• Mien06

Problem pga vill veta när barnen är hos oss och inte

Jag och min man är gifta och har varit tillsammans i 3 år. Mina barn är vuxna och utflugna och hans barn är 8 och 13 och hos oss vh + lite mer på lov.

Min mans relation till sina barn är väldigt konstig för mig eftersom de inte ska behöva roa sig själv alls utan ska ha hans uppmärksamhet typ dygnet runt när de är hos oss. Jag har fått bråka som en galning för att de åtminstone ska sova själv på sitt rum så vi får en liten stund på kvällen själv, det är så enormt intensivt på dagarna nä rhan har barnen klistarade på sig hela tiden och vi inte kan ha ett vuxensamtal på hela helgen. Jag har valt att strunta i detta då de är hos oss oftast bara varannan helg. Vi har hästar så jag har att hitta på, så kan han underhålla dem så mycket han vill. INTE hälsosamt för derats initiativförmåga och klara sig själv i livet i framtidne men jag orkar inte bråka om allt. Mina egna döttrar har inte jag lärt blir självständiga ansvarstagande tjejer genom att ha krav på dem och lärt dem att inget är gratis. De har alltid varit i farten och lekt med kompisar och haft en massa för sig och inte klängt på mig så detta som min man sysslar med med sina barn är något helt nytt och konstigt för mig.  Mina döttrat är halt fantastiska thjejer idag som sköter sina liv och är initiativrika och har massor med järn i eldan, har bostad och jobb och är glada och är väldgti omtänksamma om mig tom, så jag försöker ha det som exempel till min man som han bara viftar bort och säger att ala barn är olika, allt fungerar inte likadant på alla...hmm

Jag har från början varit tydlig med att då jag varit själv med mina döttrar alltid så är barnfri tid viktig för mig och jag måste få veta i förväg när barn ska var hos oss och inte. Varannan helg är regelbundet så det är inga problem och min man som är lärare är ledig mycket så jag har önskat att han har barnen när han är ledig och jag jobbar, så kan mina väldgit få lediga helgdarar få vara barnfria och det har fungerat jättebra.

Nu har vi bråkat en del för att han utan förvarning ibland vill att barnen ska vara ho oss. Jag klarar tyvärr inte detta då det är så intensivt när de är här och han och jag har inte kunnat diskutera saker på hela helgen och jag ser frem emot att han lämnar dem så att vi kan få lite andrum, jag kämpar enormt de helger de är här för att vara deras konstiga relation till lags för att slippa bråk, min man är väldigt fast i sin åsikt att man inte behöver begära något av barn utan vi vuxna ska anpassa oss till dem, idiotistk tycker jag, blir bara odrägliga barn av det men men försöker som sagt inte starta bråk med min envise man.
    Jag har talat om för honom att det är ok att barnen är hos oss bara jag får veta det i förväg så jag kan ställa in mig på det, eftersom det är som det är när de kommer. Är detta för myckt begärt??? Att jag bara får veta lite i förväg och att det inte kommer som en överraskning. han säger att jag är fyrkantig och helt ospontan och at tjag hindrar honom från att vara med sina barn, Det gör jag ju inte, jag bara behöver ha lite planering så jag kan ställa in mig på dessa konstiga dagar.  Så jag behöver lite åsikter om jag är knäpp som vill veta när det är barnfritt och inte. Har annars inget emot hans barn de är trevliga och väluppfostrade men de utnyttjar såklart sin pappas dåliga samvete vilket jag tror det är, som gör att de kan bli undrhållna hela dagarna av honom om de vill och det är normala reaktoner hos vems som helst så det är inte barnens fel. Det är lätta barn som blir odrägliga när de får allt som de vill så pappan förstör dem lite tycker jag. Det verkars om de har en bra mamma åtmnstone och jag försöker tänka att varannan helg kanske int påverkar så mycket då....
    Tackasm för era åsikter kring det hela

• Svar på tråden Problem pga vill veta när barnen är hos oss och inte
  • Litet My

Jag tycker inte det är för mycket begärt att man får veta när barnen kommer och vara delaktig i planeringen som bonusförälder, ni är ju en familj.

• Anonym (Anm)

Men om de träffas så sällan är det väl inte konstigt om de vill vara med varandra hela tiden då? Nu är visserligen jag varken separerad eller har barn i den åldern. Men om jag bara träffade mina barn varannan helg så skulle nog vi vara rätt klistrade på varandra den korta tiden. Jag förstår att barnfri tid är viktigt för dig. Men så länge de inte kräver att du också ska vara med så har du ju barnfri tid.

• h8him

Jag kan nog förstå båda sidorna. Om barnen träffar sin pappa så sällan så är det ganska självklart att de faktiskt vill vara med pappa de få dagar per månad som de ses. Men sen kan jag förstå att du vill få veta i förväg att barnen kommer. Dyker de bara upp utanför dörren, helt utan planering?

• Fanny b

Jag förstår att ts sambo ägnar mycket tid åt sina barn då han bara har dem vh. Däremot så tycker jag ts har rätt att få veta när de kommer utom umgängesschemat. 

