• Anonym (fri)

Ågesta naturistbad (och nudistbad för övrigt) ?

Visste ej exakt var jag skulle placera denna tråd eftersom jag helst vill vara anonym, men vi testar i denna forumdel. 

Finns det någon här som har besökt Ågesta naturistbad och vad tyckte ni om det ? 

Funderar på att testa åka dit - men har aldrig varit på nudiststrand och undrar lite vad som gäller ...

Vilka regler gäller på nudistbad, dvs. vad får/får man inte göra ? 

Måste man slänga av sig kläderna i "entrén" eller får man liksom hitta en plats att lägga handduken på innan man börjar kasta av sig kläder ? Tungan ute

Upplever ni något negativt med naturistbad ?

Tycker själv det verkar skönt som fan att bara kunna ligga och sola naken och att alla skiter i det!

Tacksam för svar! Solig                

• Svar på tråden Ågesta naturistbad (och nudistbad för övrigt) ?
  • dessan59

Jag bor i Farsta Strand men har bara sett på håll nakenbad. Nej jag skulle inte vilja bada där

googla på det så får du mer info 

• HetSnubbe

Jag har varit där många gånger. Det är avslappnat. Mer avslappnat än man skulle kunna tro. Reglerna är jag osäker på, men de finns. Fotoförbud, inga hundar på sandstranden.. de är de regler jag kan komma ihåg. Angående kläderna så får man hitta en plats innan man tar av sig. Men de kommer säga till dig om du inte tar av dig. Annars skulle många komma dit bara för att glo. Lägg dig inte för nära någon, och undvik att glo. Inga sexuella aktiviteter är tillåtna, för det är en allmän plats och det skulle väcka anstöt, speciellt hos barnfamiljerna.

Det är skönt att sola och bada naken. De har grillen tänd så man kan grilla. Det finns gungor för barnen och boule-bana för de äldre. Det är blandat med folk under fina soliga dagar. Det är kanske 100-300 under fina dagar. Åldersfördelningen är ungefär som följer:

70% över 45
    20% 30-44
    10% under 29

dessan59 skrev 2013-06-16 08:49:06 följande:
    Jag bor i Farsta Strand men har bara sett på håll nakenbad. Nej jag skulle inte vilja bada där

googla på det så får du mer info 
    Dessan, du borde testa någon gång. Ta med dig någon kompis eller sambon och en termos med kaffe. Tror nog att du skulle bli positivt överraskad över den lugna stämningen. Rent och fint är det också.
  • Anonym (fri)
    HetSnubbe skrev 2013-07-16 11:33:21 följande:
    Jag har varit där många gånger. Det är avslappnat. Mer avslappnat än man skulle kunna tro. Reglerna är jag osäker på, men de finns. Fotoförbud, inga hundar på sandstranden.. de är de regler jag kan komma ihåg. Angående kläderna så får man hitta en plats innan man tar av sig. Men de kommer säga till dig om du inte tar av dig. Annars skulle många komma dit bara för att glo. Lägg dig inte för nära någon, och undvik att glo. Inga sexuella aktiviteter är tillåtna, för det är en allmän plats och det skulle väcka anstöt, speciellt hos barnfamiljerna.

Det är skönt att sola och bada naken. De har grillen tänd så man kan grilla. Det finns gungor för barnen och boule-bana för de äldre. Det är blandat med folk under fina soliga dagar. Det är kanske 100-300 under fina dagar. Åldersfördelningen är ungefär som följer:

70% över 45
    20% 30-44
    10% under 29

Dessan, du borde testa någon gång. Ta med dig någon kompis eller sambon och en termos med kaffe. Tror nog att du skulle bli positivt överraskad över den lugna stämningen. Rent och fint är det också.
    Har varit på Ågesta ett par gånger nu, sedan jag skapade tråden - och jag blir förvånad över att läsa de regler du skriver här Tungan ute

När jag varit där så har jag valt ut en plats att ligga på - och även om det funnits en hel gräsplan med fritt utrymme - har jag fått typ 4 män sittandes runtom mig, som i en ring runt mig.
     Det här med att inte glo har ej gällt heller ... 
    Har fått en man efter mig som bytte plats dit jag gick, varje gång jag flyttade på min handduk - och jag tycker många sitter och glor öppet och tar första bästa chans att glo in i fittan på en.
    Har även hänt mig att män suttit och runkat helt öppet ett par meter ifrån. 

