• MCooper

AJ! 10-månaders vill bara amma, men biter!

Ja, min son på 10 månader verkar gilla det här med att amma. Han äter lite mat två gånger om dagen (1/3 burk på ett ungefär), men ammar resten. Han ammar hela nätterna - han väcker mig för att få bröstet 1 gång i timmen.
    Han vill inte ha ersättning, inte välling - varken i pipmugg eller flaska.
    Nu när han har fått två tänder i vardera käke så biter han mig dock ganska ofta så att det gör ruggigt ont. Har inte fått några sår som tur är. Har försökt med att ta bort och lägga tillbaka honom för att få honom att sluta, men har inte lyckats än.

Jag är väl allmänt trött på att amma, speciellt på natten. Och ont vill jag inte ha. Så jag funderar på att sluta amma, men hur tusan gör man det nu då?
    Första ungen bara slutade av sig självt vid 11,5 månad så det var aldrig någon kamp där. Jag inser att han kommer att bli ledsen och förtvivlad, men kan jag bara sluta tvärt? "svälta" han tills han tar flaska med ersättning? Eller är han tillräckligt gammal för att inte fasa över till ersättning alls?

Han är väl inte riktigt ute ur separationsfasen heller så är det riktigt dumt att sluta nu? Vad säger ni som har lite kunskap om barnpsykologi/anknytningsteori etc?

Vill gärna ha råd av er kloka mammor som gärna ser till barnens bästa. Inga elaka metoder eller liknande.

• Svar på tråden AJ! 10-månaders vill bara amma, men biter!
  • NollÅtta

Hade samma problem när sonen var 10 månader. Han bet mig ibland och han ville äta mycket på nätterna. Jag bestämde mig för att sluta amma helt. Han åt bra på dagen och kvällen. Mat och till kvällsmål gröt, så han behövde inte längre äta på natten. Så jag sov på soffan i 2 nätter och sambon tog upp sonen och vaggade honom när han vaknade och lade sen ner när han somnat om. Tog bara en natt sen var det klart. Sonen började från och med då sova hela nätter utan att vakna. Underbart.

• skogsvitter

Om jag var du skulle jag sluta med burkmaten och erbjuda honom riktig mat istället, gärna som plockmat så att han kan äta själv. Min erfarenhet, och enligt vad många andra också säger, är att det går mycket snabbare för så här pass gamla bebisar att öka mängden mat om man vänjer dem på det sättet istället för med burkmat och puréer.

Förmodligen är det som du säger separationsfasen som fortfarande ger sig till känna ffa nattetid och gör att han vaknar ofta och vill amma. Mina har bitit till någon enstaka gång men då har jag skrikit så högt och skrämt dem så mycket att de inte har gjort om det igen! Däremot har de såklart kunnat gnugga tänderna lite extra när de har tandsprickning och det gör ont i munnen på dem. Men jag har försökt låta dem gnaga och bita så mycket som möjligt på bitringar etc istället och då har det bitbehovet redan varit tillgodosett när de har fått bröstet. Dessutom har jag inte snålat med alvedon när det varit som värst, eftersom mina alltid har blivit så enormt påverkade när de fått tänder. Alvedon har hjälpt väldigt mycket! Framförallt nattetid.

Angående själva amningen så är det precis som du säger förmodligen ett ganska dumt tillfälle att försöka sluta, ännu värre att bara sluta tvärt! Jag tror att du kan få bukt med problemen, särskilt med tanke på att du ju vet varför han biter. Om du ändå vill försöka sluta redan nu så behöver det ske väldigt långsamt, att sluta värt när du ammar så pass mycket kommer vara helt fruktansvärt både för honom och för dig! Bara tanken på alla mjölkstockningar!? Och att svälta ett barn för att på så sätt "tvinga" barnet att äta annan mat är ju naturligtvis inte ok någonstans, det tror jag du känner själv också Det kan ge förödande konsekvenser, som ätstörningar, allvarlig och långtgående matvägran osv. Men tyvärr finns det idioter till sköterskor på BVC som ibland kan kläcka ur sig sådana råd, högst beklagligt...

• NollÅtta

Kanske ska du försöka fasa ut det lite så att han, som min son, äter bra med annan mat innan du slutar amma. Så att amningen inte behövs rent näringsmässigt längre. Då kommer det gå kanon Ev mjölkstockningar slipper du med hjälp av pump, har du en sån?

