Ni som tror på gud (vilken spelar ingen roll) En fråga?
Jag är inte religiös men tror på "någonting" (precis som många andra) men det hör egentligen inte hit.
Här om dagen såg jag ett program om en person som överlevde koncentrationsläger under värdskriget och han ställde sig frågan vart Gud vad någonstans när flera miljoner människor blev avrättade.
Nu undrar jag hur ni som tror på Gud känner inför en sån fråga? Har ni något "bra svar" med tanke på hur världen ser ut i dag, där många barn lider, vuxna lider, krig, människohandel, trafficing osv osv osv.
HUR ser er "förklaring" ut att Gud tillåter detta att ske? Eller är Gud inte inblandad alls? Om han/hon inte är inblandad i det hemska som sker - vad är Guds uppgift i så fall?
Vill INTE ha någon smutskastning här i tråden utan jag är faktiskt bara nyfiken. Själv har jag svårt att tro att det finns en gud ( eller flera ) eftersom hemskheter pågår runtomkring oss hela tiden.
För MIG är en gud "till för" att "värna" om människorna och se till att vi värnar om varandra - men så ser ju inte verkligheten ut.