"Vakterna" upplever jag som ganska slappa... om de ens är närvarande. 

Finns alltid "storkar" på Ågesta (män som sitter ner och bara glor), men tycker det är lugnt sålänge de inte sätter sig för nära mig, eller besvärar mig för mycket.   

Hade för övrigt föredragit om hundar ej var tillåtna på gräsplanen!

Annars tycker jag Ågesta är en grymt fin och avslappnande plats, kommer fortsätta vistas där!               
  • HetSnubbe

Jo, det finns storkar och gubbar som inte uppför sig. Gå och prata med en av de äldre damerna som är stammisar där och fråga vilka som är representanter för naturistföreningen EOS. Prata gärna med dem om det är någon som besvärar dig. De hjälper gärna till. Dessutom kanske du kan skaffa ett par vänner bland dem.

Jag kan följa med dig någon gång om du vill slippa för närgångna gubbar.

• Anonym (fri)
    HetSnubbe skrev 2013-07-17 10:34:37 följande:
    Jo, det finns storkar och gubbar som inte uppför sig. Gå och prata med en av de äldre damerna som är stammisar där och fråga vilka som är representanter för naturistföreningen EOS. Prata gärna med dem om det är någon som besvärar dig. De hjälper gärna till. Dessutom kanske du kan skaffa ett par vänner bland dem.

Jag kan följa med dig någon gång om du vill slippa för närgångna gubbar.

Mjo ska göra det nästa gång det händer! Vid det tillfället mannen följde efter så var dock inte någon av representanterna där.

Tack - men det är lugnt :pp Har alltid med mig killen, men det stoppar typ inte folk från att vara jobbiga. De maskerar bara sitt beteende när han ser eller viker undan med blicken.    
  • David83

Att någon följer efter er låter ju fullständigt efterblivet. Har aldrig varit med om något liknande personligen men kan tänka mig att en nakenstrand är lika pappskallebefriad som resten av samhället (dvs lika lite). En normalt funtad person beter sig inte på det sättet ivarjefall och det är ju självklart inte ok.

Jag tycker själv att det är väldigt trevlig stämning på Ågesta. Åker gärna dit med frun (vi är precis över 30-strecket) och solar och badar ett par timmar då och då när tillfälle ges. Tycker inte att nakenheten är dramatisk alls, när man varit där i 5 minuter och sett sin tjugonde snopp och snippa så slutar man tänka på det. Jag vill på allvar hävda att det är mer spänd stämning på en vanlig strand - har man väl sett allt så går luften ur spänningen så att säga.

Sen undrar jag om jag är ensam om att tycka att åldersfördelningen på nakenstränder är en enorm fördel? Det är otroligt skönt med den mer vuxna och avslappnade stämningen nästan helt befriad från stimmiga barn och tonåringar. Man kan slappna av och läsa en bok i lugn och ro utan att bli störd av gallskrikande illbattingar som springer runt runt som galningar hela tiden (jämför nu med senare besök på allmänna stränder). Stämningen på nakenstränder är lite som på ett spa, folk är diskreta och pratar lite mer dämpat och de barn som är med brukar hålla sig väldigt lugna. Det och att slippa ha blöta badkläder på sig är så skönt.

Sen undrar jag hur mycket folk stirrar på dig? Är det så att du uppfattar varje blick som stirrning eller behöver männen ögondropar när de kommr hem eftersom deras ögon är helt uttorkade vid det laget (man vill ju inte blinka och missa en hundradels nakenhet)?
    Skulle vi mötas nakna på ågesta så skulle jag garanterat kolla in dig (dvs ta en titt på hela din kropp) men jag skulle aldrig få för mig att tokstirra. Det räcker med en snabb blick, och jag tycker det är helt normalt att man tittar på follk omkring sig. För mig är det exakt samma sak som att jag skulle titta på dig snabbt på tunnelbanan, men jag skulle aldrig känna behov av att sätta mig mitt emot dig och råstirra på dig. 