• MCooper
    skogsvitter skrev 2013-06-18 21:41:43 följande:
    Om jag var du skulle jag sluta med burkmaten och erbjuda honom riktig mat istället, gärna som plockmat så att han kan äta själv. Min erfarenhet, och enligt vad många andra också säger, är att det går mycket snabbare för så här pass gamla bebisar att öka mängden mat om man vänjer dem på det sättet istället för med burkmat och puréer.

Förmodligen är det som du säger separationsfasen som fortfarande ger sig till känna ffa nattetid och gör att han vaknar ofta och vill amma. Mina har bitit till någon enstaka gång men då har jag skrikit så högt och skrämt dem så mycket att de inte har gjort om det igen! Däremot har de såklart kunnat gnugga tänderna lite extra när de har tandsprickning och det gör ont i munnen på dem. Men jag har försökt låta dem gnaga och bita så mycket som möjligt på bitringar etc istället och då har det bitbehovet redan varit tillgodosett när de har fått bröstet. Dessutom har jag inte snålat med alvedon när det varit som värst, eftersom mina alltid har blivit så enormt påverkade när de fått tänder. Alvedon har hjälpt väldigt mycket! Framförallt nattetid.

Angående själva amningen så är det precis som du säger förmodligen ett ganska dumt tillfälle att försöka sluta, ännu värre att bara sluta tvärt! Jag tror att du kan få bukt med problemen, särskilt med tanke på att du ju vet varför han biter. Om du ändå vill försöka sluta redan nu så behöver det ske väldigt långsamt, att sluta värt när du ammar så pass mycket kommer vara helt fruktansvärt både för honom och för dig! Bara tanken på alla mjölkstockningar!? Och att svälta ett barn för att på så sätt "tvinga" barnet att äta annan mat är ju naturligtvis inte ok någonstans, det tror jag du känner själv också Det kan ge förödande konsekvenser, som ätstörningar, allvarlig och långtgående matvägran osv. Men tyvärr finns det idioter till sköterskor på BVC som ibland kan kläcka ur sig sådana råd, högst beklagligt...

Ja, det kanske är dags att försöka med plockmat. Har försökt med det i omgångar, men han har inte riktigt nappat. Fast det är nog som du säger bra mycket bättre att ge han "riktig" mat nu när han åldersmässigt är mer än redo för det. Jag får försöka med det igen!

Ska också testa att ge han mer att bita på förutom mina bröst :)

Ja, svälta var ett något för dramatiskt uttryck.. :) Behövde nog lite pepp bara för att orka vänta på att "problemet" skall lösa sig av sig självt som med storebror. Tur är iaf att jag inte behöver stressa för jag är f-ledig länge till. Bitandet blev bara lite väl mycket just igår.

Oh ja, jag har en av se sköterskorna ;)
  • MCooper
    NollÅtta skrev 2013-06-18 22:33:07 följande:
    Kanske ska du försöka fasa ut det lite så att han, som min son, äter bra med annan mat innan du slutar amma. Så att amningen inte behövs rent näringsmässigt längre. Då kommer det gå kanon Ev mjölkstockningar slipper du med hjälp av pump, har du en sån?

Ja, han behöver nog få i sig en hel del mat till innan jag slutar :)

Har ingen pump, men kan ju skaffa en ifall det blir aktuellt!
  • mikroE

Hur reagerar du när han biter? Vissa barn tycker att det är kul om man skriker, med dessa kan man  prova att lirka ur utan ljud och sätta dem på golvet. Många gånger funkar det bra bara man är konsekvent i några dagar. Jag hade stora problem med bett när min dotter var 4-6 månader och det har hänt efteråt men nu räcker det med att jag säger Du biter, om du biter vill inte mamma ge mer mjölk. Då gnyr hon och då säger jag att hon får äta mjölk men inte bita och det funkar bra. Min dotter är 11 månader och din son kan nog nå dit hon är men först måste han fatta att han inte får bita.

• MCooper

Jag har sagt "aj, inte bita" och lirkat loss han. Jag har dock inte gjort något långt uppehåll och lagt tillbaka han nästan direkt. Ska testa med att sätta ned honom på golvet också för att göra det tydligare för honom att bitas=ingen amning.

Tack!

Svar på tråden AJ! 10-månaders vill bara amma, men biter!