• Sugarpiehoneybunch

Billigt men bra duntäcke?

Någon som har något tips på var man kan hitta hyffsat billigt duntäcke och duntäcke men som är bra ändå? 

• Svar på tråden Billigt men bra duntäcke?
  • jannej

Det är skillnad på dun och dun, Billiga duntäcken är inte bra, Spara till ett bra
    Man får vad man betalar för

• tjej87

Tveksam till att det finns bra, billiga duntäcken... Spara till ett dyrare eller köp ett syntetiskt/cellulosa istället, där tycker jag att IKEA har bra iaf för en rimlig peng.

• jannej

Ska du ha ett bra täcke med bärighet 10 och gåsdun som inte läcker får du räkna med 2000-3000

• jannej

IKEA S är anddun, inte gåsdun

• avstängd

Annars är ju ett bättre alternativ att inte plåga djur och köpa ett syntettäcke. Eller du kanske gillar att fåglarna misshandlas och får fjädrarna bortryckta ur kroppen utan smärtlindring och sedan lämnas för att dö?

• Sugarpiehoneybunch
    avstängd skrev 2013-06-17 01:23:32 följande:
    Annars är ju ett bättre alternativ att inte plåga djur och köpa ett syntettäcke. Eller du kanske gillar att fåglarna misshandlas och får fjädrarna bortryckta ur kroppen utan smärtlindring och sedan lämnas för att dö?
    Nu fick du det verkligen att låta hemskt..
  • avstängd
    Sugarpiehoneybunch skrev 2013-06-19 01:58:26 följande:

Fick det att låta hemskt? Det ÄR hemskt. Vill du veta mer i detalj? Jag kanske ska lägga upp bilder så du får se det med egna ögon? Annars kan du ju ta mitt ord för att det är vidrigt, hemskt och djurplågeri i högsta grad och köpa ett syntettäcke. Just saying.
  • Mineralvatten
    det var ju ett program om det, kalla fakta eller om det var uppdrag granskning.
    de rycker bort fjärdarna på fåglarna utan bedövningsmedel så de får stora sår.
    såren sys sedan utan bedövningmedel igen med nål och tråd.

det är som att rycka håret av en människa ungefär.
  • Sugarpiehoneybunch

Usch.. 
    Nu vill jag inte ha duntäcke längre..
    Har nämligen aldrig tänkt på hur dom gör duntäcken..

Jag ändrar min fråga till : Någon som kan tipsa om ett fluffigt och varmt täcke som påminner om dun men som inte är det?  

• Mineralvatten
    Sugarpiehoneybunch skrev 2013-06-19 15:46:49 följande:
    Usch.. 

Jag ändrar min fråga till : Någon som kan tipsa om ett fluffigt och varmt täcke som påminner om dun men som inte är det?  
    ikea?
    Vi har inga dun alls här, inte ens i vinterjackan (de gör nämligen likadant där) =).
    vi köper heller inga djurtestade produkter i vårt hem.
    I en vanlig mataffär blir det svårt, det är typ bara gunry, barnängen, weleda och nivea som inte är djurtestade.
    men med lite efterforskningar så går det.
    jag använder självklart inte heller djurtestat smink.
  • avstängd
    Sugarpiehoneybunch skrev 2013-06-19 15:46:49 följande:
    Usch.. 

Nu blev jag och fåglarna glada. En stor  {#emotions_dlg.flower} till dig!

Det finns ju dunliknande täcken så gå in på IKEA eller någon affär som säljer täcken och fråga. Jag har ett från IKEA och är jättenöjd.
  • avstängd
    Mineralvatten skrev 2013-06-19 15:49:59 följande:
    ikea?
    Vi har inga dun alls här, inte ens i vinterjackan (de gör nämligen likadant där) =).
    vi köper heller inga djurtestade produkter i vårt hem.
    I en vanlig mataffär blir det svårt, det är typ bara gunry, barnängen, weleda och nivea som inte är djurtestade.
    men med lite efterforskningar så går det.
    jag använder självklart inte heller djurtestat smink.
    Jag är ganska säker på att Nivea har börjat sälja i Kina och därför testar på djur igen.
  • Mineralvatten
    avstängd skrev 2013-06-19 15:59:29 följande:
    Jag är ganska säker på att Nivea har börjat sälja i Kina och därför testar på djur igen.
    nää
    :(
    fan också.

• avstängd
    Mineralvatten skrev 2013-06-19 16:01:24 följande:
    nää
    :(
    fan också.

I know. Weleda har ju också försvunnit från listorna på icke djurtestade produkter men jag har inte lyckats ta reda på om dom fortfarande är okej eller inte. Det enda jag vet är okej till 100 % är Lumene. Har en teori om att ACOs produkter och Cederroth på apoteket är okej också för jag tvivlar på att dom säljs i Kina och i EU får man ju inte djurtesta längre men det är bara en teori och inget jag vet säkert.
  • Hadock
    Well vill man ha ett djurvänligt duntäcke ska man bara köpa Engmo som endast innehåller skandinavsikt och spårbart dun. Vet inte billigt, men Engmo duntäcket som jag köpte från Dunbutiken.se håller ihop bra efter många års användning. Det är mer än vad man kan säga om mitt gamla hemtex täcke. Dessutom sover jag med gott samvete - nej tack till kina dun och andra slit och släng IKEA prylar. 
  • Aniiee
    Hadock skrev 2015-05-28 21:34:46 följande:
    Well vill man ha ett djurvänligt duntäcke ska man bara köpa Engmo som endast innehåller skandinavsikt och spårbart dun. Vet inte billigt, men Engmo duntäcket som jag köpte från Dunbutiken.se håller ihop bra efter många års användning. Det är mer än vad man kan säga om mitt gamla hemtex täcke. Dessutom sover jag med gott samvete - nej tack till kina dun och andra slit och släng IKEA prylar. 
    Grattis till veckans trådlyft =)
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • ursula
    Hadock skrev 2015-05-28 21:34:46 följande:
    Det står att det är europeiskt dun från änder och gäss
Svar på tråden Billigt men bra duntäcke?