• Babyface01

Problem med hårbotten

Jag har mycket problem med hårbotten. Det är ett område på högersidan på bakhuvudet. Ca 5cm*5cm. Det kliar mycket och blir sårig, när jag kliar så ser det ut som mjäll. Jag vet inte om det är mjäll, brukar det håller sig till ett område? Det blir inte bättre av Head & Shoulders. Har också testat Paul Mitchell Tea tree schampoo, det fungerade inte heller :(

Någon som har tips eller råd? Har haft det i ca 6-8 veckor nu och skäms för att gå till frisören! Kanske ska nämna att jag har ett barn på ca 9 månader och fick liknande efter mitt andra barn. Jag vet inte om det hänger ihop?   

• Svar på tråden Problem med hårbotten
  • MeJustMe

Så fick jag när jag var gravid, fast hela hårbotten... prova Fungoral, finns på apoteket.

• jumos

Jag som har atopiskt eksem får samma typ av eksem i hårbotten. Det som hjälper mig är supersnälla schampon utan sulfater, och att smörja området med kortisonsalva när det är som värst.

• Anonym (Selsun blue)

Hade ett ställe på kanske 2x2 cm som kliade som bara den och luktade äckligt men det försvann när jag började tvätta med Selsun Blue var 5-7 dag. Jag har dock aldrig sett att jag har mjäll men kliandet försvinner när jag använder det shampoot en gång i veckan.

• Run to the hills

Testa byta till ett snällt schampo (och balsam) som Neutral. Har läst om många som blir hjälpta av balsammetoden. Det går ut på att du slutar tvätta håret med schampo och bara tvättar med balsam. Låter knasigt, men håret blir rent. Den funkade bra för min hårbotten också men jag slutade eftersom det var lite bökigt (tyckte jag alltså). Men bra för hårbotten var det. Googla balsammetoden eller gå in på lockig.se och läs mer.

• Anonym (också)

Jag har haft såna problem ända tills jag testade acos specialschampo mot mjäll. En röd flaska som finns på apoteket. Är helt besvärsfri så länge jag inte får för mig att testa nåt annat schampoo.

• Anonym (blä)

Jag har inte mjäll men väl inflammerade hårsäckar i hela huvudet. Det är som bölder som gör ont att borsta på. För mig kommer det med stress

• Gryntroll

Fick någog liknande i hårbotten, bröt ut iom dottern för ca 3,5 årsedan. Sen har det återkommit till och från. Jag trodde det berodde på jag hade tofs på samma ställe i stort sett jämt. Testade att lufta, med hydrokortison (blev bara kletigt) och olika scalp schampoon. Hursom så bad jag en läkare kolla på det och fick utskrivet en lösning att ha på mogon och kväll i en vecka... Nu är det bra! Så kolla upp det och få hjälp så slipper fu rn massa onödigt testande med produkter

• Babyface01

Tack för alla tips. Jag har haft problem med eksem på händerna i några år och den kom på ansikten senaste 2 graviditeter, kanske hänger ihop då... Känns precis likadan nu när jag tänka på det, man blir tokig av allt kliande! Det verkar bara bli sämre av starkare schampoo, kanske ska testa något mildare då. Fungoral har jag inte testat, är den mild? Acos, är den mild?

• MeJustMe

Nja, den är väl inte direkt mild.. men för mig funkade den väldigt bra iaf! 

• jumos

Jag har testat massor för mina eksem, och mitt tips utifrån vad som fungerat för mig; skippa sulfater, parabener och siliconer! För mig fungerar body shops schampo bäst, men det är ju väldigt individuellt. Annars innehåller ju estelle and thilde extremt få tillsatser, så där kan det ju vara en idé att börja lockig.se finns det lathundar för att veta vilka ämnen man ska undvika. Lycka till!

• Babyface01

Ooh tack så mycket, jag ska läsa på då :) vilken shampoo från body shop har varit bäst för dig? De har så många olika!

• Jessse

Jag hade också ett sådant sår på huvudet. Jag hade det säkert i över ett år, innan jag sökte hjälp för det. Jag vände mig till apoteket och fick då köpa ett speciellt schampo. Då var det receptfritt, men jag vet inte hur det är nu. Det enda jag minns var att schampoot luktade förfärligt och var orange. Jag använde det två gge och sedan försvann de och har aldrig fått tillbaka det. Jag kan odag fortfarande minnas var såret satt

• jumos

Jag började med rainforest moisture, och när hårbotten fått den vård den behövde av det schampot och håret började bli en liten aning flottigt så bytte jag till det för färgat hår (minns tyvärr inte vad det heter). Body shop brukar ofta vara generösa och ge en små testburkar, och vill man testa lite längre brukar småflaskor (typ reseformat) finnas att köpa med de olika schampona och balsamen.

• Anonym (också)

Acos finns som parfymfritt i alla fall men vet inte om det är midare än annat schampo. Jag får klåda på axlar och i ansikte om jag tar annat schampo så för min del är det det enda som funkar men det verkar vara olika för alla. Vet att jag testade massor av märken som skulle vara bra men oftast blev det bara värre.

Svar på tråden Problem med hårbotten