AJ! 10-månaders vill bara amma, men biter!
Ja, min son på 10 månader verkar gilla det här med att amma. Han äter lite mat två gånger om dagen (1/3 burk på ett ungefär), men ammar resten. Han ammar hela nätterna - han väcker mig för att få bröstet 1 gång i timmen.
Han vill inte ha ersättning, inte välling - varken i pipmugg eller flaska.
Nu när han har fått två tänder i vardera käke så biter han mig dock ganska ofta så att det gör ruggigt ont. Har inte fått några sår som tur är. Har försökt med att ta bort och lägga tillbaka honom för att få honom att sluta, men har inte lyckats än.
Jag är väl allmänt trött på att amma, speciellt på natten. Och ont vill jag inte ha. Så jag funderar på att sluta amma, men hur tusan gör man det nu då?
Första ungen bara slutade av sig självt vid 11,5 månad så det var aldrig någon kamp där. Jag inser att han kommer att bli ledsen och förtvivlad, men kan jag bara sluta tvärt? "svälta" han tills han tar flaska med ersättning? Eller är han tillräckligt gammal för att inte fasa över till ersättning alls?
Han är väl inte riktigt ute ur separationsfasen heller så är det riktigt dumt att sluta nu? Vad säger ni som har lite kunskap om barnpsykologi/anknytningsteori etc?
Vill gärna ha råd av er kloka mammor som gärna ser till barnens bästa. Inga elaka metoder eller liknande.