• micra

Madrass till växasäng

Det har blivit dags för min 2-åring att lämna spjälsängen och inviga växasängen. Men jag funderar på det där med madrass... Vilka är bra och vilka är mindre bra? Svårt för ett barn att provligga som man själv gör. Hur viktigt är det att madrassen är bra? Är till exempel de billigare madrasserna från IKEA inte tillräckligt bra för en växande liten barnkropp? Den här madrassen kommer ju att få hänga med ett tag. Råd och erfarenheter mottages tacksamt!

• Svar på tråden Madrass till växasäng
  • lovea01

Vi köpte en från ikea till våran snart 3 åriga dotter. Tror det va en av dom lite billigare varianterna. Tycker den funkar utmärkt,hon stortrivs i sin säng. Vi köpte ju en enklare för hon ska inte ha den hela tiden utan det är täbkt att lillebror ska ärva den sedan när hon är lite äldre och då tror jag den räcker barn väger ju knte sä mycket. Men har ni tänkt ha den längre tid så tycker jag ni ska lägga ut lite mer och köpa en lite tjockare. Annars tror jag det går utmärkt med en enkel madrass.:)

• micra

Tack för svar!
    Han har visserligen en lillasyster som skulle kunna ärva sängen men hur länge använder man egentligen växasäng? När har ni tänkt låta lillebror ta över och hur gammal kommer storasyster vara då?

• Ingridsmamma

Barn ska ju ha skummadrasser, resårmadrasser ska inte så små barn ha så tror det funkar med de billigare.

• lovea01
    micra skrev 2013-06-20 09:51:42 följande:
    Tack för svar! Han har visserligen en lillasyster som skulle kunna ärva sängen men hur länge använder man egentligen växasäng? När har ni tänkt låta lillebror ta över och hur gammal kommer storasyster vara då?

Ja man kan ju använda den länge egentligen men jag tror inte dom vill sova i en växasäng när dom är 10 tex. Utan då kan man ju köpa en riktig säng. Jag har tänkt att hon har den ca 2-3 år och då är lillebror mellan 3-4 år och storasyster mellan 5-6 år. Och då kan man ju antingen satsa på en våningsäng eller en enkelsäng tycker jag.
  • micra
    Ingridsmamma skrev 2013-06-20 10:05:11 följande:
    Barn ska ju ha skummadrasser, resårmadrasser ska inte så små barn ha så tror det funkar med de billigare.

Det visste jag inte. Tack!
  • micra
    lovea01 skrev 2013-06-20 11:42:10 följande:

Ja man kan ju använda den länge egentligen men jag tror inte dom vill sova i en växasäng när dom är 10 tex. Utan då kan man ju köpa en riktig säng. Jag har tänkt att hon har den ca 2-3 år och då är lillebror mellan 3-4 år och storasyster mellan 5-6 år. Och då kan man ju antingen satsa på en våningsäng eller en enkelsäng tycker jag.

Låter klokt. Vi har samma ålderskillnad på barnen så det blir nog ganska lämpligt för oss att göra likadant. Tack för hjälpen! Skrattande
Svar på tråden Madrass till växasäng