Besiktning bostadsrätt
Hej!
Är i processen att köpa en bostadsrätt. Vid visningen så meddelar mäklaren att det funnits en fuktskada i badrummet men som är åtgärdat. Badrumsmattan är i två färger, så man ser att något är åtgärdat precis under badkaret. Jag blev dock fundersam på om det fortf finns en fuktskada och varför man inte bytt ut hela mattan (eller klinkat golvet!!) och sa att jag ville ta dit en besiktningsman. Detta var/är helt ok.
Sen får jag dock reda på att lägenheten så sent som i mars besiktigades utav föreningen och att man där inte funnit någon fukt eller andra problem som behöver åtgärdas. Jag bad om att få det protokollet skickat till mig och har fått det men tycker att den ser väldigt "tom" ut. Inte en enda markering (varken "OK" eller en bock som markerar att detta har kollats upp, förutom brandvarnare). När jag ringer till bostadsrättsföreningen så hävdar de också att det är besiktigat och man har ej funnit fukt för då hade det funnits en anmärkning om det.
Fråga 1. Nöjer jag mig med detta Eller gör jag en egen besiktning? Jag förstår ju så klart att det alltid är bäst att göra en dubbelkoll. Men jag tänker mest att om föreningen säger att de kollat och det finns inga fel att anmärka på så får man väl lita på det? De får väl inte fara med osanning?
Fråga 2. Den koll jag hittills gjort, räknas den som att jag fullgjort min undersökningsplikt utifall att något skulle uppkomma i efterhand som uppenbart funnits där innan jag tog över lägenheten? I kontraktet så har mäklaren skrivit en klausul om att jag vill besiktiga och har ca 2 veckor på mig att göra det även efter påskrivet kontrakt. Skulle det vara så att besiktningsmannen upptäcker något så har jag rätt att häva köpet. I telefon så säger mäklaren till mig att jag har rätt att häva köpet eller diskutera prissänkning med befintliga ägarna. Detta kommer jag tala om för mäklaren att hon lägger till, då detta inte står klartydligt i kontraktet.
Detta är mitt första bostadsköp...har ni några andra råd till mig inför mötet med mäklare och säljare på torsdag? Tacksam för svar!