utan att veta något direkt om brännskador så ser det ju inte infekterat ut, men bör ju ses över av läkare så det läker på bästa sätt för att minska risken för ärr samt infektion.

Jag hoppas någon kunnig svarar dig!

• Veddi

Jag skållade ena låret med hett vatten för några somrar sedan, vilket gav mig 2:a-gradensbrännskada. Tog nog allt som allt 1 månad innan det läkte ordentligt, lämnade lite pigmentförändringar bara. Det tar tid, mitt såg ut ungefär som på bilden under läkningsprocessen. Har för mig att man endast får 3:dje-graden om det som bränner en stannar kvar länge vid huden, vilket i sånna fall lämnar ärr. I och med att det var vatten som brände mig, så rann det varma snabbt bort. Hade det varit något mer trögflytande som var svårare att få bort fort (t.ex. olja eller gröt) så hade det gjort mer skada.

• kenopeno

Det här behöver du gå iväg med så det får ses om. Det kan hända att barnet behöver antibiotika. Sedan är skadan för stor för att du ska ta hand om den på egen hand. Gå väg till doktorn.....och sedan tar du kontakt med distriktsköterskan så hon får lägga om det varje dag och hålla koll på det. En brännskada tar tid och behöver vara under uppsyn av någon från vården. Så skynda iväg till doktorn nu, så att det inte blir en infektion som sprider sig och tar över.

Jag brände mig på ett strykjärn en gång.....fick gå till distriktsköterskan varje dag och när det var under kontroll, varannan dag....tills det var lugnare igen och börjat läka ordentligt. Just pga av att infektionsrisken är så stor vid brännskador.  

• Anonym (2a graden)

Det ser ut att kunna vara en djupare delhudsbrännskada, dvs en 2a graden, men en djup sådan. Det som är positivt är att det finns cirkulation i mitten (det blöder lite från hela ytan). Då är sannolikheten för läkning större.
    Man kan nästan aldrig bedöma en brännskada ordentligt redan från början. Efter ett par veckor vet man mer om detta är en skada som kan läka bra på egen hand eller om man bör transplantera lite hud för att det skall bli bättre.
    Det är svårt att bedöma en bild, men jag tror (!) att detta ändå är en skada som skulle må bra av ett hudtransplantat. Detta skulle ge snabbare läkning med finare ärr. För ett ärr kommer det att bli. De skador som läker helt utan ärr har läkt på 2 veckor.
    Du har säkerligen skött skadan på ett bra sätt. Det är inte ditt fel om man behöver transplantera lite hud (inte så dramatiskt som det låter). De kommer givetvis kunna ge en bättre bedömning imorgon än vad jag kan göra via en bild på nätet. Om de inte nämner annan åtgärd än att avvakta så vet de säkert vad de talar om.
    Om de däremot känner sig tveksamma så tycker jag att du skall be om en remiss till någon som vet bättre. På vårdcentraler kan de oftast inte lika mycket som på barnsjukhus (även om det finns en del riktigt duktiga på en VC).

• Anonym (2a graden)
    kenopeno skrev 2013-06-16 01:14:35 följande:
    Det här behöver du gå iväg med så det får ses om. Det kan hända att barnet behöver antibiotika. Sedan är skadan för stor för att du ska ta hand om den på egen hand. Gå väg till doktorn.....och sedan tar du kontakt med distriktsköterskan så hon får lägga om det varje dag och hålla koll på det. En brännskada tar tid och behöver vara under uppsyn av någon från vården. Så skynda iväg till doktorn nu, så att det inte blir en infektion som sprider sig och tar över.

Jag brände mig på ett strykjärn en gång.....fick gå till distriktsköterskan varje dag och när det var under kontroll, varannan dag....tills det var lugnare igen och börjat läka ordentligt. Just pga av att infektionsrisken är så stor vid brännskador.  
    Det beror på hur skadan ser ut, och om det är på vuxen eller barn, hur ofta man lägger om. En vätskande, lite djupare skada kan man behöva lägga om varje eller varannan dag, men oftast vill man att förbandet skall sitta på orört under en längre tid. När barnet besöker mottagningen första gången sätter man ofta på ett förband som får vara orört under en veckas tid innan man tittar på skadan igen. Ser man redan från början att det vätskar eller är väldigt djupt byter man snabbare.
    Jag vill bara säga att det inte alltid är bäst att byta och kolla på skadan varje dag (så att inte TS eller andra tror att man gör fel om man gör på annat vis).
  • Anonym (jobbar på akuten)

