• groodan

Gifta sig snabbt (har plussat)

Hej alla godingar här! Jag är lycklig som lyckades göra positivt grav-test nyligen. Vi vill väldigt gärna gifta oss snart på grund av detta. Vi har inte så jättestora besparingar, kanske 10 000- 15 000. Hur kan man få till det snabbt? :)

• Svar på tråden Gifta sig snabbt (har plussat)
  • Ellie

Snabbast är väl att gifta sig borgerligt. Det kan du boka några få veckor i förväg. Det behöver göras en hindersprövning som också kan ta ett par veckor att få.
    En del stadshus har tom drop-in, så har du bara hindersprövningen kan ni fixa det samma dag.
    Det går säkert att hitta en kyrka som kan viga er med kort varsel också om ni föredrar detta.

För 10 000 kan ni ju välja om ni vill satsa på en fest (tex restaurangbesök för de allra närmsta) eller om ni vill lägga det mesta på kläder, blommor, håruppsättning mm, och sedan bara ha ett par vittnen med er.
    Ni kan ju såklart gifta er i jeans också, med vittnen som ni bjuder på mat till i hemmet, så satsar ni pengarna på en bröllopsresa.
    Allt är möjligt.

• ViVäntarLois

Vi gifte oss 22 timmar innan förlossningen, det gick jättebra men värkarna satte igång natten innan så kanske inget jag rekommenderar schemamässigt :)

Vi visste att vi ville gifta oss och skickade in hindersprövning. Men samtidigt ville vi ha en rejäl fest, kunna dricka alkohol, komma i min vanliga storlek på bröllopsklänning, ha barn stora nog för barnvakt osv. När förlossningen närmade sig kände vi ändå att "Vi kör ändå! Festen kan vi ha vid ett bättre tillfälle!". På en vecka fixade kommunen borgerlig vigsel, sedan gick vi ut på fin restaurang med våra föräldrar som var vittnen. Nu är vi gravida med andra barnet och vårt "riktiga" bröllop blir nog först om 2-3 år. Men juridiskt är allt klart.

• Näckrosen

Man kan ordna en kyrklig vigsel med kort varsel också bara hindersprövningen är gjord. Jag jobbar i församling och vi fixade en vigsel för ett par på mindre än en vecka.

• Pixx

Jag o sambon ska gifta oss borgligt innan augusti o bebisen kommer. Vi tar o äter någon middag efteråt o "sparar" bröllopsfesten till senare i höst :) hindersprövningen tog ca en vecka att få o sambon jagar vigselförättaren idag för o boka tid :) kommer kosta oss ringarna plus middagen

• Knyttis1

Vi gifte oss borgligt... med mat (20 pers) , ringar, kläder, gick det på runt 12000 men det är ju en smaksak hur mycket man vill lägga ut..

• kampfisken

Maken friade den 30 maj förra året vi satte datum till den 7/7!
    Vi gifte oss i kyrkan ett litet brölopp med närmsta familjen bara!

Allt var klart i god tid innan så som:
    Kläder
    Ringar
    Buket
    Resturang
    Hotell
    Hindersprövning (tog 7-10 dagar)

• groodan

Tack för alla bra svar! Vi är nog mest inne på att gifta oss kyrkligt :) Hur länge har ni som väntat med festen väntat? Skulle man kunna ha ett litet bröllop och sen fira det i samband med barndop? :)

• Ellie
    groodan skrev 2013-06-17 12:56:10 följande:
    Tack för alla bra svar! Vi är nog mest inne på att gifta oss kyrkligt :) Hur länge har ni som väntat med festen väntat? Skulle man kunna ha ett litet bröllop och sen fira det i samband med barndop? :)
    Visst kan man göra så, men jag tycker personligen inte att dopdagen är bäst val att fira bröllopet. Då tas ju focus från bebisen, och det borde vara dess egen dag.

Jag vet folk som väntat med festen ett par år... allt man vill går bra.
Svar på tråden Gifta sig snabbt (har plussat)