• Gaby 01

Hur är det att ha en mops?

Jag har blivt smått kär i en liten mopstik som promenerar förbi huset varje dag. Och jag skulle behöva höra utav fler mopsägare hur det är att ha mops. Ägaren till tiken har bara positivt att säga men jag har ju hört lite annat om rasen, tex att de är sönderavlade och har svårt att andas. Och att de svarta mopsarna har lättare att tuppa av i värmen?

Så fördelar och nackdelar? Gärna från dig som själv har eller haft en mops.

Och hur är det med barn och mopsar? Funkar det och orkar de med en 6-åring och 8-årings energi?

Jag har aldrig ägt hund tidigare men är uppvuxen med hund och träffar hundar så gott som dagligen men det är ju inte samma sak som att ha fullt ansvar. Är mops en bra eller dålig "nybörjarhund"?

Och ifall någon har en bra uppfödare att rekommendera. Vill ju i sådant fall få en så frisk individ som möjligt. Mopsen behöver absolut inte vara utställningsperfekt. Hellre att den faller ur ramen och mår bra i andning osv än att den är för rasen korrekt.

• Svar på tråden Hur är det att ha en mops?
  • Hanna7401

Min syster har en supergullig gul mops som nu är 8 år. Det har varit underbart för henne, hennes man o hennes två barn som fötts under tiden de haft honom.
    Deras mops är väldigt lugn, nästintill lat, sover mycket. Inte så social om man jämför m andra hundar. Inte en hund som du springer, tar långa promenader med.
    Han får ansträngd andning när det är varmt ute.
    Vidare har han haft knäproblem, något som tydligen är rel vanligt. Han fick genomgå en operation för några år sedan.

• Gaby 01

Hanna7401: Tack för svar. Trist det här med andningen... känns inte riktigt rätt ifall det är ett förekommande problem.

• Vissla

Motsättningar en bra nybörjarras men dom är väldigt sjukdomsdrabbade. Läs på om rasen, läs på om rasbundna sjukdomar och försök hitta en uppfödare som avlar på hundarmed nos.

Svar på tråden Hur är det att ha en mops?