• Jackson

Adoptera istället för att köpa hund? Nej!

http://www.djurensratt.se/om-djurens-ratt/nyheter/adoptera-istallet-for-att-kopa

Det här inlägget kommer att sticka folk i ögonen härinne, jag är beredd på det men jag är tvungen att skriva om det ändå för det är upprörande att människor inte förstår bättre.

Jag håller inte med i artikeln nedan som har skrivits av djurens rätt, tanken är god - naturligtvis - och det finns många hundar som behöver hjälp. Men att adoptera hundar hjälper inte i längden, smugglade hundar och
    omplaceringar ökar - varför?

Jo, det är så här, rätt och slätt, det handlar om pengar, mycket pengar och att människor vill tjäna pengar på oskyldiga djur. Folk vill ha det senaste i hundväg, ofta små och gulliga hundar som inte "behöver" så mycket motion (vilket inte är sant.. En Chihuahua har en hjärna som en dobermann och behöver mycket motion och
    mental stimulans för att fungera),

Och för att små hundar är på modet och de kan kosta uppemot sisådär 15-20.000 kr i inköp så väljer folk att köpa blandraser som är billigare i inköp, men som kan komma att kosta multum i efterhand. Och det är där
    skon klämmer, folk har helt enkelt inte råd med att köpa en så dyr hund, jag anser att de så inte ska köpa en hund överhuvudtaget.

Om du inte har råd att köpa hunden från första början, köp ingen alls - så enkelt är det bara, ja, det är synd om smuggelhundarna, det tycker jag med, men det hjälper inte att köpa dem pga av sentimentala skäl. Och som de står i artikeln, att adoptera, det kostar en hel del det också - för att inte nämna att det kostar att vaccinera, röntga höfter/armbågar, ögonlysa hunden efter sjukdomar, försäkring, mat, leksaker m.m.
    Hur ska du kunna veta att "Fido" ifrån omplaceringshemmet frisk? Har dom röntgat hunden? Har de gjort MH,
    så de vet hur hunden reagerar i olika situationer?

Under dessa fyra år vi har haft vår hund så har vi i runda slängar lagt ut ca 60.000:- och där har jag inte
    räknat inköpspriset som var över 10.000:-. Vi har även röntgat, gått MH, vi har ögonlyst och vaccinerat.
    Även kurser kostar mycket pengar.

Det enda som kommer att stoppa smuggelhundar och alla dessa omplaceringshundar (blandraser oftast, som blir omplaceringar för att hundägarna helt plötsligt blir "allergiska" när hunden börjar bli könsmogen) är de facto att folk slutar att köpa hundar på sidor som blocket och att blandrasaveln regleras i lagen.

Och om du/ni istället fokuserar er tid på att köpa hundar ifrån uppfödare som följer de lagar och regler i Sverige som kontrollerar hundaveln, så kommer smuggelhundar och alla omplaceringshundar vara ett minne blott.

Det finns över 295 olika hundraser i Sverige idag, du borde kunna hitta en av dom som passar in i din livsstil, och om du inte gillar motion och vet att du har tid för hunden, köp en vandrande pinne istället eller kanske
    hitta en fin sten. Hundar mår inte bra av att vara inlåsta i ett fängelse, själv, 10 timmar om dagen.

Tack för mig.
    The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • Svar på tråden Adoptera istället för att köpa hund? Nej!
  • Jackson

Jäkla familjeliv som inte ens kan ta ett dokument rätt. 

Jackson skrev 2013-06-18 19:50:39 följande:
    www.djurensratt.se/om-djurens-ratt/nyheter/ad...

Det här inlägget kommer att sticka folk i ögonen härinne, jag är beredd på det men jag är tvungen att skriva om det ändå för det är upprörande att människor inte förstår bättre.

Jag håller inte med i artikeln nedan som har skrivits av djurens rätt, tanken är god - naturligtvis - och det finns många hundar som behöver hjälp. Men att adoptera hundar hjälper inte i längden, smugglade hundar och
    omplaceringar ökar - varför?

Jo, det är så här, rätt och slätt, det handlar om pengar, mycket pengar och att människor vill tjäna pengar på oskyldiga djur. Folk vill ha det senaste i hundväg, ofta små och gulliga hundar som inte "behöver" så mycket motion (vilket inte är sant.. En Chihuahua har en hjärna som en dobermann och behöver mycket motion och
    mental stimulans för att fungera),

Och för att små hundar är på modet och de kan kosta uppemot sisådär 15-20.000 kr i inköp så väljer folk att köpa blandraser som är billigare i inköp, men som kan komma att kosta multum i efterhand. Och det är där
    skon klämmer, folk har helt enkelt inte råd med att köpa en så dyr hund, jag anser att de så inte ska köpa en hund överhuvudtaget.

Om du inte har råd att köpa hunden från första början, köp ingen alls - så enkelt är det bara, ja, det är synd om smuggelhundarna, det tycker jag med, men det hjälper inte att köpa dem pga av sentimentala skäl. Och som de står i artikeln, att adoptera, det kostar en hel del det också - för att inte nämna att det kostar att vaccinera, röntga höfter/armbågar, ögonlysa hunden efter sjukdomar, försäkring, mat, leksaker m.m.
    Hur ska du kunna veta att "Fido" ifrån omplaceringshemmet frisk? Har dom röntgat hunden? Har de gjort MH,
    så de vet hur hunden reagerar i olika situationer?

Under dessa fyra år vi har haft vår hund så har vi i runda slängar lagt ut ca 60.000:- och där har jag inte
    räknat inköpspriset som var över 10.000:-. Vi har även röntgat, gått MH, vi har ögonlyst och vaccinerat.
    Även kurser kostar mycket pengar.

