• Maria Therese

Större livmoder/hinnsäck än normalt, varför? Bild!!

Jag var på tidigt ultraljud nu i torsdags, ville se så pyret levde innan jag berättade på jobbet (behövde göra det)
    Allt ser  normalt ut och BM hittar ett foster där hjärtat tickar på bra. Fostret är 18mm långt vilket stämmer klockrent med min egen uträckning (använde ägglossningstest) Skulle då vara i v 9.
    Men, det barnmorskan reagerade på och som hon heller inte kunde svara på var varför min livmoder occh hinnsäck var så stor. Hon mätte upp den till 53mm vilket motsvarar v 11. 

Kan det ligga en till där inne som hon missade? BM letade lite snabbt och "flummigt" och sen gav hon sig. Jag hade inte läst på tillräckligt heller, annars kunde jag ju bett om en mer noggrann koll. 

Är andra  barnet, kan det vara därför?

Pratat dels med hon som utfört ultraljudet men även min lokala BM. Ingen hade svar på det.
    Som tur är vet jag att fostrets storlek är rätt så är inte orolig att denna är för liten för tiden. 

Har bild..tycker alla bilder jag sett har mindre hinnsäck som de ligger i de små..

• Svar på tråden Större livmoder/hinnsäck än normalt, varför? Bild!!
  • Flisan79

Jag letade lite på engelska (för på svenska fanns ju ingen info alls) och kunde inte hitta något direkt negativt om embryot var rött storlek. Flera som var oroliga, väntade tvillingar och hinnsäckarna skilde i storlek. Läkarna gav då högre risk för mf till den med mindre säck men båda barnen mådde sedan bra.
    En annan tjej hade stor hinnsäck och läkarna trodde det berodde på att det var tvillingar från början men att den ena aldrig utvecklades (detta var runt v 6).

• Potatis

Maria Therese: jag hade likadant i vecka 7. Idag gjorde jag ett vul (v. 10+3) och allt såg så bra ut! Du behöver nog inte oroa dig:)

• Gudinnan

Har du varit gravid innan ?
    Om du har så blir livmodern faktist större för varje gång och bebisen får bättre större plats = kan bli ett lite mer större barn. 

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Cecille85

Det var likadant för mig när jag gjorde det första ultraljudet i v 6. Jag blev precis som du väldigt orolig men nu är allt som det ska så det är inget att oroa sig över :)

Svar på tråden Större livmoder/hinnsäck än normalt, varför? Bild!!