• hmhm04

Academic work, intern rekrytering?

Jag undrar om någon har erfarenhet av academic work, hur de sköter sina egna rekommendationer kring konsulter? Alt rekrytering av vänner bekanta?

Det är nämligen så att jag för ett par år sedan började söka jobb via dem ( i början av mina studier)
    Fick komma på intervjuiver rätt fort, fick jobb. Vart erbjuden nya jobb..och så rullade de på.
    Fick ett meriterande tidsbestämt vikariat, vart även erbjuden ett annat långsiktigt vikariat på samma företag
    då det var mycket nöjda med mig. (Skulle blivit anställd via företaget, inte academic work)
    Jag tackade dock nej då jag inte kan jobba på heltid och plugga på heltid, vart lovad jobb under sommaren och extra under terminen i stället.

Ett par dagar innan det var dax att börja, ringer min konsultchef mig och säger att företaget har ångrat sig, det behöver ingen extra under sommaren. De löser det internt...det är dåligt om pengar.
    I efterhand Lät inte direkt som det företag jag varit på, då jag vet att "ekonomin" var bra, samt jag tror att någon av mina fd kollegor skulle ringt om situationen var sådan..  I stunden vart jag mest arg och förbannad..

Har fortsatt att söka via academic work, men får inga jobb! Även om jag söker de mindre meriterande jag sökte i början av utbildningen så hör jag inget. Förr behövde jag inte ens söka, vart uppringd då och då och erbjuden extra jobb...

Hörde något som gör att jag misstänker att min konsultchef rekryterade en bekant/släkting i stället....
    Och till företaget sa att jag inte längre var intresserad utav jobbet. Och i deras "interna" anteckningar om konsulter skrivit att jag hoppade av precis innan uppdragsstart eller liknande, något som nu påverkar mina möjligheter att få jobb vi dem.....Jag vet inte, men jag förstår verkligen inte vad som hänt.
    Någon som har liknande erfarenhet från academic work? Alt kan man kräva ut sina uppgifter av dem, dvs deras interna anteckningar om mig som konsult?

• Svar på tråden Academic work, intern rekrytering?
  • kvs

om det nu är den här sommaren som du blev erbjuden jobb så kan du ju alltid höra av dig direkt till företaget i fråga. De borde kunna räta ut dina frågetecken.

• EssexGreen

Enligt personuppgiftslagen har du rätt att kräva ut allt som finns dokumenterat om dig inkl sådana anteckningar. Risken finns ju att de raderar dem innan du får ut dem i och för sig. Jag skulle i så fall vända mig direkt till deras HR-avdelning eller liknande.

• Johannes Academic Work

Hallå!

Det bästa tipset jag kan ge dig är att du ringer till din tidigare konsultchef och förklarar läget och att du nu söker jobb igen. 
    Att behov kommer och går hos våra kunder är inte ovanligt så det kan vara så att behovet drogs tillbaks hos kunden snabbt, men som sagt ring konsultchefen om du känner dig arg eller besviken så kan hen säkerligen hjälpa dig att både förklara omständigheterna och titta på nya uppdrag för dig.

Och precis som EssexGreen säger går det utmärkt att göra ett utdrag via PuL hos oss, du vänder dig till Pernilla Lenartsson hos oss (mailen är förnam.efternamn snabela academicwork.se) som hjälper dig med detaljerna kring det.  

Hoppas det gör det lite klarare!

Mvh
    Johannes Sundlo
    Academic Work

Svar på tråden Academic work, intern rekrytering?