• Anonym (Kära mor)

Har jag skämt bort henne?

Hej alla!
    Behöver er åsikter om min lilla tjej. Hon är 13 månader och världens charmigaste och underbaraste unge MEN alla säger att jag skämmer bort henne för mycket..
    Jag kan ta det från början..
    Från början märkte vi att hon var lite mer krävande än andra barn, hon skrek mycket, jag ammade dygnet runt(hon använde mig som napp) och hon vägrade vagnen och självklart sov hon bredvid mig på natten och ammade fritt. Så från starten så var det bara sele och mammas bröst som hjälpte. Vi hade inga problem med det utan fick alltid höra från andra att vi skämmer bort henne pch måste lära henne och sova i egen säng och ligga i vagnen, men för oss kändes det fel att "tvinga" henne att ligga där och skrika så vi gjorde vad hon ville.
    När hon var 6 månader så slutade jag amma pga medicinering pch det klarade vi bra, hon tog äntligen nappen och flaska(för första gången). Så då började vi ge ersättning istället.
    Och mellan 6-12 månader gick allt relativt bra, hon va fortfarande i sele mycket och mycket tillsammans med oss.
    Jaja nu till problemet, idag vägrar hon lyssna på nånting jag säger, gnäller och gråter mycket men bara så fort jag är i närheten. När hennes pappa har henne så är hon en liten ängel, lyssnar på vad han säger, somnar på 2 min.( med mig tar det 2h) hon gnäller inte utan verkar nöjd och glad.
    Och nu säger alla att jag får skylla mig själv för att jag har skämt bort henne för mycket. Men jag tycker bara jag lyssnar på hennes signaler, låter henne inte gråta sig själv i sömns(även fast folk säger åt mig att hon ska lära sig)..
    Usch vet inte vad jag vill med det här inlägget men känner mig som en dålig mamma som inte kan "uppfostra" mitt barn...
    Är det normalt att dom enbart är så mot deras mammor eller är det jag som har gjort allt fel?
    Alla tankar är välkomna :)

• Svar på tråden Har jag skämt bort henne?
  • Schack73

Enligt vad jag hört kan man inte skämma bort så små barn och jag tycker det är bra att du lyssnar på dotterns signaler. Jag gjorde likadant med sonen och jag fick också höra likadant "att jag skämde bort honom".. Lyssna inte på andra och gå på din magkänsla.

• Anonym (Kära mor)

Åh tack för svar!! Nej tycker heller inte man kan skämma bort så små barn. Men börjar ju tvivla eftersom hon inte lyssnar på mig. Och det känns som om hon bara gnäller hela dagarna och vill upp till mig. Men det kanske hör till åldern? Men då borde hon ju inte lyssna och göra allt hennes pappa säger eller?!?

• LFF

Nu har jag inga egna barn (de ligger på jäsning) men det jag märkt från vänner med barn (samt min egen ovetenskapliga erfarenhet av hundvalpar) så går det där i vågor med vem som föredras av föräldrarna. Det har inget med bortskämdhet att göra utan utveckling. Just nu verkar er dotter vara inne i en pappaperiod. Har han varit hemma mer nyligen med henne? Att det kan vara därför hon just nu är mer pappig än mammig.

• vampyria2

Nej man kan inte, absolut inte, skämma bort barn med närhet och att finnas hos dem.
    Varför din dotter just nu är extra gnällig när du är med är troligtvis pga att hon har kommit till en fas där hon börjar förstå att hon inte hör ihop med dig, tidigare har hon trott att du och hon är ett, nu förstår hon att du kan försvinna och inte komma tillbaka på en stund och det gör henne orolig.
    Det du beskriver är typiskt för barn i hennes ålder, jag har jobbat i många år på en små barnsavdelning på dagis så jag vet vad jag pratar om här

Så cilla du och fortsätt finnas där för din lilla så ska du se att hon kommer att växa upp och bli ännu härligare än vad hon redan är, trygga barn är lyckliga barn. 

• Anonym (Kära mor)

Jo det är sant att det går i vågor :) ja han har precis vart hemma 2 månader med oss men började jobba för 3 veckor sen. Och på helgerna har han henne för då jobbar jag ...

• Anonym (Kära mor)
    vampyria2 skrev 2013-06-19 09:12:32 följande:
    Nej man kan inte, absolut inte, skämma bort barn med närhet och att finnas hos dem.

Varför din dotter just nu är extra gnällig när du är med är troligtvis pga att hon har kommit till en fas där hon börjar förstå att hon inte hör ihop med dig, tidigare har hon trott att du och hon är ett, nu förstår hon att du kan försvinna och inte komma tillbaka på en stund och det gör henne orolig.

Det du beskriver är typiskt för barn i hennes ålder, jag har jobbat i många år på en små barnsavdelning på dagis så jag vet vad jag pratar om här

Så cilla du och fortsätt finnas där för din lilla så ska du se att hon kommer att växa upp och bli ännu härligare än vad hon redan är, trygga barn är lyckliga barn. 

Tack snälla du för det svaret:)

Det är precis min teori, men när folk jag knappt känner kommer fram och säger att oj vad bortskämd hon är, du kan ju bara låta henne ligga och gråta osv så känns det som man gör fel!

Men fortsätter lyssna på min magkänsla och "skämmer" bort henne..
  • Griseknoen35

Tycker det låter som en ganska normal 13 månaders. Skämma bort en liten går ju inte. Det du har gjort är ju att lyssnat på ditt barn och fyllt dess behov. Vissa barn har behovet att vara nära dygnet runt medan vissa helst vill ligga på golvet och utforska världen. Lyssna inte på någon annan än dig mammakänsla ;)

• W Goldberg

Jag håller med övriga här. En sådan lite människa kan du inte göra bortskämd.
    Hon får massor av trygghet av dig, det är det som händer.
    Närhet är det bästa som finns för de flesta barnen.

Barn gnäller och gnyr oavsett om dom är bortskämda eller inte, det är deras sätt att kommunicera.
    En del gnäller lite och inget och andra gnäller mest hela tiden.
    Din dotter kanske är en av de mer låtande barnen, men hon är inte bortskämd för att du bryr dig.

• Anna8102

Lyssna du på din magkänsla! Du kommer få ett tryggt barn som vet att du alltid finns där när han/hon behöver dig. Fortsätt du att lyssna till ditt bar

Vilhelm föddes 7/2-11
  • Anonym (Kära mor)

Tack för svar:) haha ja hon är nog bara en av dem låtande babyer!

• Duckan

Låter som min onge i samma ålder ts! Iaf det där med att hon gnäller när du är i närheten. Vi har t.o.m fångat på film hur hon leker förnöjt i köket hos min mormor med min mamma och mostrar. När jag sedan kommer in så springer hon till mig och gnäller direkt. Så var det ofta i den åldern.
    Hon var mycket i famnen som bebis och har alltid sovit jämte mig, gör det fortfarande 6 år gammal. Inget fel påd en flickan, hon är kavat, framåt och duktig, inte speciellt gnällig heller. Hon är som alla andra barn.

Svar på tråden Har jag skämt bort henne?