• Anonym (Jag)

Vab vid halvtidsjobb

Jag jobbar halvtid men får aktivitetsstöd för resten så att jag kommer upp i 100%. Det jag undrar är hur jag ska göra när jag måste vabba? Då ska man ju fylla i hur många timmar man skulle jobbat. Ska jag då fylla i 4 eller 8? Om jag bara ska fylla i 4, hur gör jag för att komma upp i 100% då?

• Svar på tråden Vab vid halvtidsjobb
  • Försäkringskassan

Hej!

När du är hemma med sjukt barn från ditt arbete så anger du så många timmar du skulle ha arbetat i din anställning om du har en årsarbetstid i timmar. Om du har aktivitetsstöd samma dag och vårdar barnet hel dag så måste du fylla i två blankett, en för din anställning och en i samband med ditt aktivitetsstöd.

Hälsningar

Linda, handläggare

• Anonym (Jag)

Så jag fyller i 4h när jag anmäler vab och på aktivitetsstödsblanketten skriver jag V och under det 4h? Blir det så?

• Försäkringskassan

Hej

Om du är frånvarande med vård av barn hela dagen så fyller du i ett V. Annars fyller du inte in något på den dagen.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

• Anonym (Jag)

Trots att jag bara har ett halvtidsjobb? Då får jag väl bara betalt för 4h vab? Och jag måste ju ha 40h sysselsättning per vecka för att skydda sgin. Så hur blir det då?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Ja det stämmer. För tillfällig föräldrapenning fyller du i att du skulle ha avstått 4 timmar från ditt arbete. Och på blanketten om tillfällig föräldrapenning vid aktivitetsstöd ska det avse hel frånvaro eftersom du avstår hela dagen från din halvtids sysselsättning med aktivitetsstöd.

Om du är osäker på förklaringen ovan eller vill ha hjälp att skriva i blanketten rekommenderar jag att du ringer in till Kundcenter och knappar dig fram till Aktivitetsstöd så hjälper vi dig att fylla i blanketten.

Hälsningar

Agda, handläggare

• Anonym (Jag)

Men sgin sänks inte när man gör så här då? Får jag alltså 8h ersättning från fk ändå? 4h baserat på min lön och 4h baserat på mitt aktivitetsstöd?

• Försäkringskassan

Hej,

Om du ansöker om 4 timmar vab från din anställning  och 4 timmar vab vid aktivitetsstöd så ska det inte påverka din SGI.

Hälsningar
    Jane, handläggare 

Svar på tråden Vab vid halvtidsjobb