• Mien06
    h8him skrev 2013-06-17 11:44:12 följande:
    Jag kan nog förstå båda sidorna. Om barnen träffar sin pappa så sällan så är det ganska självklart att de faktiskt vill vara med pappa de få dagar per månad som de ses. Men sen kan jag förstå att du vill få veta i förväg att barnen kommer. Dyker de bara upp utanför dörren, helt utan planering?

Nej det kan vara att på söndagen meddelar han att de kanske stannar några dagar till och jag längtar till söndagen när vi får en lugn stund, men om jag hade vetat det innan så hade det inte varit några problem. Det kan också vara att han umgås med dem under en dag bara och de plötsligt ska följa med hem och stanna några dagar. Mitt hem är där de är och det blir liksom de och jag på något vis när de är här så det ÄR svårt med det spontana då tyvärr.
  • Nellee

Om de bara träffas 4 dagar per månad förstår jag att de vill vara med varandra hela den tiden. Det är otroligt lite att träffa sin pappa/sina barn så få dagar i månaden. Du har levt ett helt annat liv, du hade dina barn ensam på heltid. Hur hade er relation varit om du bara hade haft barnen vh och en ny man som ansåg att ni umgicks för mycket de få dagarna? Om han hade sina barn heltid hade det varit en annan sak och då hade de levt vardag med honom, de gör de inte nu.  Om jag bara träffade mina barn vh hade jag också velat vara med dem hela den helgen, självklart. 

Don't you black or white me
  • h8him
    Mien06 skrev 2013-06-17 11:53:18 följande:

Nej det kan vara att på söndagen meddelar han att de kanske stannar några dagar till och jag längtar till söndagen när vi får en lugn stund, men om jag hade vetat det innan så hade det inte varit några problem. Det kan också vara att han umgås med dem under en dag bara och de plötsligt ska följa med hem och stanna några dagar. Mitt hem är där de är och det blir liksom de och jag på något vis när de är här så det ÄR svårt med det spontana då tyvärr.
    Det där är svårt. Får han utöka umgänget för mamman så att det kanske blir med regelbundet?
  • Myling

Jag förstår båda sidor. Jag tycker det beror på hur ofta dessa undantagssituationer uppstår? Ibland måste man väl få vara spontan, speciellt om det är sommarlov?

• Mien06
    Anonym (Anm) skrev 2013-06-17 11:40:07 följande:
    Men om de träffas så sällan är det väl inte konstigt om de vill vara med varandra hela tiden då? Nu är visserligen jag varken separerad eller har barn i den åldern. Men om jag bara träffade mina barn varannan helg så skulle nog vi vara rätt klistrade på varandra den korta tiden. Jag förstår att barnfri tid är viktigt för dig. Men så länge de inte kräver att du också ska vara med så har du ju barnfri tid.

Jag förstår det också så därför bråkar jag inte om det men tycker att man kan ställa lite krav ibland på barn, och jag har aldrig sett barn får så mycket tid av en förälder som dessa får.På en månad får de en förälders fullständiga uppmärksamhet i nästan 6 hela dagar, vilka föräldrar som bor med sina barn heltid kan göra det?? en förälder ska väl för det mesta var en förälder och inte en lekkompis och hittepåare. När jag var barn lekte aldrig mina förldrar med mig de bara fanns där som trygghet man fick  ha  fantasi och hitta på grejer och leka med kompisar, mina egna barn har inte ofta velat ha endast mig som kompis i flera dagar i rad. Min mans barn har börjat behandla sin pappa med ganska mycket orespekt så även om det är mest varannan helg så blir det inte bra i slutänden tror jag.
  • jinny

Sånt här begriper jag inte alls:

"Jag har fått bråka som en galning för att de åtminstone ska sova själv på sitt rum så vi får en liten stund på kvällen själv, det är så enormt intensivt på dagarna nä rhan har barnen klistarade på sig hela tiden och vi inte kan ha ett vuxensamtal på hela helgen."

Du förväntar dig och tycker att det är rimligt att barn som träffar sin farsa 4 dygn i månaden under de två helger när de väl har honom inom räckhåll vara självständiga, hänga med polare och roa sig själva men själv verkar du - vuxna kvinna som umgås med karln alla andra dagar - ha stora svårigheter att klara dig utan ensamtid och vuxensamtal med honom under en helg. Dessutom brukar sådant vara så överdrivet och uppförstorat - menar du verkligen att du inte under någon tid på hela helgen kan byta ett par ord med honom? Du kan inte fråga honom något och få ett svar utan att en eller två ungar sitter i famnen på honom och håller för käften på honom?

Själv skulle jag inte drömma om att ringa hem och informera maken om att mina ungar hänger med hem eller stannar längre. Det behöver inte heller han göra. Men så går förstås ingen av oss heller runt och längtar efter att bli av med dem. 

Svar på tråden Problem pga vill veta när barnen är hos oss och inte