• Anonym (undrar)

En företagare som behöver hjälp att hantera bestriden faktura

Vet inte riktigt om jag har lagt tråden rätt men jag undrar ändå

Jag har googlat runt för att försöka hitta vad man har för rättigheter som företagare när man har fått en faktura bestriden. Hur lång tid man har på sig att se över/svara. Någon som vet några bra sidor man kan läsa på? 

• Svar på tråden En företagare som behöver hjälp att hantera bestriden faktura
  • Anonym (J)

Vad är det för faktura? Är det något du beställt som blivit fel eller är det en så kallad "bluff-faktura"?

På svensk handels hemsida kan man läsa om detta.

• Anonym (not)
    Anonym (J) skrev 2013-06-23 13:17:07 följande:
    Vad är det för faktura? Är det något du beställt som blivit fel eller är det en så kallad "bluff-faktura"?

På svensk handels hemsida kan man läsa om detta.
    Ts har skickat en faktura och fakturamottagaren har bestridit den. 

• Anonym (KO)

Konsumentverket har ju bra information och länkar. Vad är det kunden bestrider? Du behöver inte gå in i detalj här, men är det varan/tjänsten eller anses fakturan vara felaktig?

• Anonym (x)

Jag tror, efter juridikstudier för något år sedan som jag inte helt minns, att du har den tiden som du lämnat till fakturamottagaren. Normalt har man väl 30-60 dagar på sig att betala en faktura och då gäller det omvända för dig, ungefär cirka. Kolla avtalslagen.

Varför fakturan är bestriden har väl helt klart med saken att göra. Du har ju rätt att ta betalt för ditt jobb men vid strul blir det lite krångligare. Anser du att du har rätt så bestrid bestridandet, det gjorde en företagare till mig och då fick jag gå till konsumentvägledaren för vidare information och efter ytterligare en bestridan var det tyst från företagaren. Denne hotade då med att driva in skulden via tingsrätten, tror jag. Inkassobolag borde väl annars gå att använda och dom vet säkert reglerna om bestridningar också. 

Svar på tråden En företagare som behöver hjälp att hantera bestriden faktura