• Robinbeck

Förändring i levern

Hej! var hos läkaren igår och fick besked om att ja hade en förändring i levern, han pratade om tumörer och allt som har med de att göra.
     Godartad eller farlig, de hade dom ingen aning om. Kunde också vara en vävnad, som skulle vara helt ofarligt.
    Men de var inget akut, ska dock på operation om nån månad och operera bort detta
    . Detta gör mig väldigt orolig då cancer går i släkten, men om de skulle vara nåt farligt tycker ja dom skulle skickat iväg mig akut dock.  Är de någon mer som fått detta besked? Är f.ö endast 18 år och mår hur bra som helst i övrigt, har dock lite ont i sidan ibland när ja äter fet mat, tex hamburgare, ja ni förstår.. 

Tack på förhand!

• Svar på tråden Förändring i levern
  • SolOchSnö

Om du är orolig så ring och prata med läkaren och be att de förklarar mer.

Ont i sidan när man äter fet mat, det låter som gallproblem eller kanske fettlever men jag trodde att det är ovanligt bland unga människor. Hur mår du i övrigt? Är du normalviktig eller större? Dricker du alkohol och hur mycket/ofta?

• Robinbeck
    Anna74a skrev 2013-06-19 17:31:14 följande:
    Hur kom det sig att det hittades?
    Sökte du pga några symtom?
    Hade haft väldigt ont i sidan under revbenet, trodde de var ett gallsten eller liknande, men sen har ja haft lite ont till och från i samband med magkatarr, så de ville röntga för säkerhets skull. Och de visade sig vara en liten förändring där. Haft såhär i snart 1 år och knappast mått dåligt över de, så tror inte smärtorna har nåt samband med levern, men ja är tyvärr inte läkare.
  • Robinbeck
    SolOchSnö skrev 2013-06-19 17:40:32 följande:
    Om du är orolig så ring och prata med läkaren och be att de förklarar mer.

Ont i sidan när man äter fet mat, det låter som gallproblem eller kanske fettlever men jag trodde att det är ovanligt bland unga människor. Hur mår du i övrigt? Är du normalviktig eller större? Dricker du alkohol och hur mycket/ofta?
    Ja är ganska överviktig nu ja, slutade tvärt med träning och allt för 1 år sen, så gick upp i vikt väldigt snabbt. Och ja dricker väl ganska som en vanlig tonåring, när de är nåt speciellt och är ute med kompisar osv. Men höll ifrån mig alkohol i ungefär ett halvår när problemen började. Men fick då reda på att min lever skulle vara helt okej, sen började läkarna ringa och ville ha ännu en röntgen, och utan att säga ett ord så fick ja kallelse att prata med läkare, förstod att nåt var fel. Men alla mina prognoser/blodprov är väldigt bra 
  • SolOchSnö
    Robinbeck skrev 2013-06-19 17:43:26 följande:
    Ja är ganska överviktig nu ja, slutade tvärt med träning och allt för 1 år sen, så gick upp i vikt väldigt snabbt. Och ja dricker väl ganska som en vanlig tonåring, när de är nåt speciellt och är ute med kompisar osv. Men höll ifrån mig alkohol i ungefär ett halvår när problemen började. Men fick då reda på att min lever skulle vara helt okej, sen började läkarna ringa och ville ha ännu en röntgen, och utan att säga ett ord så fick ja kallelse att prata med läkare, förstod att nåt var fel. Men alla mina prognoser/blodprov är väldigt bra 
    Ok. Jag förstår att du är orolig med tanke på förändringen i levern och operationen. Mitt enda råd där är att prata med läkarna igen. De kanske inte vet något säkert men du kan be dem att berätta allt som de vet och förklara vad det betyder.

Jag frågade om din vikt och alkoholkonsumtion för att jag har läst om fettlever men jag tror inte att man kan operera det.