• Anonym (fri)
    David83 skrev 2013-07-18 11:30:45 följande:
    Att någon följer efter er låter ju fullständigt efterblivet. Har aldrig varit med om något liknande personligen men kan tänka mig att en nakenstrand är lika pappskallebefriad som resten av samhället (dvs lika lite). En normalt funtad person beter sig inte på det sättet ivarjefall och det är ju självklart inte ok.

Jag tycker själv att det är väldigt trevlig stämning på Ågesta. Åker gärna dit med frun (vi är precis över 30-strecket) och solar och badar ett par timmar då och då när tillfälle ges. Tycker inte att nakenheten är dramatisk alls, när man varit där i 5 minuter och sett sin tjugonde snopp och snippa så slutar man tänka på det. Jag vill på allvar hävda att det är mer spänd stämning på en vanlig strand - har man väl sett allt så går luften ur spänningen så att säga.

Sen undrar jag om jag är ensam om att tycka att åldersfördelningen på nakenstränder är en enorm fördel? Det är otroligt skönt med den mer vuxna och avslappnade stämningen nästan helt befriad från stimmiga barn och tonåringar. Man kan slappna av och läsa en bok i lugn och ro utan att bli störd av gallskrikande illbattingar som springer runt runt som galningar hela tiden (jämför nu med senare besök på allmänna stränder). Stämningen på nakenstränder är lite som på ett spa, folk är diskreta och pratar lite mer dämpat och de barn som är med brukar hålla sig väldigt lugna. Det och att slippa ha blöta badkläder på sig är så skönt.

Sen undrar jag hur mycket folk stirrar på dig? Är det så att du uppfattar varje blick som stirrning eller behöver männen ögondropar när de kommr hem eftersom deras ögon är helt uttorkade vid det laget (man vill ju inte blinka och missa en hundradels nakenhet)?
    Skulle vi mötas nakna på ågesta så skulle jag garanterat kolla in dig (dvs ta en titt på hela din kropp) men jag skulle aldrig få för mig att tokstirra. Det räcker med en snabb blick, och jag tycker det är helt normalt att man tittar på follk omkring sig. För mig är det exakt samma sak som att jag skulle titta på dig snabbt på tunnelbanan, men jag skulle aldrig känna behov av att sätta mig mitt emot dig och råstirra på dig. 
    Mjo - jag tycker själv att det är väldigt skönt att många av de störande människor som håller sig på de vanliga stränderna, inte finns på Ågesta. 

Nej - uppfattar självklart inte varje blick som stirrning ... varför skulle jag göra det Tungan ute Att TITTA är normalt, det är det vi har ögon till. Att däremot titta så intensivt på någon att personen känner obehag, tycker jag inte är okej.
    Tycker du ? 

Tycker du ironiserar mitt påstående om att det finns människor som tittar på ett obehagligt sätt ... Varför gör du det ? 

Det jag menar med att vissa glor är:
    * Typer som "spanar in" eller vad fan de gör, och passerar stället man ligger på väldigt ofta och alltid söker ögonkontakt. Kan hända att dessa går efter när man ska hämta vatten/duscha för att också göra det.

* Typer som sätter sig 1-2 meter ifrån en, mittemot, och verkar väldigt intresserade av vad man gör. Jag upplever alltså att de tittar väldigt intensivt. 

Händer absolut inte VARJE gång, men emellanåt, och då är det jobbigt.
    Att män granskar mig när jag går förbi är lugnt - men när en speciell människa ofta söker ögonkontakt/ofta följer en med blicken, blir det obehagligt. 

Det är oftast när det är mindre folk där som jag upplever att vissa är jobbiga. När det är fullpackat med människor så är det inte på samma sätt.                 
  • David  83

Hej! Jag ironiserar inte, ledsen om du uppfattade det så. 

Det jag försökte utröna var om det är så att du känner dig utstirrad så fort du står näck mitt i en folksamling. Det kan ju kännas lite som att "Oj nu tittar alla på mig" när man tar av sig naken bland andra människor, vilket är en helt naturlig känsla antar jag. Jag känner mig ivarjefall naken när jag är på en nakenstrand, ingen tvekan om de saken.

Men som sagt, om folk följer efter dig överallt eller lägger sig råstirrar så handlar det däremot om helt vanliga idioter och inget annat. Jag vill påstå att samma regler vad gäller socialt umgänge gäller på nakenstranden som på vanliga stranden, det är liksom ingen skillnad på den punkten bara för att man inte har några kläder på sig. Trist om folk verkar tro något annat. 

