• ELG

Torktumla eller ej?

Hej! Ska snart börja tvätta igenom alla bäbiskläder inför bf :)!

Då det är en del att tvätta funderar jag på att torktumla istället för att hänga, tar ju riktigt lång tid att hänga allt smått :)!

Kan man torktumla vanliga bomullsplagg? Är annars emot att torktumla kläder men en gång kan väll inte gör så stor skada?

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Torktumla eller ej?
  • MrsC74

Hej :)

I början torktumlade jag men allt krympte.. Så nu hänger jag alla bebiskläder så kan vi behålla de lite längre :) 

• Annelie 76

Jag torktumlar allt utom kökshanddukar, alltså även bebiskläder. Går hur bra som helst. Plagg som hängtorkat blir hårda och otrevliga, torktumlade är mjuka och sköna.

• MrsC74
    Annelie 76 skrev 2013-06-18 16:07:22 följande:
    Jag torktumlar allt utom kökshanddukar, alltså även bebiskläder. Går hur bra som helst. Plagg som hängtorkat blir hårda och otrevliga, torktumlade är mjuka och sköna.

De blir inte hårda om man använder sköljmedel :)
  • mice
    MrsC74 skrev 2013-06-18 16:09:06 följande:

De blir inte hårda om man använder sköljmedel :)
    Sköljmedel med doft är djävulens påfund... Ibland måste jag tvätta om min tvätt i tvättstugan för att tidigare användare har haft i så mycket. Rynkar på näsan
  • MrsC74
    mice skrev 2013-06-18 16:11:01 följande:
    Sköljmedel med doft är djävulens påfund... Ibland måste jag tvätta om min tvätt i tvättstugan för att tidigare användare har haft i så mycket. Rynkar på näsan

Ja men vem har sagt att jah använder med doft? Använder parfymfri till min dotters kläder såklart.
     Dessutom har jag en egen tvättstuga :)
  • Griseknoen35

Torktumlar allt som tvättas i maskin. Visst något enstaka plagg har väl krympt på dom sju år sen jag fick första barnet men det är så få plagg och dom har gått att använda endå.

• Christi38

Vi tumlar de flesta sängkläder och handdukar, inget annat. Bebiskläder hänger vi Mao också även om de tar mkt plats.

Parfymfritt sköljmedel till barnens grejer och till övrigt använder jag 75% parfymfritt och 25% med svag doft för jag gillar det... ;0)

• Gurkan

Jag torktumlar allt utom funktionsytterkläder. Inget som krympt bara en tröja vars tryck inte klarade torktumlingen på tre år. Kläderna blir mjuka pch sköna och när sonen var en liten kräkbebis och kunde gå igenom 10 ombyten på en dag var det skönt med torktumlare. Nu med när vi är mitt i potträning med olyckor :)

• mice

Jag brukar använda ättika istället för sköljmedel, det är effektivt och billigt. Glad

• mice
    MrsC74 skrev 2013-06-18 16:13:28 följande:

Ja men vem har sagt att jah använder med doft? Använder parfymfri till min dotters kläder såklart.
     Dessutom har jag en egen tvättstuga :)
    Oj, det lät nog som att det var riktat personligen mot dig. Glad Jag vill också ha egen maskin, suck......
  • Frontline
    Annelie 76 skrev 2013-06-18 16:07:22 följande:
    Hmm om du nu torktumlar allt förutom kökshanddukar för?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • BusJohanna

Torktumla innan bebisen kommer/innan det används så krymper de ev klart, plus att de blir mjuka.

Kökshanddukar har svårt att dra åt sig vatten efter torktumling. Tror jag är anledningen..

Svar på tråden Torktumla eller ej?