• cherrykola

Energirik mat?

Hej

Jag skulle gärna ha lite tips på energirik mat som inte bara är en massa fett (då mår jag kasst, fick rådet av en dietist att ha mer fett i allt och mådde illa och hade ont i magen hela tiden), inte allt för dyr eller som tar för lång tid att göra.

Skulle må bra av några extra kilon på kroppen!

• Svar på tråden Energirik mat?
  • snedtak

Det finns ju olika typer av fett. Grädde och smör kan vara svårt för magen, men testa med avokado och nötter kanske?

• Aniiee

Fet och protein. Det är energirikt. Men du behöver ju inte äta smör till frukost för det. 

10 energirika livsmedel:
    Lax
    Nötter (de flesta)
    Jordnötter och Jordnötsssmör
    Ägg
    Smör Använd riktigt smör istället för margarin när du steker och bakar
    Tonfisk (helst färsk om du kan få tag i det)
     Ost (Hårdost, inte dessertost)
    Räkor
    Torkad frukt
    Yoghurt
    Bananer 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • cherrykola

Tack för svaren.

Jo jag vet att det finns olika typer av fett :) Men dietisten jag gick till sa typ "ha rapsolja eller smör i all din mat" Inte så gott i längden :(

• Aniiee
    cherrykola skrev 2013-06-19 16:42:49 följande:
    Tack för svaren.

Jo jag vet att det finns olika typer av fett :) Men dietisten jag gick till sa typ "ha rapsolja eller smör i all din mat" Inte så gott i längden :(
    Det kan ju vara lite lurigt att veta vad dietisten menar med en sån sak. (Menar allmänt, inte att du har fatta fel). Men två grejer som dietister ibland föreslåt är att ha dressing baserad på olja på salladen och smör på pastan och potatisen, till exempel. Om du inte redan har det så kanske det kan vara en bra grej. Eller äggula som du rör ut i i pastan. 

En del dietister (särskillt om de är något äldre) fastnar gärna i universallösningen "Smör och olja".

Googla på energy dense food om du är bra på engelska, eller enegität mat på svenska. Du kan säkert hitta något bra.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Lumo

Pumpafrön, solrosfrön, pinjenötter, mandlar, valnötter, hasselnötter, kokosflingor och kokoschips osv osv är perfekta att ha på mat, i frukosten osv. Bra o nyttiga fetter.

• cherrykola
    Aniiee skrev 2013-06-19 16:54:45 följande:
    Det kan ju vara lite lurigt att veta vad dietisten menar med en sån sak. (Menar allmänt, inte att du har fatta fel). Men två grejer som dietister ibland föreslåt är att ha dressing baserad på olja på salladen och smör på pastan och potatisen, till exempel. Om du inte redan har det så kanske det kan vara en bra grej. Eller äggula som du rör ut i i pastan. 

En del dietister (särskillt om de är något äldre) fastnar gärna i universallösningen "Smör och olja".

Googla på energy dense food om du är bra på engelska, eller enegität mat på svenska. Du kan säkert hitta något bra.
    Asså det var typ det ända tipset jag fick. Och att äta ofta. Äta chips och dricka pucka typ. Var rätt missnöjd med henne.

Ska testa det! Tack!
  • Lumo

En sopa som vill att en ska äta skräpmat för att gå upp är ju inget att ha, hur kan en dietist råda det?. Tycker du ska besöka en annan dietist om du vill ha hjälp.

Energirikare kolhydrater kan du öka intaget av. Då menar jag bättre sådana än chips. Potatis, morötter, sötpotatis, ris, bröd. Sånt som man normalt undviker om man vill gå ner i vikt.

Appen Shapeup kan du enkelt räkna ut o se vad dina måltider blir för energi. Ta reda på vad vettig kcal-mängd är för att gå upp bara, denna app är lite sned i detta så lita inte helt på dess rekommendationer. 5-6 vettiga mål o mellanmål om dagen är sunt.

• cherrykola

Ja, nej hon var ju inge vidare bra. Jag har funderat på om jag ska testa en annan dietist :)

Oki, ska kolla efter den appen då :)

Svar på tråden Energirik mat?