• hqq

Bjuda arbetskompisars respektive till bröllop? SNABBT SVAR UPPSKATTAS

Hej!

Bör jag bjuda mina arbetskamraters fruar/män till vårt bröllop?

Lite bakgrund:
    Jag är överlägset yngst på vår arbetsplats (under 30). Resten är 50+ alla (om nu det har nåt med saken att göra).
    Jag tänkte bjuda de jag jobbar med, som grupp. Det är 1 man och 4 kvinnor. Har jobbat 5 år snart med dem och vi har trevligt tillsammans överlag.

Jag har aldrig någonsin träffat deras respektiven desto mera. Chefens fru har jag hejat på 2-3 gånger och bytt några ord med. En av damernas man har jag sagt hej åt en gång. Resterandes respektiven vet jag inget alls om.

Jag tycker, att det är onödigt att bjuda deras respektiven. De känner inte ens mig. Men är det emot god sed och etikett?

Vad tycker ni? JAG BEHÖVER SNABBT SVAR, lyckades komma på det här i sista minuten. Bröllopet är först om nån månad, men många far på sommarsemester snart och skulle ju vilja hade undanstökat innan det! 

• Svar på tråden Bjuda arbetskompisars respektive till bröllop? SNABBT SVAR UPPSKATTAS
  • Hejhoppsan

Bjuder man in någon till ett bröllop bjuder man även in respektive tycker jag. Men behöver du bjuda in dina jobbarkompisar överhuvudtaget (om det är en ekonomisk fråga)? Jag skulle aldrig förvänta mig att bli bjuden på en jobbarkompis bröllop, oavsett hur kul vi har på arbetsplatsen. Om det är någon jag umgås med även privat är det naturligtvis en annan femma, men här verkar det ju vara rena jobbarkompisar.

• Pissenisse

Bjuder du de individuellt så kanske det är finast att bjuda respektive också, men du kan ju bjuda dem som grupp och slippa.
    "Goa gänget på avdelningen, Anna, Kalle, Mimmi och Lukas är välkomna på bröllop".. 

• Knappamamma

Kompisar som man av olika skäl knappast träffat deras partner bjuder man i par men jobbarkompisarna är skillnad. Tror knappast en jobbarkompis respektive vill gå på bröllopet och ser det som en lättnad att de inte är bjudna.

• Aileen Allannah
    Knappamamma skrev 2013-06-17 22:04:07 följande:
    Kompisar som man av olika skäl knappast träffat deras partner bjuder man i par men jobbarkompisarna är skillnad. Tror knappast en jobbarkompis respektive vill gå på bröllopet och ser det som en lättnad att de inte är bjudna.
    Etablerade par bjuder man alltid tillsammans, om man ska följa vett och ettikett... Oavsett om man träffat dem eller inte.
  • hqq

Om vi vänder på steken lite.

Jag skulle absolut inte ta illa upp om endast min blivande fru blev bjuden till ett bröllop där jag inte känner någon.

Skulle ni ta illa upp om ni inte blev bjudna i det fallet? 

• Aileen Allannah
    hqq skrev 2013-06-17 22:05:47 följande:

Jag skulle absolut inte ta illa upp om endast min blivande fru blev bjuden till ett bröllop där jag inte känner någon.

Inte ta illa upp, men jag skulle tycka det var okunnigt av brudparet. Man bjuder ju båda, sen kan de välja hur de vill göra själva.
  • femhjärtan

Jag tycker att man bjuder med respektive. Hade min man inte varit medbjuden så hade jag inte tackat ja. Arbetskamraterna träffar jag 40 Tim per vecka och resten av tiden vill jag spendera med min familj. Jag hade dock varit tacksam för inbjudan även om jag tackat nej .

• hqq
    Aileen Allannah skrev 2013-06-17 22:05:39 följande:
    Etablerade par bjuder man alltid tillsammans, om man ska följa vett och ettikett... Oavsett om man träffat dem eller inte.
    Jag är inte så säker på det. Efter att ha läst lite börjar jag bli övertygad om att arbetskamrater är ett undantag från den regeln.
  • Aileen Allannah
    hqq skrev 2013-06-17 22:06:57 följande:
    Jag är inte så säker på det. Efter att ha läst lite börjar jag bli övertygad om att arbetskamrater är ett undantag från den regeln.
    Var har du läst det?
  • hqq
    Aileen Allannah skrev 2013-06-17 22:08:55 följande:
    Var har du läst det?
    På internet
  • Pissenisse
    hqq skrev 2013-06-17 22:05:47 följande:

Hade inte tagit illa upp alls, förutsatt att det är en liknande situation som i ts, att jag inte känner arbetskamraterna. Jag hade tyckt att det vore skönt att slippa gå och jag tror maken hade haft det trevligare med sina kollegor.
    Vett och etikett är löjligt, hyfs och sunt förnuft räcker bra. Det är mycket man inte skall göra, säga "Du", dra fram stolen för kvinnor etc som helt enkelt spelat ut sin roll. Jag hade inte reagerat om ett gäng kollegor på en avdelning blev bjudna ihop. Eller ens bjudna över huvudtaget... 
  • Frontline
    Knappamamma skrev 2013-06-17 22:14:48 följande:
    Hqq
    Kör på med att bara bjuda dem och inte respektive!
    Kan bara instämma.

Som Pissenisse skrev skulle ju funka hur bra som helst.
    Pissenisse skrev 2013-06-17 21:57:08 följande:
    Bjuder du de individuellt så kanske det är finast att bjuda respektive också, men du kan ju bjuda dem som grupp och slippa.
    "Goa gänget på avdelningen, Anna, Kalle, Mimmi och Lukas är välkomna på bröllop".. 

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Aileen Allannah
    hqq skrev 2013-06-17 22:09:36 följande:
    På internet
    Ah, en säker källa. Du gör naturligtvis precis som du vill, men i och med att dina arbetskamrater är äldre så ha med i beräkningen att de kan ta illa upp, eftersom traditionen bjuder att man inte särar på par, hur förlegat man än kan tycka det är.
  • lostinspace

Ni gör som ni vill då det är ert bröllop, men då du frågar:

" Men är det emot god sed och etikett?"

Så kan man såklart inte svara något annat än ja, utan att ljuga för dig, men vad spelar det för roll? ERT bröllop, ERT val...

• hqq

Nu har jag bjudit dem, UTAN deras respektive. Jag försökte ge antydningar om att det går bra att ta med fru/make om man vill (även om jag inte ville det), men det verkade inte alls finnas intresse för det. De facto verkade de vara glada över att få komma ensamma på festen (och vem fan vill nu inte det emellanåt, om man ska vara ärlig?).

Däremot skulle jag nog inte bjuda en vän eller släkting utan deras respektiven, det är inte alls accepterat, men med arbetskamrater som grupp tycker jag det går bra. Dessutom infaller bröllopet en vanlig helg i augusti, det är inte midsommar/nyår eller någon högtid, vore det en högtidsdag skulle jag nog bjuda parvis också.

Det handlar ju inte om att jag inte accepterar eller nedvärderar deras sällskap, utan helt enkelt att jag inte bryr mig om dem eftersom jag inte känner dem.

Blir någon stött må de bli det, det finns nog större orättvisor än så här.         

Svar på tråden Bjuda arbetskompisars respektive till bröllop? SNABBT SVAR UPPSKATTAS