Adoptera istället för att köpa hund? Nej!
http://www.djurensratt.se/om-djurens-ratt/nyheter/adoptera-istallet-for-att-kopaDet här inlägget kommer att sticka folk i ögonen härinne, jag är beredd på det men jag är tvungen att skriva om det ändå för det är upprörande att människor inte förstår bättre.
Jag håller inte med i artikeln nedan som har skrivits av djurens rätt, tanken är god - naturligtvis - och det finns många hundar som behöver hjälp. Men att adoptera hundar hjälper inte i längden, smugglade hundar och
omplaceringar ökar - varför?
Jo, det är så här, rätt och slätt, det handlar om pengar, mycket pengar och att människor vill tjäna pengar på oskyldiga djur. Folk vill ha det senaste i hundväg, ofta små och gulliga hundar som inte "behöver" så mycket motion (vilket inte är sant.. En Chihuahua har en hjärna som en dobermann och behöver mycket motion och
mental stimulans för att fungera),
Och för att små hundar är på modet och de kan kosta uppemot sisådär 15-20.000 kr i inköp så väljer folk att köpa blandraser som är billigare i inköp, men som kan komma att kosta multum i efterhand. Och det är där
skon klämmer, folk har helt enkelt inte råd med att köpa en så dyr hund, jag anser att de så inte ska köpa en hund överhuvudtaget.
Om du inte har råd att köpa hunden från första början, köp ingen alls - så enkelt är det bara, ja, det är synd om smuggelhundarna, det tycker jag med, men det hjälper inte att köpa dem pga av sentimentala skäl. Och som de står i artikeln, att adoptera, det kostar en hel del det också - för att inte nämna att det kostar att vaccinera, röntga höfter/armbågar, ögonlysa hunden efter sjukdomar, försäkring, mat, leksaker m.m.
Hur ska du kunna veta att "Fido" ifrån omplaceringshemmet frisk? Har dom röntgat hunden? Har de gjort MH,
så de vet hur hunden reagerar i olika situationer?
Under dessa fyra år vi har haft vår hund så har vi i runda slängar lagt ut ca 60.000:- och där har jag inte
räknat inköpspriset som var över 10.000:-. Vi har även röntgat, gått MH, vi har ögonlyst och vaccinerat.
Även kurser kostar mycket pengar.
Det enda som kommer att stoppa smuggelhundar och alla dessa omplaceringshundar (blandraser oftast, som blir omplaceringar för att hundägarna helt plötsligt blir "allergiska" när hunden börjar bli könsmogen) är de facto att folk slutar att köpa hundar på sidor som blocket och att blandrasaveln regleras i lagen.
Och om du/ni istället fokuserar er tid på att köpa hundar ifrån uppfödare som följer de lagar och regler i Sverige som kontrollerar hundaveln, så kommer smuggelhundar och alla omplaceringshundar vara ett minne blott.
Det finns över 295 olika hundraser i Sverige idag, du borde kunna hitta en av dom som passar in i din livsstil, och om du inte gillar motion och vet att du har tid för hunden, köp en vandrande pinne istället eller kanske
hitta en fin sten. Hundar mår inte bra av att vara inlåsta i ett fängelse, själv, 10 timmar om dagen.
Tack för mig.