• Poppan

Tre år senare

...så flyttar äntligen min styvdotter härifrån (använder inte ordet bonusdotter, bonus är ngt positivt och det är det minsta hon är)
    ...hon flyttade in hos mig innan hennes pappa och jag flyttade ihop...de kommer från en liten ort och det program hon ville gå fanns inte på den orten...nu har hon gått ut skolan och flyttat tillbaka till hålan och sin mamma och det kommer aldrig att hända att hon bor här igen...hon är helt enkelt inte välkommen längre...visst hon kan få besöka sin pappa men bo? nejtack...både hennes pappa och jag har ställt upp enormt på henne och hjälpt henne...och hon har så oerhört många gånger förbrukat förtroendena så fanns det en os-gren i det skulle hon lätt vinna den...hon har under 18 månader haft bidrag för att plugga på annan ort trots att hon bott hos sin pappa...det är dyrt med löshår, naglar, 2000 par skor och en batch smink...hennes mamma tycker det är praktiskt att hon får bidraget för då slipper hon ju betala underhåll...så äntligen kan min son komma hit, han har vägrat så länge hon bott här...så äntligen kan hennes lillasyrra slippa styras av henne och våga tycka om mig utan att få skit av storasyster och äntligen kan vi prata vid middagsbordet igen...hela hushållet är lugnare, mer avslappnat, trivsamt och det är sååå skönt att känna att ja det här är mitt hem och jag trivs här nu...

• Svar på tråden Tre år senare
  • Anonym (Heja)

Låter som en skön förändring för er... En eloge till dig som dock verkar ha genomlevt det, och stått ut med det...

• Anonym (.)

Ett barn som tar sin förälder för givet. Tänka sig. Barn borde ju vara tacksamma att de har mat på bordet och tak över huvudet...

• Snigeln
    Anonym (.) skrev 2013-06-19 06:35:40 följande:
    Ett barn som tar sin förälder för givet. Tänka sig. Barn borde ju vara tacksamma att de har mat på bordet och tak över huvudet...
    Ja faktiskt, det borde de! Självklart tar föräldrarna den största smällen med barnens utveckling och självständighetsprocess, men för den sakens skull betyder det inte att det ger barnen rätt att vara otacksamma och konstant otrevliga.

Tycker du att det som beskrivs i ts är okej beteende av en tonårstjej? 
  • Snigeln
    SVBk4rr1ng skrev 2013-06-19 23:05:03 följande:
    Lät ni en tonåring sätta agendan vid middagsbordet under flera år??
    Nu kan jag ju inte svara för ts, men även om man inte tillåter vadsomhelst så kan kanske stämningen förstöras om någon vid middagsbordet skickas bort, surar eller inte är genuint trevlig utan bara upprätthåller en fasad för att de krävs?
  • Anonym (Skitbonusmamman)

Även jag ser fram mot den dagen! Sjukt hur föräldrar låter sina barn styra och om man själv tar över uppfostran blir man den elaka. Om man inte gör det så är man oxå den elaka som inte engagerar sig i barnen och därmed ensam ansvarig för deras beteende. Jag längtar till den dagen jag får vara ensam med min son och man som en kärnfamilj utan surungar som aldrig är glada hur mycket man än kramar och gör det roligt för dem, fixar man ett disco för deras klass så ist för att säga tack så poängteras vad aom kunde varit bättre..... Örk jag vill spyy på ungen ibland. Och ja, jag är en hemsk skitbonusmamma som förmodligen ser till att de beteer sig som de gör.......eller så behöver jag bara ha någonstans att skriva dessa fultankar för att det är så förbjudet att säga till dessa guldpluttar hemma.

• Poppan

...ja tänka sig att ett barn tar sina föräldrar för givet...jag är inte hennes förälder vilket jag är genuint tacksam för...alltså kan hon inte ta mig för givet...hennes pappa däremot är en annan sak...han har rätt ofta skämts över sina barn men å andra sidan hur blev de så?

Det här lilla flickebarnet (läs ironin) har ett alldeles eget sätt att se på omgivning, de är till för att hon ska få som hon vill och när man t ex bråkar med sin syster så datorn går sönder kan man pluta med läppen å kalla pappa för snålgubbe när han vägrar köpa en ny....eller när man vill ha jackan för 4500 för alla andra i klassen har ju en....ja då hotar man med att gå till mamma...förövrigt den mamma som inte vill betala underhåll utan fixar så dottern får bidrag hon inte är berättigad till...

Och nej vi har eller ja kanske ska säga hennes pappa har i olika omgångar inte tolererat hennes uppförande vid tex matbordet men så länge hon inte säger något hävdar han att han inte kan göra ngt...fegt och bullshit i min värld...

Så jag är så oändligt tacksam för mina två killar, odrägliga och uppkäftiga ibland och slarviga men med empati, ansvarsfulla och förmågan att se handling - konsekvens...

Äntligen trivas jag i mitt hem och jag släpper aldrig den känslan igen...då ger jag hellre upp förhållandet...

• slutatsnusa

om man pluggar på annan ort har man rätt till inackorderingsbidrag har jag för  mig
    det är meningen att det ska gå till hyra
    http://www.riksintag.se/Inackorderingsbidrag__d4879.html

men nu bodda ju flickan hos sin pappa vilket alltså borde inneburit att hon inte hade rätt till det bidraget däremot skulle mamman ha betalat underhåll
    eller?

det låter som fusk i mina öron 

• slutatsnusa

Poppan skrev 2013-06-24 13:49:06 följande:
    ...ja det är fusk...genomtänkt dessutom...

usch
    o jag som gillar att betala skatt för jag tänker att det går till bra saker som skola, vård och omsorg...
    och så visar det sig att det går till annat också
    fy vad trist

Svar på tråden Tre år senare