Semesterlön? Hur mycket?
Vet att man får lite mer pengar till semestern, men hur mycket är det? Hur beräknas det?
Vet att man får lite mer pengar till semestern, men hur mycket är det? Hur beräknas det?
semesterersättning brukar vara 12 % på lönen, antngen får du den direkt på lönen eller så lägger arbetsgivaren undan den summan och så får du den vid semester.
Jag får den vid semestern.
Min lön är ca 17000 kr/mån, blir det ca 1300 kr då?
13%, brukar antingen delas ut som en klumpsumma i början av sommaren, eller efterhand som man tar ut semestern.
Jag får den på nästa lön, vet bara inte hur mycket, och min chef är på semester just nu, så vill helst inte fråga honom.
Vilken anställningsform och kollektivavtal? Menar du semesterersättning eller semesterdagstillägg?
13? Är det inte 12%?
Troligen har du vanligt avtal vilket ger 0,8% av din månadslön per semesterdag vilket ger dig 136kr extra per dag du tar betald semester utöver din ord. lön.
Fast det finns många olika avtal som är lite olika.
Vissa har 12% av semestergrunande bruttolönen föregående intjänandeår som delas upp på antal intjänade semesterdagar. Vissa har högre %.
Några nyare företag har 0,46% av månadslönen.
Vissa betalar ut tillägget(0,8%) för alla intjänade dagar i en klump i tex Juni och vissa får det månaden efter dom tagit ut semester och då bara för de dagar de tagit betald semester. Så vill du veta exakt måste du fråga chefen eller kontakta facket om ni har kollektivavtal?