Det enda som kommer att stoppa smuggelhundar och alla dessa omplaceringshundar (blandraser oftast, som blir omplaceringar för att hundägarna helt plötsligt blir "allergiska" när hunden börjar bli könsmogen) är de facto att folk slutar att köpa hundar på sidor som blocket och att blandrasaveln regleras i lagen.

Och om du/ni istället fokuserar er tid på att köpa hundar ifrån uppfödare som följer de lagar och regler i Sverige som kontrollerar hundaveln, så kommer smuggelhundar och alla omplaceringshundar vara ett minne blott.

Det finns över 295 olika hundraser i Sverige idag, du borde kunna hitta en av dom som passar in i din livsstil, och om du inte gillar motion och vet att du har tid för hunden, köp en vandrande pinne istället eller kanske
    hitta en fin sten. Hundar mår inte bra av att vara inlåsta i ett fängelse, själv, 10 timmar om dagen.

Tack för mig.
    The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • mice

Men vad snackar du om? Omplaceringshundar och smuggelhundar har väl inget att göra med varandra. Det är ju inte så att alla smuggelhundar åker direkt in på ett hundhem. Problemet är väl folk som köper hundar från t.ex. blocket istället för från en officiell förening eller kennel.
    Artikeln handlar ju om att folk väljer att köpa smuggelhundarna över de omplacerade hundarna som är herrelösa och behöver ett tryggt hem. 

• semlorna

Vilka vilda kopplingar du gör... Jag har en omplacering hemma och det var INTE en fråga om pengar. Han är dessutom en renrasig pudel.

• Anonym (Hundägare)

Bättre att ta hand om de hundar som redan finns i Sverige. Har en bekant som åker till Rumänien och tar hit ca 50 hundar som sedan ska utplaceras runt om i Sverige....

• Tow2Mater

Invandrarhundar har det väl bättre i Sverige än där de annars skulle vara?

• Jackson
    mice skrev 2013-06-18 19:58:21 följande:
    Men vad snackar du om? Omplaceringshundar och smuggelhundar har väl inget att göra med varandra. Det är ju inte så att alla smuggelhundar åker direkt in på ett hundhem. Problemet är väl folk som köper hundar från t.ex. blocket istället för från en officiell förening eller kennel.
    Artikeln handlar ju om att folk väljer att köpa smuggelhundarna över de omplacerade hundarna som är herrelösa och behöver ett tryggt hem. 
    Så du tror på allvar att människor inte lämnar in sina smuggelhundar som omplacering när de inte kan ta hand om dom längre? Om det skulle bli hårdare regler och lagar som reglerar blandrasaveln och införde låt säga en obligatorisk kurs inom hundägande och ansvar (hundkörkort) så är det inte någon som skulle gå och köpa en hund från blocket.
    semlorna skrev 2013-06-18 20:03:28 följande:
    Vilka vilda kopplingar du gör... Jag har en omplacering hemma och det var INTE en fråga om pengar. Han är dessutom en renrasig pudel.
    Inte för dig kanske, men det är oftast så att när personer som inte kan någonting om hundar (egentligen) vill köpa en hund, så orkar de inte gå igenom alla mentala index, MH beskrivningar, röntgenresultat och dylikt utan de människorna jag vill åt är de som köper en hund utan att tänka efter - hmm, en "renrasig" Chihuahua för bara 7000 spänn, det är ju som hittat - var är stamtavlan? Sen så finns det även de som anser att blandrasaveln är friskare än vad renrasaveln är, nej det är den inte. Hur ofta kollar man alla hälsoaspekter på en blandras?
    Anonym (Hundägare) skrev 2013-06-18 20:28:13 följande:
    Bättre att ta hand om de hundar som redan finns i Sverige. Har en bekant som åker till Rumänien och tar hit ca 50 hundar som sedan ska utplaceras runt om i Sverige....
    Det är klart att det är så! Men det är fortfarande ett faktum att så länge människor går med på blandrasaveln så kommer inte antalet omplaceringar att förändras. Sverige svämmar över av Schäfer/Border Collie/Labrador/Amstaff mixar, det är inte hundarnas fel att de föds, men genom att köpa blandras så tycker man faktiskt det är ok att för många hundar föds idag till ingen nytta alls. Därav är det bättre att lägga ett avelsförbud på blandraser och satsa helhjärtat på renrasiga hundar. 
    Tow2Mater skrev 2013-06-18 20:30:12 följande:
    Invandrarhundar har det väl bättre i Sverige än där de annars skulle vara?
    Jo, dom har väl det, men de hundarna i sin tur kan ta med sig sjukdomar hit som gör att våra egna hundar får problem, de ska inte komma hit för det är inte lösningen. Du vet väl att man själv kan importera in hundar lagligt? Men då handlar det om mer pappersarbete och karantän och dylikt. Det är däremot väldigt synd om de tikar som är tvungna att föda upp de här valparna till ingen nytta - och sen när det är uttjänta så dör de. 

• mice

Var lät det på mig som att jag inte tycker att smuggelhundar är ett problem? Det jag sa är att artikeln uppmanar hundintresserade att välja adoption av ett omplacerat djur istället för att köpa t.ex. dessa smuggelhundar.
    Det ÄR ett stort problem med synen på husdjur som slit och släng-varor. Jag tycker absolut att det är riktigt oansvarigt att skaffa en hund utan att förstå vad det innebär.
    Det är mycket som jag tycker att det borde vara "körkort" på, husdjur bland annat. 

Svar på tråden Adoptera istället för att köpa hund? Nej!