• Nojlie

hur äter era 8 månaders bebisar ?

Hej.
    Hur äter era 8 måaders bebisar?
    Kul och se hur andra gör?

Min flicka äter såhär.

06:00 vaknar- gröt/välling

08:00- välling när hon ska vila , sover ca 2 timmar.

10:30, yjoghurt :

12:00 välling när hon ska vila- sover ca 2-3 timmar

15:00. lunch middags(burkmat) och frukt.

16:30- Kräm och frukt/macka

18:00. välling 250 ml sover inför natten.

• Svar på tråden hur äter era 8 månaders bebisar ?
  • Umbria

Oj, ingen amning/ersättning? Ska inte det var huvuddelen av matintaget fortfarande vid 8 mánader?

Min 7,5 mánader äter ungefär sáhär:

7:00 Ammar
    8:00 lite fruktpuré och havregrynsgröt (kanske lite tätt inpá, men han fár lite att smaka pá när jag äter frukost iaf)
    9:30  Ammar , sover 1-2 timmar
    12:00 hemmagjord puré (oftast fisk/kyckling med potatis/ris och grönsaker)
    14:30 Ammar, sover 1-2 timmar
    17:30 Ammar+fruktpuré med havregrynsgröt
    20:00 ammar , sover för natten

vaknar pá natten och ammar fritt

• Nojlie

Nej vi gick över till välling istället för ättningen för ca 1 månad sen och hon mår hur bra som helst med att bara dricka välling.
    Dock känns det som hon äter för lite.
    Då hon tappade 300 g i kilo nu jämfört med förra månaden.

• Umbria

Bröstmjölk/ersättning är mycket näringsrikare än vällingen. Vällingen är mättande pga mycket kolhydrater, men det är ju inte samma sak. Jag är ingen expert, men kan det kanske vara orsaken? Annars tycker jag det verkar llite lite att bara äta yoghurt mellan 8-12? Kanske ett mál riktig mat till om dagen istället för "mellanmálsmat"?

• Ellie
    Nojlie skrev 2013-06-20 06:46:19 följande:
    Nej vi gick över till välling istället för ättningen för ca 1 månad sen och hon mår hur bra som helst med att bara dricka välling.
    Dock känns det som hon äter för lite.
    Då hon tappade 300 g i kilo nu jämfört med förra månaden.
    Att hon tappar 300g är inte att må hur bra som helst. Det kan ju såklart också bero på andra orsaker som infektioner mm.
    Välling eller gröt bör inte ges fler än ca 2 gånger per dag. Hur kommer det sig att ni gick över till välling istället för ersättning? Jag tror hon behöver ersättning ett tag till.

Mängden mat hon äter spelar ju också roll. Min dotter åt aldrig mer än ca 1/4 burk mat i den åldern. Hur mycket youghurt? Mitt barn åt varannan timme när hon var 7 månader. De flesta gånger var det amning, men 2-3 gånger per dag fick hon annan mat som komplement till amningen.
  • Dr to be

Hej! Låter som hon äter för mycket välling/gröt. Enligt livsmedelsverkets kostråd så är det max 3 mål spannmål (välling/gröt) per dag. Som de andra säger så är välling absolut inte likvärdigt med ersättning. De innehåller lika många kalorier men ersättning är mycket mer näringsrikt. Så om jag vore du så skulle jag antingen byta ut två vällingmål mot ersättning eller byta ut ett vällingmål mot riktig mat eller byta ut två vällingsmål mot antingen riktig mat eller ett med ersättning och det andra med riktig mat. Vid 8 månader åt vår dotter bara vanlig mat och fick välling till frukost och om hon ville innan läggdags så der är inte livsviktigt med ersättning. Men ersättning är bättre än välling. Vår dotter vägrade dock ersättning och då blev det mat och välling....

• Natulcien

Oj, herregud, så mycket välling! Varför ger ni så mycket välling? Jag skulle omedelbart byta ut den mot ersättning i era kläder för att inte riskera glutenallergi.

