• Anonym (My)

Ta ut fp för tiden man inte jobbar?

Jag är timanställd och har oregelbunden arbetstid. Jag har fått för mig att man måste ansöka om fp i förväg, men jag vet ju aldrig innan hur jag kommer att jobba och vet därför inte hur mycket fp jag behöver ta ut för att skydda sgin. Är det okej att ansöka i efterhand? Om jag tex jobbar 5 timmar på måndagen, 4 på tisdagen, 6 på onsdagen och inget på torsdag och fredag, kan jag då ansöka om 25 timmar fp på fredagen eller måste jag logga in och ansöka varje dag? Hoppas att du förstår hur jag menar...

• Svar på tråden Ta ut fp för tiden man inte jobbar?
  • Försäkringskassan

Hej!  

Ja, om du vill  kan göra din ansökan i efterhand.

Men om du inte vet hur du kommer att få arbeta så kan du även ansöka om dagar  för hela perioden.
    När du får besked om vilka dagar du ska arbeta så meddelar du oss så snart du kan, allra senast samma dag som du ska arbeta.

Du ska inte  öra en ansökan varje dag utan du kan göra en ansökan senast den 15:e i månaden och
    tänk då på att vår beräkningsperiod för föräldrapenning löper från den 21:a i en månad till den 20:e i nästa månad.

Om du är helt ledig från arbetet torsdag och fredag är det hel ersättning du kan ansöka om dessa dagar

De andra dagarna som du arbetar kan du ansöka om ersättning för del av dag:
    Föräldrapenningen kan betalas ut som hel, tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels ersättning. Hur mycket föräldrapenning du kan ta ut per dag beror på hur mycket du arbetar i förhållande till normal arbetstid för en heltidsarbetande inom yrket. 

Hälsningar
    Vera, handläggare

• Anonym (My)

Tack för svaret!

Svar på tråden Ta ut fp för tiden man inte jobbar?