• CeeJay

Ni som tror på gud (vilken spelar ingen roll) En fråga?

Jag är inte religiös men tror på "någonting" (precis som många andra) men det hör egentligen inte hit.
    Här om dagen såg jag ett program om en person som överlevde koncentrationsläger under värdskriget och han ställde sig frågan vart Gud vad någonstans när flera miljoner människor blev avrättade.

Nu undrar jag hur ni som tror på Gud känner inför en sån fråga? Har ni något "bra svar" med tanke på hur världen ser ut i dag, där många barn lider, vuxna lider, krig, människohandel, trafficing osv osv osv.

HUR ser er "förklaring" ut att Gud tillåter detta att ske? Eller är Gud inte inblandad alls? Om han/hon inte är inblandad i det hemska som sker - vad är Guds uppgift i så fall?

Vill INTE ha någon smutskastning här i tråden utan jag är faktiskt bara nyfiken. Själv har jag svårt att tro att det finns en gud ( eller flera ) eftersom hemskheter pågår runtomkring oss hela tiden.

För MIG är en gud "till för" att "värna" om människorna och se till att vi värnar om varandra - men så ser ju inte verkligheten ut.          

• Svar på tråden Ni som tror på gud (vilken spelar ingen roll) En fråga?
  • Jacqueline

Det finns olika teorier på det i olika religioner ,även känt som teocidéproblemet.
    Inom islam sägs det att man helst inte ska ifrågasätta Allahs planer med livet och människans syften/öde till exempel.
    Inom kristendomen sägs det att det ingår i Guds plan att det måste finnas dåliga saker för att man ska ledas till Gud för vägledning/förlåtelse osv.Om du söker på teocidéproblemet så finner du mer exakt information och olika tolkningar i dom olika religionerna

• CeeJay

Tack ni som svarat men jag har fortfarande inte fått ett svar på själva frågan (enligt mig)

• lykantrophona
    CeeJay skrev 2013-06-17 17:40:28 följande:
    Tack ni som svarat men jag har fortfarande inte fått ett svar på själva frågan (enligt mig)
    Då kanske du borde förtydliga frågan. Du verkar ju vilja ha svår på teodiceproblemet (fastän med ett konkret exempel), dvs, hur kan det finnas ondska i världen om gud är god och allsmäktig?

I min religion är den frågan helt oviktig, då vi inte har koncept som godhet/ondska, och våra gudar inte är allsmäktiga. Kan det vara så att de små goda sakerna som ändå finns, viljan att överleva hos människor i svårigheter, de som trots allt hjälper till, osv, vara det som gudar kan bistå med? Nåväl, jag är väl ganska agnostisk och vill helst inte tänka så pass konkret om religion: för vem kan bevisa något egentligen?
  • Angela70

Gud har gett dig och mig den fria viljan. Gud är godhet i sin renaste form och vill inte tvinga någon till något, inkluderat att vara god eller att tom att tro på Honom. I ditt exempel är det alltså människorna ifråga som har valt att vända sig bort från Gud.

• elyse

Jag tror på reinkarnation och att "själen" har ett antal uppgifter att fylla innan den får ro/nirvana. Både "goda" och "onda" saker/gärningar ingår.   

• mucklas
    Angela70 skrev 2013-06-17 22:37:15 följande:
    Gud har gett dig och mig den fria viljan. Gud är godhet i sin renaste form och vill inte tvinga någon till något, inkluderat att vara god eller att tom att tro på Honom. I ditt exempel är det alltså människorna ifråga som har valt att vända sig bort från Gud.
    Har ett barn med en medfödd sjukdom valt att vända sig bort från gud? En familj som blir hemlösa i en översvämning eller orkan?
    Just because you call some people blind doesn't automatically give you vision.
  • Angela70
    mucklas skrev 2013-06-17 23:37:34 följande:
    Har ett barn med en medfödd sjukdom valt att vända sig bort från gud? En familj som blir hemlösa i en översvämning eller orkan?
    Gud har alltid en god mening bakom allt som sker, även sådana faktorer som för oss kan verka "onda". 
  • mucklas
    Angela70 skrev 2013-06-17 23:44:32 följande:
    Gud har alltid en god mening bakom allt som sker, även sådana faktorer som för oss kan verka "onda". 
    Så trots att det för oss verkar uppenbart att t ex svält är ont, så är det en del av guds mening med allt som sker och något gott?
    Just because you call some people blind doesn't automatically give you vision.
Svar på tråden Ni som tror på gud (vilken spelar ingen roll) En fråga?