Jag tycker att det låter extremt näringsfattigt att ge så mycket välling/gröt och dessutom yoghurt och macka? Hon behöver få mer näring i sig.

Jag skulle råda dig att ändra till detta istället:

06:00 vaknar- ersättning.

08:00- ersättning när hon ska vila , sover ca 2 timmar.

10:30, lunch (lagad mat)

12:00 ersättning när hon ska vila- sover ca 2-3 timmar

15:00. Frukt/macka, ev lite yoghurt

16:30- middag (lagad mat) och frukt.

18:00. välling 250 ml sover inför natten

När sonen var 8 månader ammades han 4-6 gånger under dagen, åt lite hemlagad mat runt lunch och lite gröt runt middagstid, samt någon frukt då och då.

• enLitenEmma

Håller med övriga, byt ut några vällingsmål mot ersättning istället.

10,30 yoghurten mot lunchmat ist.

• Rani

Min flicka (snart 9 månader) äter:

Tidig morgon: ersättning

08.00: gröt

11.30: Lunch, burk eller hemlagad

15.00: ersättning

18.30: gröt

Mellan målen äter hon frukt och grlnsaker som plockmat flera ggr per dag. Hon får också smaka av vår middag som plock. Planen är att byta ut kvällsgröten mot middag så småningom.

Jag håller med om att din flicka äter väldigt mycket välling. Det ska ju inte vara huvudfödan utan kan ges som frukost/innan läggdags.

• enLitenEmma

Min dotter (7,5 mån)

6.00 ammar
    8.00 frukost (gröt)
    Sover efter frukost ca 1 timme
    10.00 ammar
    12 lunch lagad mat
    Sover efter lunch ca 1 timme
    14.00 banan och yougurt
    17.00 middag lagad mat
    18.00 ammar
    19.00 ersättning ca 100 ml + ammar
    Sover sen för natten

• sommar2001

Det är tyvärr inte alla bebisar som äter ersättning hur mycket man än försöker med olika sorter och blanda i vällingen för att de ska vänja sig osv..

Sonen är drygt 8 mån och den sista månaden har han ammat mindre än jag önskar sett till vad han äter i övrigt.
    Man kan ju inte "tvinga" i en bebis mat så det blir rätt enformigt här också.

Gröt på morgon ca 8:00
    Välling el gröt innan läggning ca 19-19:30
    äts varje dag.
    Däremellan ammar han 1 gång/dag varannan dag ungefär.
    I matväg så äter han potatismos, keso, kalvsylta och mosad köttfärssås/pasta utan egentliga bekymmer. Men han kan ju inte äta det varje dag heller. Ger honom macka med smör el lite leverpastej el messmör så han kan plocka själv ca varannan dag ( då han inte vill amma) Han äter även banan, päron, mosat äpple osv.

Gör smakportioner av den mat vi äter men han är väldigt envis när det kommer till vad man smakar en gång el äter mer av. Givetvis blir det gröt/frukt/macka för att fylla på. Han äter den färdiga barngröten utan smak har både mild havregröt och risgröt, ngn gång har han fått mannagryn. Ibland blandar jag i blåbär (plockade i skogen och frysta)
    Han ammar oftast innan han somnar vid 20 tiden och sen fritt under natten. Oftast 1-2 gånger men det har blivit mindre de senaste 2 veckorna. Inbillar mig att det har att göra med att han har bajsat på toa lika länge så han äter bättre under dagen och sover bättre på natten. Istället för att småbajsa 2-3 gånger/dag och småäta på natten.

Kan inte ge barnmatsburk då hans exem blir värre av det.

Storasyster totalvägrade amningen på 8 mån dagen och åt från den dagen gröt på morgon, välling på kvällen men åt allt hon erbjöds av vanlig mat under dagen. Så då gick det ju bättre att ge henne bra mat.

Grabben följer sin kurva men dottern ökade i vikt och med henne hade vi problem med låg vikt innan.

Svar på tråden hur äter era 8 månaders bebisar ?