• Johanna Fotograf

    Lektion 3: Gravidmagen

    Hej! Nu fortsätter fotoskolan med lektion 3: Gravidmagen. Läs mer om tävlingen och klicka in dig till lektionen nedan. Du har möjlighet att tävla med egna bilder som du lägger upp här i tråden! Du kan lägga upp hur många bilder du vill. Gör dem 500 px breda om du har möjlighet för att de inte ska beskäras i tråden men det är inget måste, jag ser hela bilden när jag bedömer.


    I fotoskolan får du lära dig att fotografera dina barn som ett proffs. Under tio lektioner får du ta del av konkreta och personliga tips från mig som har mångårig erfarenhet av barnfotografi och regelbundet håller fotokurser på i barnfotografering. Lär dig om teknik och komposition för att lyckas föreviga de mest minnesvärda stunderna i ditt barns uppväxt. 


    Varje vecka kommer en ny lektion upp, för varje lektion (totalt 10 st), utser jag en deltagares bild som automatisk går vidare till final och efter 10 veckor har chans att vinna en alldeles egen Samsung NX300. Finalisten utses i början av varje ny vecka och finns i slutet av aktuell tråd.


    Här hittar du medlemsgruppen: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/fotoskola-me...

    Här hittar du veckans lektion: www.familjeliv.se/Kampanj/1.2123315


    Varmt lycka till!



     

  • Svar på tråden Lektion 3: Gravidmagen
  • Apopan

    Jag mådde så kasst under nästan hela min graviditet så jag förevigade det hela inte mer än med just dessa få bilderna, så det är det jag tänker bjuda på. Sambon har tagit dem med en vanlig gammal digitalkamera;





     




     


     

  • melinda88

    Rotat lite i arkivet för att hitta några gravidbilder :)

    När jag blev gravid så hade jag en liten raggarsträng så jag hade lite oönskat hår på magen. Graviditetshomonerna förvärrade det hela ännu mer så håren blev grövre, fler och började klättra upp på magen vilket jag demonstrerar på översta bilden :) 
    Min graviditet var lite strulig så jag var inlagd på sjukhus i 12 veckor, därav den underliga inredningen.




    Genom ett under lyckades vi ta oss igenom hela graviditeten och 5 dagar innan han föddes såg jag ut så här. (En klassisk gravidbild :))


    Vecka 20. Under den här tiden var jag så glad över att äntligen ha en mage som faktiskt säger "Jag är gravid!" istället för "Jag är uppblåst..." 
  • Marsipan


    Jag är redan finalist, men hoppas det går bra att lägga upp endå? ;)

    Tog den här bilden för jag skulle försöka se om jag fått några bristningar..fast det blev lite tokigt :) 

  • MrsMikas

    Jag är ju inte gravid nu så jag fick leta lite i arkivet för att hitta gravidbilder. Och de jag hittade är jag inte helt bekväm med att lägga upp, de är lite för avklädda och jag är nojig . Fast fina bilder är det ändå tycker jag. 

    Nåja - lite redigering så är de helt avpersonifierade.  Och lite galna. Kanske inte platsar här egentligen men jag lägger upp ändå..


  • Johanna Fotograf
    melinda88 skrev 2013-06-19 08:51:53 följande:
    Det slog mig nu, är det okej att sambon har tagit bilderna eller måste det vara bilder tagna av mig?
    Hej alla, fint jobbat! Ang frågan så är det ok så länge någon inom familjen tagit bilden. Men extra roligt med självporträtt så klart! Och det kan vara en arkivbild. Ett par dagar kvar nu, jag utser finalisten på måndag så fortsätt lägga upp bilder till dess, mvh Johanna
  • Johanna Fotograf

    Tack för era bilder! Det var färre just den här veckan men det har ju varit midsommar, och jag kan förstå att gravidmagen är något nära och personligt för många. Men härligt att se de bilder som laddades upp och veckans finalist är...


    nalg! Det fanns en hel serie bilder tagna på den här fina magen och jag gillar att man har testat olika vinklar och uttryck. Bilden är tagen i sommarmiljö med vacker himmel och det figurnära linnet visar magens form. Det är spännande att kvinnan inte kollar in i kameran tycker jag, hon ser ut att drömma sig bort och fundera på den kommande uppgiften som mamma! Grattis nalg, nu är du med och tävlar om en Samsung NX300.


    Några fler favoriter:


    Marsipan har tagit ett självporträtt i rolig vinkel. Bilden får mig att fnissa lite och jag minns med skräckblandad förtjusning hur svårt det var att röra sig den där sista tiden. Marsipan skriver själv att hon försökte fotografera sina bristningar men att det blev en helt annan bild än hon från början hade tänkt sig. 


    Stackars Apopan mådde dåligt under hela graviditeten och det blev inte många bilder tagna, berättar hon. Men den här är verkligen jättefin med vackra färger och tagen i spännande miljö. Ett bra exempel på att en påklädd gravidmage är lika vacker som en avklädd. 

     Fortsätt nu att fotografera era älskade små och håll utkik efter nästa tråd! Varmt lycka till. 
Svar på tråden Lektion 3: Gravidmagen