Oavsett vad orsaken är så kan du ju försöka att leva sunt, speciellt inför operationen. Jag gjorde själv en stor lungoperation pga en godartad tumör och operationen var planerad ett par månader i förväg. Under den tiden tränade jag som inför en idrottsprestation och det var helt klart värt det. Det underlättade rehabiliteringen väldigt mycket. Du kanske ska börja träna igen?
  • Stenapa

Hjälp vad jag känner igen mig i detta!

Jag har just sökt läkare för att jag får en molande värk under höger revben, i samband med motion oftast, mench ibland bara hugger det till av sig själv. smärtan kan även stråla ut mot ryggen på höger sida.
    En gång när jag åt pizza fick jag en riktig attack med extremt ont på samma ställe, men som gick över av sig själv. Mina prover har visat på ett förhöjt levervärde men har inte fått mer förståelse än så för vad som händer med min kropp.

För övrigt tappar jag väldigt mycket hår, svettas nattetid samt känner mig orkeslös.

Jag är 22 år, normalviktig (men har gått ner relativt snabbt i vikt ca 14 kg) och dricker ej alkohol eller tar något läkemedel som belastar levern.

• Robinbeck
    Stenapa skrev 2013-06-19 19:03:54 följande:
    Hjälp vad jag känner igen mig i detta!

Jag har just sökt läkare för att jag får en molande värk under höger revben, i samband med motion oftast, mench ibland bara hugger det till av sig själv. smärtan kan även stråla ut mot ryggen på höger sida.

En gång när jag åt pizza fick jag en riktig attack med extremt ont på samma ställe, men som gick över av sig själv. Mina prover har visat på ett förhöjt levervärde men har inte fått mer förståelse än så för vad som händer med min kropp.

För övrigt tappar jag väldigt mycket hår, svettas nattetid samt känner mig orkeslös.

Jag är 22 år, normalviktig (men har gått ner relativt snabbt i vikt ca 14 kg) och dricker ej alkohol eller tar något läkemedel som belastar levern.

Väldigt likt de som hände mig ja, dock har jag blivit fet som en gris och mycket mer hårväxt, kanske puberteten som kom på eftersläpning... Dock åt ja en kebabtallrik.

Ja har dock inga förändringar i levern, ja var med om en liten olycka när ja var liten, hoppade från en våningssäng till en annan och slog i magen i sängkanten. Och börjar fundera på om de kanske blivit ett ärr efter det, och anfallet ja fick efter ja åt den dagen kanske inte alls har nåt med de att göra. Funderar på att ta ett litet snack med läkaren om de, lycka till med dig och hoppas de löser dig för dig med! :)
  • Robinbeck
    Robinbeck skrev 2013-06-20 18:39:24 följande:
    Väldigt likt de som hände mig ja, dock har jag blivit fet som en gris och mycket mer hårväxt, kanske puberteten som kom på eftersläpning... Dock åt ja en kebabtallrik.

ja var med om en liten olycka när ja var liten, hoppade från en våningssäng till en annan och slog i magen i sängkanten. Och börjar fundera på om de kanske blivit ett ärr efter det, och anfallet ja fick efter ja åt den dagen kanske inte alls har nåt med de att göra. Funderar på att ta ett litet snack med läkaren om de, lycka till med dig och hoppas de löser dig för dig med! :)

• Robinbeck
    Robinbeck skrev 2013-06-20 18:39:24 följande:

Ja har dock inga förändringar i levern, ja var med om en liten olycka när ja var liten, hoppade från en våningssäng till en annan och slog i magen i sängkanten. Och börjar fundera på om de kanske blivit ett ärr efter det, och anfallet ja fick efter ja åt den dagen kanske inte alls har nåt med de att göra. Funderar på att ta ett litet snack med läkaren om de, lycka till med dig och hoppas de löser dig för dig med! :)

Att skriva på telefonen är inte de bästa, de ja menar är att ja också hade förändringar i levern, men att de kunde bero på olyckan *
Svar på tråden Förändring i levern