• RogerHansson

Stamtavla finns på mamman men inte pappan

Det är en person som säljer renrasiga alaskan malamute valpar på blocket, men har skrivet att stamtavlan finns på mamman men inte pappan, valparna är veterinärbesiktigade vaccinerade och chippade. Kan detta vara ett problem för valpens hälsa senare livet eftersom det inte finns någon stamtavla på pappan?

• Svar på tråden Stamtavla finns på mamman men inte pappan
  • semlorna

Hur ska du vara säker på att det är renrasiga valpar om ena föräldern inte har stamtavla? Stamtavlan i sig är dessutom inte det enda viktiga i hälsosammanhang, det du får kolla upp är om föräldrarna är hälsotestade för det som rekomenderas inom rasen och hur släktingarnas hälsostatus är.

• Lindsey Egot NO1

Det är ingen renrasig om ingen stamtavla finns på den ena föräldern även om kanske det är samma ras. Du kan bara vara 100 om du har stamtavla på båda föräldrarna.

• Jackson

Det räknas inte som renrasiga valpar om inte pappan har stamtavla. Om du köper en av valparna så kommer det att stå blandras på jordbruksverket. Det kan bli problem längre fram ja, om han inte är kollad av veterinär. 

Om jag var du skulle jag gå in på SKK och leta fram en seriös uppfödare av Alaskan Malamute som vet vad hon/han håller på med. Det är ingen seriös människa du har att göra med iaf.  

The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • Marie85

När en hund köps utan stamtavla vet man inte hur hälsan ser ut längre bak i ledet, men han som säljer hunden kanske vet föräldrarna till hunden utan stamtavla så det går att kolla upp ändå? Det gäller främst höftled & armbågs röntgen & ögonlysning, som ska göras på de hundar som ska gå i avel. Det kan vara ärftligt, men behöver inte heller vara det! Du kan få en fullt frisk valp, friskare, det vet du ju inte,. ska du inte ha hunden till tävling, utställning, avel eller liknande så ser jag inte något problem med att köpa en valp utan stam,.. vill du däremot använda din hund inom något annat än som sällskap tycker jag du ska köpa en med stamtavla.. och hur som helst kanske du i framtiden blir intresserad av att tävla och då inte kan det pga att din hund inte har stam... :) Lycka till med hund köpet !! :)

• M Y L F

Blandras kallas det och inget annat. Varför har inte hanen någon stamtavla? Man kan inte sälja hundar utan stamtavla som renrasiga.

Däremot så behöver det ju inte innebära att hundarna skulle vara sjukare eller friskare än renrasiga. 

• hundpuss

Tänk såhär: 

Om jag har en bra tik, som är fullt frisk, meriterad, och bra i övrigt, varför skulle jag välja att para med en oreggad hane?

Känns det seriöst? 

Svar på tråden Stamtavla finns på mamman men inte pappan