• Nea86

7 månader kissar lite

Jag är lite orolig för min 7 månaders dotter. Jag slutade amma henne för 2 veckor sen och nu äter hon bara mat. Jag har dock lite problem med att få i henne vätska. Hon har inga problem med att ta flaskan när hon äter välling men när det kommer till vatten så verkar hon bara inte intresserad. Jag erbjuder henne vatten till varje måltid och ganska ofta däremellan också. Hon tar typ ett sugtag och sen inget mer.
    Hon är pigg och kry i övrigt och har ingen feber. Men jag har märkt att hon inte verkar kissa lika mycket. När jag ammade bytte jag ofta fulla kissblöjor men nu är det inte alls så.
    Blir det såhär när man slutar amma? Hur mycket vätska borde hon få i sig på en dag? Några tips på hur jag kan få henne att dricka vatten? 

• Svar på tråden 7 månader kissar lite
  • Annelee85

Prova att ge henne vatten ur en mugg, ett glas, kanske till och med från matskeden.
    Ibland kärvar min 8månaders med vattnet och då brukar det funka att erbjuda det på ett nytt sätt istället :)

• skogsvitter

Men varför slutade du amma innan hon faktiskt lärt sig få i sig annat istället? Det låter ju jättekonstigt! Jag skulle testa att ge bröstet igen och låta henne fortsätta amma ett tag till. Man kan också testa att ge vatten på mugg eller sked, om du inte redan testat det? Men många bebisar har lite svårt för vatten, och det är ju inte så konstigt eftersom de är skapta för att fortfararande dricka bröstmjölk.

• Natulcien

En sån liten mår ju bäst av att ammas eller få ersättning som måltidsdryck, så jag skulle skippa vatten och välling som är ganska näringslöst och antingen återuppta amningen (om det går?) eller ge henne ersättning som måltidsdryck.

• Ellie

Jag håller med om att ersättning är ett mycket bättre alternativ än vatten i detta läge. Hon bör få en hel del ersättning/amning med fast föda som komplement i denna ålder. Inte i första hand fast föda och vatten.

Svar på tråden 7 månader kissar lite