Graviditetspenning
Hejsan! Jag har beräknad förlossning den 28 augusti, och har nu fått beviljad halv graviditetspenning.
Jag arbetar i dagsläget halvtid, så kommer bara arbeta 25% i juli och augusti.
Jag har lite funderingar gällande vilka lagar och regler som finns gällande HUR man arbetar under denna graviditetspenning.
Vi arbetar inom en period på 8veckor, ej en vanlig "månadsperiod". Med detta menas att jag under 8 v ska komma upp i mina timmar, dvs. ha 160 h på 8v. Mitt arbete får säga att jag skall arbeta heltid första 4 veckorna och sedan vara ledig i 4 v, då jag uppnår mina timmar under vår period.
Mina funderingar är...:
-Vad händer om jag arbetar mer än 40 h i månaden, samt lägre i en månad men mer i den andra? förstår att jag inte får mer ersättning från er bara för att jag helt plötsligt inte arbetar mer än 25%.
-Hur anser NI att mina arbetsdagar ska se ut? Visst antal timmar max? Eller är detta fritt bara man arbetar dem timmar man ska? Våra pass är allt från 3h till 11h.
-Måste timmarna vara jämt fördelade under mina arbetsveckor?
-Måste jag meddela mitt schema till er på något sätt?
-Delar ni upp i "månadsperioder" eller anser man den beviljade perioden som en enda period`?
-Vart kan jag finna regler för allt detta att vidarebefordrande till min arbetsgivare?