• Fru Larzzon

Apetina feta-ost i marinad

Är all feta-ost från arlas mejeri pastöriserad?
    Jag har köpt hem Apetina fetaost i marinad..är det någon som vet om den är pastöriserad?

• Svar på tråden Apetina feta-ost i marinad
  • petrusjka

Halloj Fru L

Om fetaost står det så här på http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page.asp?id=2594

"När det gäller fetaost kan den som är gjord på pastöriserad mjölk (läs på förpackningen) betraktas som ofarlig. Fetaost har så lågt pH att listeria inte förökar sig i den. Däremot överlever listeriabakterien i fetaost. Det innebär att om osten är tillverkad av opastöriserad mjölk som från början innehöll listeria är risken stor att också osten innehåller listeria. Viss försiktighet med fetaostar av okänt ursprung rekommenderas därför för säkerhets skull."

Så det borde stå på förpackningen, annars ring kundtjänst...www.arla.se Själv har jag inte följt listan så noga, äter det jag gillar, i måttliga mängder. Har inte blivit bjuden på insjöfisk, o jag gillar inte mögelost nåt vidare, det är de enda grejerna jag känner är lite läskiga.

Låter f.ö jättegott med feta i marinad!!! Kram kram!

• Fru Larzzon

jag blev fundersam eftersom det var en på FL som sa att apetina är pastöriserad, men jag vet inte om det gäller alla apetina ostar.
    Jag har mejlat arla :)

• petrusjka

Mmm, vad bra det vore om det var pastöiserad, för det lät skitgott!!! Jag har snöat in på branflakes, lättmjölk och massor med jordgubbssylt. Underbart gott.

Kokt potatis med smör kan jag inte heller leva utan!!!

• Isolde

Jag tror inte att det tillverkas opastöriserade ostar i Sverige.

Ät för 17 hakar!

Svar på tråden Apetina feta-ost i marinad