• emmypemmy

Hormonförändringar ca tre månader efter förlossningen?

Hej!
    Jag fick barn för snart fyra månader sedan och tycker funderar lite på vilka hormonella förändringar som sker efter en förlossning.

Jag har alltid varit väldigit trött, gärna sovit tio timmar per natt men ändå sällan känt mig utvilad. Jag har oxå alltid drömt mycket mardrömmar pch upplevt det som att jag har dålig kvalitet på sömnen.

När jag var gravid sov jag bättre, drömde mindre och vaknade utvilad. Efter förlossningen fortsatte jag att sova bra och förutsatt att jag hade fått sova kände jag mig utvilad. Jag har tänkt att min tidigare kassa sömn har berott på brist på fysisk aktivitet och på att jag snusade då.

Nu helt plötsligt, när bebis snart är fyra månader är jag som över en natt tillbaka på ruta ett. Astrött trots sömn, träning, bra kost,fri från nikotin. Har oxå börjat drömma massa mardrömmar och vakna till hela tiden.

Det känns som att något är i obalans i kroppen. Är det någon som känner igen sig eller har ngra teorier?

• Svar på tråden Hormonförändringar ca tre månader efter förlossningen?
  • Flickan och kråkan

Kroppen går ju efter förlossningen tillbaka till det tillstånd den är ogravid så att säga. Det är ju det som gör att man ofta tappar t.ex. en massa hår ett par månader efter förlossningen, menstruationscykeln kommer igång etc etc. 

Svar på tråden Hormonförändringar ca tre månader efter förlossningen?