• HetSnubbe

Det är skönt att höra att dessa "idioter" inte stoppar dig från att njuta av nakenbad. Tyvärr finns det idioter i alla delar av samhället, men tyvärr är de extra jobbiga när det är nakenhet med i spelet. Det är alldeles för många som vill blanda ihop samlag och annat med nakenbad som tyvärr förstör för de av oss som bara vill bada.

Jag skulle, liksom David 83 titta in dig på nakenbadet, men att stirra, följa efter eller på annat sätt vara påträngande är något som inte ska vara OK någonstans, och kanske ännu mindre på en nakenstrand.

Det vore bra om man kunde få ihop ett gäng med killar som kan bete sig som kan se till att allt går bra till. De behöver inte patrullera, men kan ha ögonen öppna och kanske få en armbindel eller något från föreningen så att alla vet vilka man kan vända sig till. Jag vet, det låter dumt. Det skulle bli lite polis-stat över det hela, men det kanske kan få fler kvinnor att vilja komma.

• Anonym (fri)
    HetSnubbe skrev 2013-07-22 14:14:08 följande:
    Det är skönt att höra att dessa "idioter" inte stoppar dig från att njuta av nakenbad. Tyvärr finns det idioter i alla delar av samhället, men tyvärr är de extra jobbiga när det är nakenhet med i spelet. Det är alldeles för många som vill blanda ihop samlag och annat med nakenbad som tyvärr förstör för de av oss som bara vill bada.

Jag skulle, liksom David 83 titta in dig på nakenbadet, men att stirra, följa efter eller på annat sätt vara påträngande är något som inte ska vara OK någonstans, och kanske ännu mindre på en nakenstrand.

Det vore bra om man kunde få ihop ett gäng med killar som kan bete sig som kan se till att allt går bra till. De behöver inte patrullera, men kan ha ögonen öppna och kanske få en armbindel eller något från föreningen så att alla vet vilka man kan vända sig till. Jag vet, det låter dumt. Det skulle bli lite polis-stat över det hela, men det kanske kan få fler kvinnor att vilja komma.

Hehe fast så har jag faktiskt sett att föreningen har ibland - så det bör existera!

De har alltså orangea kepsar på sig, var ett antal män som hade det sist.
    Känns tryggare när dom är där.  
  • Anonym (njutare)

Att vara ensam kille på nakenbad är skönt, men det är ännu roligare tillsammans med en tjej. Många killar vill säkert ha sällskap, men att ragga på stranden är inte speciellt lyckat tyvärr, och man ska inte tillåtas göra opassande saker! Det är trevligt att vara naken. Att kunna vara naken med andra är bara konstigt i ett par minuter, men sen är det så avslappnande och beroende på humöret ibland även lite kittlande. Det betyder fortfarande inte att man ska hålla på med något som får andra att känna sig obekväma. Jag tycker inte folk ska tillåtas hålla på med sexuella aktiviteter någonstans i närheten av en strand dit vem som helst kan komma.

• HetSnubbe
    Anonym (fri) skrev 2013-07-22 14:30:11 följande:

Hehe fast så har jag faktiskt sett att föreningen har ibland - så det bör existera!

De har alltså orangea kepsar på sig, var ett antal män som hade det sist.
    Känns tryggare när dom är där.  
    Ja, det stämmer nog. Jag har inte direkt tänkt på kepsarna, men jag vet vilka som är representanter. Finns det info om det på anslagstavlan? Kanske ett tips till dem.

Prata med dem direkt om någon uppför sig på ett besvärande sätt. Vi måste få stopp på de som beter sig på ett sätt som jagar bort folk från stranden. 
  • Anonym (Kvinna)

Jag har varit mycket på ågesta förut. Det har alltid funnits "fluktare" men de gångerna jag varit där i år har det varit extremt. Sist var jag där med en killkompis. Jag tänkte inte på det så mkt förrän han sa nåt. Hade märkt att några som låg framför mig stirrade men inte så farligt jobbiga. (Titta är helt ok och jag gör själv det). Satte mig upp och kollade bakåt (låg på mage, så dessa låg bakom mina fötter) och såg en ring med ensamma män som lagt sig runt oss med ansiktet mot mig. En av de satt upp och torkade av snoppen med ett papper just då. Det känns INTE ok. Tanken är väl att man ska känna sig avslappnad där, inte som ett öppet runkobjekt. Sen skäms de inte heller av att glo helt öppet. Det känns rätt obehagligt faktiskt. Synd på ett så bra ställe.