Stackars barn. Hoppas han/hon blir bättre snart. Gör så här: på apoteket finns som ett "nät" som liknar hud (har glömt namnet). Lägg på det på brännskadan, Det ska inte helst va på den friska huden. På den lägger du sedan kompresser som är blöta med klorhexidinsprit och så bågon torr kompress på den blöta. Sedan virar du en gasbinda runt så kommer det läka fort. Byt varannan dag allting. Å just ja... det där "nätet" kan svida nån minut i början men e fantastiskt bra. Lycka till

• Anonym (orolig)

hej o tack  ni ha för alla svar,
    nu när så många som kan lite mer än jag om dessa skador läst här ,
    kanske ni kan svara på om man har ont vid 2:a gradens brännskador. Hen har nämligen inte ont, säger inte mycket om såret håller armen mot sig o vill inte att man rör men verkar inte ha ont  utan mer medveten om att de är ett sår. i duschen reagerar hen inte på att få vatten på armen eller tvålskum (har inte rört såret när hen varit vaken utan då  tvättar jag det i duschen o ser till att de e fint, lägger på en liten handduk o sedan "plåster på" som jag säger till hen.)

tyvärr blir den sen tvättning av såret idag då jag nyss tittade till de o de behövs rengöras (inte som att man kan hålla sig till varannan dag utan när det behövs tycker jag)

Anonym (jobbar på akuten) skrev 2013-06-16 01:23:24 följande:
    Stackars barn. Hoppas han/hon blir bättre snart. Gör så här: på apoteket finns som ett "nät" som liknar hud (har glömt namnet). Lägg på det på brännskadan, Det ska inte helst va på den friska huden. På den lägger du sedan kompresser som är blöta med klorhexidinsprit och så bågon torr kompress på den blöta. Sedan virar du en gasbinda runt så kommer det läka fort. Byt varannan dag allting. Å just ja... det där "nätet" kan svida nån minut i början men e fantastiskt bra. Lycka till
    har använt nätet tyvärr tog det slut idag så nu får de bli utan till i morgon. dock har jag inte blöt ner kompresser utan bara tagit torrt som de sa när ja va hos läkaren. (som sagt älskar när man får olika råd :p )

finns det inte nå större plåster som man kan ha flera dagar ?
    detta sår ligger på insidan av armen o de håller sig absolut inte rent en dag om vi går ut o leker.

håller med dig tycker så synd om min älskade, men så tapper hen har varit igenom allt!
    Veddi skrev 2013-06-16 01:05:23 följande:
    Jag skållade ena låret med hett vatten för några somrar sedan, vilket gav mig 2:a-gradensbrännskada. Tog nog allt som allt 1 månad innan det läkte ordentligt, lämnade lite pigmentförändringar bara. Det tar tid, mitt såg ut ungefär som på bilden under läkningsprocessen. Har för mig att man endast får 3:dje-graden om det som bränner en stannar kvar länge vid huden, vilket i sånna fall lämnar ärr. I och med att det var vatten som brände mig, så rann det varma snabbt bort. Hade det varit något mer trögflytande som var svårare att få bort fort (t.ex. olja eller gröt) så hade det gjort mer skada.
    barn har tunnare hud o därför är det helt fel de du tänker på med att vatten inte kan ge 3dje gradens brännskada.  vatten, kaffe te mm är oftast orsaken till att småbarn får brännskador (till o med allvarliga)
  • Anonym (2a graden)
    Anonym (orolig) skrev 2013-06-16 01:54:21 följande:
    hej o tack  ni ha för alla svar,
    nu när så många som kan lite mer än jag om dessa skador läst här ,
    kanske ni kan svara på om man har ont vid 2:a gradens brännskador. Hen har nämligen inte ont, säger inte mycket om såret håller armen mot sig o vill inte att man rör men verkar inte ha ont  utan mer medveten om att de är ett sår. i duschen reagerar hen inte på att få vatten på armen eller tvålskum (har inte rört såret när hen varit vaken utan då  tvättar jag det i duschen o ser till att de e fint, lägger på en liten handduk o sedan "plåster på" som jag säger till hen.)
    Jo, du har rätt i att det borde egentligen göra ont om man trycker i mitten på skadan. Som jag tidigare sa tror jag att det är en djup delhudsbrännskada, men det kan vara på gränsen till fullhudsskada. Jag tycker ändå det är positivt att det finns blodcirkulation i mitten. Här kan du läsa lite mer:
    http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1636
    Anonym (orolig) skrev 2013-06-16 01:54:21 följande:
    har använt nätet tyvärr tog det slut idag så nu får de bli utan till i morgon. dock har jag inte blöt ner kompresser utan bara tagit torrt som de sa när ja va hos läkaren. (som sagt älskar när man får olika råd :p )
    Jag antar att det är salvkompresser av något slag du menar. Det är helt rätt att ha på (tex Atrauman eller Jelonet). Annars är bra förband Mepitel, eller aquacele. Utanpå kan du ha torra kompresser, det är ok. Linda sedan med tex gasbinda för att få det att sitta. Man kan också sätta på en "nätstrumpa" som finns på apoteket.

