• Anonym (Gnälligstyvmamma)

Hjälp, har blivit en gnällig ''styvmamma'' !!

Är höggravid och märker verkligen hur lättirriterad jag är, jag försöker lägga band på mig själv men jag blir bara så himla sur på bonusbarnen och har inte alls det tålamodet som jag brukar ha med dem. Blir arg lätt på dem, jag klagar, säger åt dom för minsta lilla och ja.. Det här är inte alls jag. 

Vet inte riktigt hur jag ska ta itu med mitt problem? Jag vill inte att dom börjar ogilla mig bara för att jag är såhär nu, vi har alltid haft en fin och nära relation, och jag känner inte igen mig själv.

I samma veva så har dom börjat trotsa och jag är superkänslig..

Ska jag dra mig undan eller vad ska jag göra?  

• Svar på tråden Hjälp, har blivit en gnällig ''styvmamma'' !!
  • SupersurasunkSara

Låt pappan ta striden. Prata med honom om vad du behöver just nu och att du är extra känslig och behöver hans stöd och hjälp i detta.
    Beroende på barnens ålder kan du även prata med dem och berätta att det rä tungt att vara gravid och att du därför är extra grinig just nu.

• Anonym (Dompa-mor)

Jag känner igen detta..
    Jättejobbigt!!! Men som sagt, prata med din sambo å säg att han ska vara beredd på en strid då å då.
    Men även ta ett litet snack med barnen.
    Gör en myskväll/middag med dom å säg, först vill jag be om ursäkt för våra duster, men jag är gravid bla bla bla bla.. Ja du förstår. 
    Avsluta myset med en rejäl kram å säg att detta kommer gå över bara bebisen kommer, så kära ni ha lite tålamod :)

Lycka till!!!      

• VIDE MI

Be pappan ta striden, och be även bonusarna visa förståelse då du är gravid, kanske kan de hjälpa lite mer, kanske kan pappan och barnen ta hand om dej lite för att de ska känna empati istället för ditt tillstånd och bli mer inkluderade i sin graviditet.

Måste nog lägga till att bonusarna är små, 4 respektive 6 år. Min sambo tar striderna, men ändå kan jag inte låta bli att bli väldigt irriterad så fort dom gör något som dom inte får göra så rycker jag in och säger åt dom innan min sambo ens får chansen.. Och man hör verkligen på min röst hur irriterad jag är, gapig, tjatig, jobbig och skrikig av mig just nu =( 

• Anonym (ej hormonell)

Om du vet med dig att du är irriterad och de har märkt av dig: säg förlåt. Be om ursäkt och ge dom en kram. Berätta varför du är på konstigt humör. Detta kan du göra ofta ofta.... Säg att så fort bebisen är kommen så kommer du bli som vanligt igen. Glöm inte kramarna!.

• Snigeln

Såhär kan det bli i en kärnfamilj också. En gravid kvinna är inte att leka med Nä men om det är biobarn så finns ju grundkärleken där så det är inte så farligt att man blir irriterad för man älskar ju trots allt barnet. Bonusbarn är ingen självklarthet att man älskar och blir på så vis lite känsligare. Men jag tycker som de andra faktsikt. Berätta att du blir lättirriterad p.g.a. att du har bebisen i magen och försök ta vara på de stunder då du inte är irriterad och föreslå nåt lättsamt då t.ex. ett spel. Gå ut och gå eller nåt om det blir för mycket liv i luckan och lämna dem till sin pappa då (= utnyttja fördelen med att bara vara bonusförälder ) Men främst, håll ut, du kommer inte vara gravid för evigt (även om jag vet att det kan kännas så, har själv genomgått 3 hemska graviditeter...)! Har ni en annars bra relation, du och barnen alltså, så klarar ni nog en lite jobbigare tid också!

Snigeln skrev 2013-06-17 14:58:51 följande:
    Såhär kan det bli i en kärnfamilj också. En gravid kvinna är inte att leka med Nä men om det är biobarn så finns ju grundkärleken där så det är inte så farligt att man blir irriterad för man älskar ju trots allt barnet. Bonusbarn är ingen självklarthet att man älskar och blir på så vis lite känsligare. Men jag tycker som de andra faktsikt. Berätta att du blir lättirriterad p.g.a. att du har bebisen i magen och försök ta vara på de stunder då du inte är irriterad och föreslå nåt lättsamt då t.ex. ett spel. Gå ut och gå eller nåt om det blir för mycket liv i luckan och lämna dem till sin pappa då (= utnyttja fördelen med att bara vara bonusförälder ) Men främst, håll ut, du kommer inte vara gravid för evigt (även om jag vet att det kan kännas så, har själv genomgått 3 hemska graviditeter...)! Har ni en annars bra relation, du och barnen alltså, så klarar ni nog en lite jobbigare tid också!
    Jo precis, jag älskar dom ändå men jag är rädd att dom kanske ska sluta älska mig eller inte tycka om mig när dom ser att jag förändrats? jag ska förklara för dom varför jag är så jobbig då haha ;P Ska göra som ni säger och förklara för dom varför jag blivit som jag blivit och låta pappan ta mer av striderna, jag ska inte hindra honom alltså :P
Svar på tråden Hjälp, har blivit en gnällig ''styvmamma'' !!