• Lavelii

Besiktning bostadsrätt

Hej!

Är i processen att köpa en bostadsrätt. Vid visningen så meddelar mäklaren att det funnits en fuktskada i badrummet men som är åtgärdat. Badrumsmattan är i två färger, så man ser att något är åtgärdat precis under badkaret. Jag blev dock fundersam på om det fortf finns en fuktskada och varför man inte bytt ut hela mattan (eller klinkat golvet!!) och sa att jag ville ta dit en besiktningsman. Detta var/är helt ok.

Sen får jag dock reda på att lägenheten så sent som i mars besiktigades utav föreningen och att man där inte funnit någon fukt eller andra problem som behöver åtgärdas. Jag bad om att få det protokollet skickat till mig och har fått det men tycker att den ser väldigt "tom" ut. Inte en enda markering (varken "OK" eller en bock som markerar att detta har kollats upp, förutom brandvarnare). När jag ringer till bostadsrättsföreningen så hävdar de också att det är besiktigat och man har ej funnit fukt för då hade det funnits en anmärkning om det.
    Fråga 1. Nöjer jag mig med detta Eller gör jag en egen besiktning? Jag förstår ju så klart att det alltid är bäst att göra en dubbelkoll. Men jag tänker mest att om föreningen säger att de kollat och det finns inga fel att anmärka på så får man väl lita på det? De får väl inte fara med osanning? 
    Fråga 2. Den koll jag hittills gjort, räknas den som att jag fullgjort min undersökningsplikt utifall att något skulle uppkomma i efterhand som uppenbart funnits där innan jag tog över lägenheten? I kontraktet så har mäklaren skrivit en klausul om att jag vill besiktiga och har ca 2 veckor på mig att göra det även efter påskrivet kontrakt. Skulle det vara så att besiktningsmannen upptäcker något så har jag rätt att häva köpet. I telefon så säger mäklaren till mig att jag har rätt att häva köpet eller diskutera prissänkning med befintliga ägarna. Detta kommer jag tala om för mäklaren att hon lägger till, då detta inte står klartydligt i kontraktet.

Detta är mitt första bostadsköp...har ni några andra råd till mig inför mötet med mäklare och säljare på torsdag? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Besiktning bostadsrätt
  • Lindsey Egot NO1

Det är mycket ovanligt att man gör en besiktning inne i en lgh. Sedan varför inte byta ut hela mattan? Jo för man skär bara bort det dåliga plus lite till och sedan åtegärdar det med nytt underlag samt matta och skarv. Skarven är alltid helt tät. Det är det enklaste och billigaste sättet att reparera det.

• Lavelii

Jo, jag förstår också att det är det enklaste och billigaste sättet och renovera badrummet hade vi ändå tänkt göra. Men vill inte riskera att stå med fukt eller mögel i badrummet som också behöver åtgärdas...

Hur kommer det sig att man rekommenderas att besiktiga men att man ändå kan läsa på diverse forum att det är ovanligt att man gör det i lägenhet? Nyfiken. 

Jag kanske är för analyserande och för noggrann? Om man nu kan vara det vid hus/lägenhetsköp som ändå kostar en slant... :-/ haha... 

• Lindsey Egot NO1

Hus besiktigar man eftersom det kan komma yttre skador som kan förstöra fastigheten. Tex tak som är skadat, grund osv De inre skadorna är svårare att se och kan ha med åldern dvs fastigheten är gammal och det borde varit bytt allt är ett dolt fel ock kan inte ses. Badrum görs av fackman och det ska finnas intyg på det.

• Lavelii

Ja, men det är ju precis det jag menar. Hittills har jag inte sett intyg på att badrummen är kollade, av fackman. Därav besiktning från vår sida. Det enda jag har fått är att bostadsrättsföreningen säger att det inte finns någon fukt eller fuktskada utefter deras koll i mars detta år. Men när jag då får protokollet så står där inget förutom att brandvarnare är kollad. 
    Är det då meningen att man ska ta för givet att allt annat där det är blankt på protokollet är OK. Det låter ju märkligt. Så det känns inte som att deras så kallade besiktning är ordentligt gjord. Men jag vet samtidigt inte om jag bara är överdrivet noggrann och lite paranoid. haha... 

