• Zazou

Kreditupplysning sabbar för bolån?

När vi var på möte hos banken förklarade vi ärligt att vi ville kolla med fler banker innan vi bestämde oss för att ta bolån med just den banken. Det godtog hon såklart men ville ändå ge oss ett litet råd på vägen: "gå inte till för många banker bara, eftersom de tar en kreditupplysning på er varje gång. Och för många kreditupplysningar ser inte bra ut om ni vill få lån."

Är det verkligen så att chansen till ett bolån minskar för att en bank/företag tagit en kreditupplysning? De ser ju att vi inte har någon anmärkning över huvudtaget. Vi äger inget kreditkort ens.

Ibland tas ju en kreditupplysning när man vill betala med faktura på en internetaffär. Vore det också förödande för bolånet?

Ska vi faktiskt oroa oss för att handla mot faktura/kolla med andra banker för att ha en god chans till bolån?

• Svar på tråden Kreditupplysning sabbar för bolån?
  • Momalicious

Nej det tycker jag inte, vi hade säkert en del sådana när vi fick lånelöfte eftersom vi ofta handlar på faktura men det var ingenting hon ens nämnde.

• Zazou

Vi skrattade när vi kommit ut därifrån och tänkte "duktig försäljare, försöka få oss att inte kolla med andra banker." Men samtidigt kan man ju inte låta bli att faktiskt undra om det är så. Även om jag tycker att det låter bra knepigt.

• Griseknoen35

Vi fick nej från SBAB för att vi hade för många upplysningar. Vi hade vart på Handelsbanken innan som gjort upplysning och sen var det endel faktura upplysningar. Hon sa att vi fick återkomma när några av upplysningarna försvunnit.

• Moric

Är inne i samma sväng och rådet jag fått är att fortsätta kolla med olika banker.
    Flera kreditupplysningar under en kort period när man försöker ordna bolån ska inte ligga någon i fatet.
    Om de på banken tycker att det är en nackdel att ni kollar villkor hos andra aktörer , tja, då kanske ni ska välja en annan bank. 
    En sund ekonomi talar för sig själv och det vet bankerna om, bara det att de är lata och vill inte jobba för att få kunder.

Lycka till med bolån och fastighetsköp! 

• Chianti

Jag förklarade för banken att jag inte tillät att de tog kreditupplysning förrän jag fått ett erbjudande om ränta. Bankerna gnydde såklart, men står man på sig så ger de med sig. Jag angav alla inkomster, utgifter och krediter och de fick räkna på det. När jag visste vem som hade bästa räntan fick den banken ta upplysning,

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Lil sis

Jag tror tyvärr att det kan påverka men varför vet jag inte.

• Chianti

Jo det kan påverka fast det borde inte eftersom bankerna ändå kan se att man sökt på samma belopp under en kort period, alltså är det ju samma lån man sökt.
    Finns ett radioprogram på sr.se som tar upp just det, en kille som blev nekad bolån pga för många UC på just bolån, sök på Plånboken på sr.se så hittar ni det nog.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Zazou

Tack så jättemycket för era svar! Jag tänkte bara att det var ett sätt att skrämma oss från de andra bankerna.
    Men är det alltså antalet upplysningar som påverkar, inte anmärkningar?

Är det kanske så att jag missuppfattat vad en upplysning innebär? Jag trodde att de bara kollade så att allt var Ok, inga skulder eller betalningsanmärkningar. Så länge allt är grönt ska det väl inte ha någon betydelse hur många gånger det är kollat? Är det ingen som kan förklara detta fenomen för mig? ;D

Nu har jag inget överdrivet shoppingintresse eller springer runt på banker stup i kvarten så detta borde inte vara ett problem. Men minst tre banker tycker jag att man borde få besöka ändå.

• Zazou
    Griseknoen35 skrev 2013-06-19 19:03:18 följande:
    Vi fick nej från SBAB för att vi hade för många upplysningar. Vi hade vart på Handelsbanken innan som gjort upplysning och sen var det endel faktura upplysningar. Hon sa att vi fick återkomma när några av upplysningarna försvunnit.
    Jag blev lite nyfiken på "en del fakturaupplysningar". Hur många skulle du uppskatta att "en del" är? Det har väl inte jag något med att göra egentligen, men vore intressant att se om det kan ha någon inverkan. Vore ju skillnad på om det är 10 st på en månad eller 10 st på ett år.
Svar på tråden Kreditupplysning sabbar för bolån?