• Anonym (orolig)
    Anonym (2a graden) skrev 2013-06-16 02:36:27 följande:
    Jo, du har rätt i att det borde egentligen göra ont om man trycker i mitten på skadan. Som jag tidigare sa tror jag att det är en djup delhudsbrännskada, men det kan vara på gränsen till fullhudsskada. Jag tycker ändå det är positivt att det finns blodcirkulation i mitten. Här kan du läsa lite mer:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1636

Jag antar att det är salvkompresser av något slag du menar. Det är helt rätt att ha på (tex Atrauman eller Jelonet). Annars är bra förband Mepitel, eller aquacele. Utanpå kan du ha torra kompresser, det är ok. Linda sedan med tex gasbinda för att få det att sitta. Man kan också sätta på en "nätstrumpa" som finns på apoteket.

tack för länken den hjälpte massor
  • Mabaja

Jag brände mig på valborgselden för 11 år sen. Mitt sår såg ut sådär efter nån v. Jag var noga med att det var rätt omlagt i 1-2 v, sen lät jag det lufttorka så blev sårskorpor och stramt och dant men trots det så har jag nästan inget ärr. Man får leta noggrant om man ska hitta ärret om det ens syns idag.. :)

• jessie01

jelonet är rätt bra. så fastnar det inte i såret.
    stackars litet barn. hoppas allt går väl. :) 

• Ann Cistrus

Hej! Jag jobbade på en av landets största brännskadeavdelningar i tre år och håller med Anonym (2a graden) i det hen skriver. Det visar sig med tiden hur djup skadan är och du ser ut att ha hållit såret rent och fint och det finns inget du hade kunnat göra för att minska skadans utbredning även om skadan skulle vara djupare än vad de först trodde på sjukhuset. 

• Sanda

Jag brände mig för en vecka sen, ser ut att vara lika stort och på samma ställe som ditt barn, det var på en ugnsform. Jag sköljde någon minut och la på en påse ärtor några minuter men insåg inte att jag hade bränt mig så mycket förren senare. Mitt sår såg exakt ut som barnets igår, lite blödande, den yttre bruna skorpan lossnade och det blev alldeles rött. Men jag kunde oxå se att den minskat i diameter. Så om en vecka tror jag det är läkt.

Till tröst kan jag säga att det har inte gjort ett dugg ont, det sved och kliade lite när skorpan lossnade men i övrigt ingenting.

Jag har inte haft något på. Min erfarenhet är att saker läker snabbare i luften, MEN nu äg inte jag ett barn och blir inte smutsig på det sättet

• Veddi

Jag påstod inte att man inte kan få 3:dje-gradensbrännskador av vatten, givetvis kan man få det. Jag menade på att graden av skadan delvis beror på hur länge värmen är i kontakt med huden.

Det verkar inte som att ditt barn har brännt sig på vatten ändå, när man tittar på bilden ser såret allt för perfekt runt ut. Men jag kanske har fel.

Och nej, mitt sår gjorde inte ont när man gjorde rent, något som förvånade mig.

• Lindsey Egot NO1

Köp ren aleo vera och smörj med.

• Anonym (orolig)

Hej på er tänkte uppdatera lite.

Sist ja skrev skulle vi till läkaren men hen hade feber så vi blev avråda från att ta oss dit. Under de dagarna hen va sjuk läkte såret jätte bra. Har inte varit hos läkaren än då de ej behövts.

Dock ska ja dit nu under veckan för att få klart för mig hur man ska göra nu när det är fint. Alltså hur man skall ta hand om armen så hen får minsta besvären o minsta ärret.

Laddar upp bild som tagits nyligen... direkt när jag kommer åt datorn vill säga.

Svar på tråden brännskada, hjälp! varning för bilden 2 eller 3 gradens skada ?