• Run to the hills

Lika vanligt som det är att man besiktigar hus, lika ovanligt är det att besiktiga en lägenhet. Jag förstår hur dina funderingar går. En bostadsaffär handlar om en hel del pengar och jag känner igen känslan av att vilja ha både hängslen och livrem!

Men jag hade ändå inte besiktigat. Om ni ändå tänker renovera badrummet och har ekonomi för detta tycker jag inte att det behövs. Lägg till lite extra i er budgetkalkyl för oväntade utgifter i samband med renoveringen.

Din undersökningsplikt är mycket omfattande. Det är mycket svårt att få igenom "dolda fel" i efterhand. Okej om det handlar om ett helt nybyggt eller nyrenoverat hus/lgh, men om objektet har några år på nacken får man räkna med att saker kan gå sönder, vara skadade etc. Ett badrum till exempel, försäkringsbolagen räknar med att efter 8 år efter renovering får man inte ut något på sin försäkring om något händer. 

• Thomas66
    Lavelii skrev 2013-06-17 19:55:45 följande:
    Jo, jag förstår också att det är det enklaste och billigaste sättet och renovera badrummet hade vi ändå tänkt göra. Men vill inte riskera att stå med fukt eller mögel i badrummet som också behöver åtgärdas...

Hur kommer det sig att man rekommenderas att besiktiga men att man ändå kan läsa på diverse forum att det är ovanligt att man gör det i lägenhet? Nyfiken. 

Jag kanske är för analyserande och för noggrann? Om man nu kan vara det vid hus/lägenhetsköp som ändå kostar en slant... :-/ haha... 
    Du kan vara lugn, erat badrum är antagligen rätt länge sedan dom renoverade = gammalt. Så ska ni renovera så byts alla väggskivor ut/ antagligen behöver det reglas om , så inget som kan vara några större problem. Och föreningen står oftast för brunnsbyte.
  • Run to the hills
    Därför att det i en lägenhet inte finns så hemskt mycket som kan gå fel - jämfört med ett hus där ungefär allt kan gå fel
  • Lavelii
    Thomas66 skrev 2013-06-17 20:43:28 följande:
    Du kan vara lugn, erat badrum är antagligen rätt länge sedan dom renoverade = gammalt. Så ska ni renovera så byts alla väggskivor ut/ antagligen behöver det reglas om , så inget som kan vara några större problem. Och föreningen står oftast för brunnsbyte.
    Ja, det är gammalt. Plastmatta från gud vet vilket årtal med åtgärdad fuktskada innan nuvarande ägare flyttade in (dvs innan 2006)... sedan de flyttat in så har de inte pillat på badrummet alls. Dock har det gjorts en mätning för två år sedan där man uppmätte förhöjda fukthalter, men nuvarande ägare menar att vid kollen nu i mars så fanns inget sådant kvar. Man hade väl fogat lite extra eller något...

Kanske ska släppa min paranoja... renovera ska vi ändå göra... och att i så fall lägga dit en avfuktningsmackapär kostar nog inte skjortan om man tänker på vad renoveringen i sig kan kosta. 
  • Thomas66
    Lavelii skrev 2013-06-17 20:52:14 följande:
    Ja, det är gammalt. Plastmatta från gud vet vilket årtal med åtgärdad fuktskada innan nuvarande ägare flyttade in (dvs innan 2006)... sedan de flyttat in så har de inte pillat på badrummet alls. Dock har det gjorts en mätning för två år sedan där man uppmätte förhöjda fukthalter, men nuvarande ägare menar att vid kollen nu i mars så fanns inget sådant kvar. Man hade väl fogat lite extra eller något...

Kanske ska släppa min paranoja... renovera ska vi ändå göra... och att i så fall lägga dit en avfuktningsmackapär kostar nog inte skjortan om man tänker på vad renoveringen i sig kan kosta. 
    Det är lugnt, huset är antagligen byggt i betong. så det finns inget fukt att oroa sig för, alla gamla badrum har lite högre halt av fukt inget konstigt ( inte alla, men många ). Så kör på så får ni ett fint och fuktfritt badrum senare.
  • Lavelii

Tack för era svar! Känner mig lite lugnare nu
    Huset är dock inte så gammalt att det är dags för stambyte eller dylikt än, men gammalt ändå (sen vad som anses gammalt i byggkonstruktions/husbygge mått mätt vet jag inte haha). 

Svar på tråden Besiktning bostadsrätt