• Anonym (:()

BB säger att han inte tar skada av att skrika lite? Samt att samsovning inte är farligt?

Har en femdagars pojke som bara sover då man är honom extremt nära. Vill inte samsova med honom utan något skydd, därför skiftar jag och sambon med att sova.

Vi var idag på återbesök på BB och då säger sköterskan att han måste avvänjas och att han inte tar skada av att skrika lite. Hon säger även att det inte är farligt att samsova så länge han inte ligger på mage oavsett om det är i en soffa eller säng. Jag skulle även pröva att bulla upp med lite kuddar kring honom när han sover.

Nu ifrågasätter jag detta. Jag har läst (på internet... låter det dumt?) att:

1. Små barn som har svårt att komma till ro behöver extra närhet
    2. Samsovning ökar risken för psd (har ett snugglenest men det ratar han)
    3. Samsovning i soffa är extra farligt
    4. Man inte ska bulla upp då han kan kvävas av det

?

• Svar på tråden BB säger att han inte tar skada av att skrika lite? Samt att samsovning inte är farligt?
  • Anonym (*)

Låt inte barnet skrika, han är ju helt nyfödd för guds skull. Det enorma närhetsbehovet går över, helt av sig själv bara man ger det lite tid.

Så länge ni är friska, nyktra och rökfria är risken för PSD vid samsovning ytterst liten. Se bara till att bebisen har eget täcke/filt och att era täcken inte kan hamna över honom. Ha inte onödigt många kuddar runt omkring. Håll en sval temperatur i sovrummet.

• Mariohn

Sluta läsa en massa och gå på magkänslan. Sover du extremt hårt och tror att du skulle kunna lägga dig på honom och kväva honom? Samsov inte. Spädbarn tar skada av att skrika/lämnas ensamma med sitt skrik. Punkt slut. 

• EllisBell

Barn tar skada av att skrika. Samsovning ökar inte risken om du gör det säkert dvs inte i soffa, inte för varmt etc. Bulla upp runt omkring kroppen med filtar gillar många bebisar. Inte farligt om man ser till att huvudet ligger fritt och att inga filtar etc kan hamna över ansiktet.

• sötare

Jag samsov med båda mina barn. Den äldsta är 5 år  och den yngsta är 1,5 år.  Den äldsta låg på magen på mig förutom då vi ammade då låg vi i sk skedställning fast vända mot varandra. Den yngsta har vi legat skedställning hela tiden. Trots alla rön , råd och liknande har jag gått efter mina egna känslor inklusive magkänslor och det som har känts bäst för mig å barnen. Både i säng å i soffan. Jag ångrar absolut inte detta för det har varit så underbart med den närhet som vi har delat tillsammans och som jag än i dag kan sakna. Dock i dag har vi en annan närhet.
    Min fråga till dig är: Hur känner du det, vad säger dina magkänslor dig? Vad känns bäst för dig och ditt barn ? Känn riktigt ordentligt efter och kör se på det som du kommer fram till.
    Lycka till 

• Näckrosen

Men menar BB verkligen att man ska lämna barnet ensam att skrika, tror ni?

Om du sitter på en filt på golvet och lägger ner bebisen bredvid dig och han börjar skrika. Lyft inte upp honom direkt, utan lägg handen på honom, klappa honom och prata
    lugnt/sjung för honom.
    När han är trygg med det kan du flytta utifrån filten och prata/sjunga.

Ta upp honom innan skriket går över i panik. Men många av dagens föräldrar verkar tro att bebisar aldrig får skrika. Inte ens en minut.
    Det är inte farligt om bebisen ligger och skriker medan du gör ett kort toabesök. Då är det farligare om du inte hinner kissa klart.

• Anonym (inte farligt)

sluta läsa på internet. och lyssna på vad din son förmedlar.. och utgå ifrån det. och att han skriker är inte farligt.. 

• Anonym (snuggle nest)
    jeje01 skrev 2013-06-19 21:56:35 följande:
    www.dn.se/nyheter/vetenskap/samsovning-okar-r.../

Jag har bara samsovit sporadiskt, och förstår inte vitsen med ett snugglenest över huvudtaget. Antingen vill man ju samsova för att barnet ska känna lukten och komma nära och det ska vara lätt vid amning. Allt detta försvinner ju vid ett snugglenest vad jag förstår.
    Snuggle Nest är bra.   

Vitsen med den är ju att man kommer mycket närmare barnet än om den sover i egen säng, och nattamningen underlättas ju i och med att man slipper gå ur sängen och hämta upp barnet.  Samtidigt så riskerar man inte att råka lägga sig på barnet och/eller kväva det. 
    Hade Snuggle Nest med andra barnet, men inte med första.   Tyckte den var jättebra!

• Anonym (34)

Säger som de andra, slut läs massa "skit". Om du ska göra precis som alla skriver kommer du bli galen, för du kommer komma fram till att folk säger emot andra, hur ska du då göra om du får två eller tre eller fyra uppgifter om vad som är "RÄTT".

För 50 år sedan blev kvinnor fortfarande mödrar, och de hade inget internet att lusläsa, och deras barn ÖVERLEVDE. ;)

Tagga ner, njut av tiden, gör det som känns bäst för dig och barnet, handlingar som du kan stå för.

Själv sov sonen i min famn den första tiden. Men då sover jag oerhört lätt, men det var enda sättet att få honom att sova. Och han lever. 

{#emotions_dlg.flower}          

• XcsM

Vi hade också babynest men det funkade skitdåligt. Vi har samsovit sen han föddes för tre månader sedan. Ja, det ökar risken, men för oss var det det enda alternativet om vi skulle få någon sömn. 

Låt inte bebisen skrika, det tar dem skada av. Jag läste en artikel om det att bebisar som är så små förstår inte att mamma/pappa existerar när de inte är där. Om du går ut i ett annat rum förstår hen inte att du kommer komma tillbaka/att du finns. Minns inte helt när bebisen förstår att man finns fastän man inte är där men har för mig att det var runt 6-8månader. Om du då låter barnet skrika kommer hen känna sig övergiven och ensam och bli stressat. S

Svar på tråden BB säger att han inte tar skada av att skrika lite? Samt att samsovning inte är farligt?