• Anonym (fri)
    Anonym (Kvinna) skrev 2013-07-26 16:48:45 följande:
    Jag har varit mycket på ågesta förut. Det har alltid funnits "fluktare" men de gångerna jag varit där i år har det varit extremt. Sist var jag där med en killkompis. Jag tänkte inte på det så mkt förrän han sa nåt. Hade märkt att några som låg framför mig stirrade men inte så farligt jobbiga. (Titta är helt ok och jag gör själv det). Satte mig upp och kollade bakåt (låg på mage, så dessa låg bakom mina fötter) och såg en ring med ensamma män som lagt sig runt oss med ansiktet mot mig. En av de satt upp och torkade av snoppen med ett papper just då. Det känns INTE ok. Tanken är väl att man ska känna sig avslappnad där, inte som ett öppet runkobjekt. Sen skäms de inte heller av att glo helt öppet. Det känns rätt obehagligt faktiskt. Synd på ett så bra ställe.
    JA!!!
    Du förstår EXAKT vad jag menar - tack!!!!!

Det är just precis detta jag menar ... Att man som kvinna slår sig ner på ett ensamt ställe, och efter ett tag har man en "flock" runt sig! Det värsta är ju att de typ anpassar sig efter hur man ligger ... alltid ansiktena mot en för att titta på ens bröst/röv/fitta. 

Jag förstår inte hur de kan ligga vända mot en så länge och bara glo :S Är kvinnokroppen verkligen så intressant för män ?  

Det har varit mest märkbart för mig när det inte är så mycket folk, och när jag är en av få kvinnor. Då sätter dom sig alltid nära. Dom verkar även skita i om man har sin kille med sig ... 

Obehagligast för mig är det som sagt när någn FÖLJER EFTER dit jag går eller "spanar" efter mig upprepade gånger. Jag vet inte vad dom tror riktigt ... ser dom inte att man har manligt sällskap...             
  • HetSnubbe

Jag ska ta och skriva till föreningen och be dem att bli striktare och hålla bättre koll så vi slipper sådant beteende. Jag önskar att alla kunde känna sig bekväma och avslappnade på badet. Jag som kille vill inte bli uppvaktad av ensamma killar eftersom jag inte är bög. Jag vill kunna ligga i fred på badet och bara slappna av. Om jag nu söker kontakt så gör jag det klart genom att prata med folk på ett smidigt sätt. Men att flytta sig närmare för att glo är inte så smidigt. Det borde väl vara likadant som på ett vanligt bad. Om någon kommer för nära och glor så tror jag de flesta skulle känna sig obekväma. Varför ska vi acceptera sådant beteende på detta bad?

Om någon vill flirta på badet så får man jobba på charmen och verkligen vara diskret. Man borde väl märka om någon tycker att det är OK. Jag tror att många av dessa idioter tyvärr inte fattar sådant och kåtheten får dem att glömma sunt förnuft. Jag tycker att man ska få titta och flirta, men alla gillar inte det och då får man ta det och lämna dem i fred. Visst är det mysigt med kvinnligt sällskap, men man kan inte tvinga sig till det.

Jag skriver till dem idag och så ser vi vad de svarar. Ge inte upp hoppet om ett trevligt bad i Ågesta! 

• Anonym (Kvinna)

HetSnubbe: Tack! Jättebra! Är som sagt inga problem med män som tittar/flörtar, bara de respekterar kvinnan och inte tränger sig på (samma gäller självklart gaykillar). Det är när de glor, följer efter och blir obehagliga (tex genom att runka - finns ju barn där också!) som det blir jobbigt. Jag skulle inte åka dit ensam idag (kommunalt) då det känns som det skulle kunna vara farligt att åka därifrån utan sällskap.

Svar på tråden Ågesta naturistbad (och nudistbad för övrigt) ?