• Anonym (Vilja)

Kan man träna fram en skomakartumme?

Jag har funderat på en sak länge. Har en kompis som har en s k skomakartumme, asså att tummen liksom går i nittio graders vinkel bakåt från leden. Jag tycker det är så himla snyggt, coolt liksom på något vis. Kan man träna tummen så att man kan göra så? Eller kan det vara farligt för leden? Hur gör man?

• Svar på tråden Kan man träna fram en skomakartumme?
  • Anonym (Vilja)

Roligt att du tycker det, men jag vill veta. Vet du?

• Ann Cistrus

Nä tyvärr inte. Själv har har brachydactyli (korta leder) i båda mina tummar men det är aldrig någon som tyckt att det är coolt... Om jag skulle komma med en kvalificerad gissning så blir det nog svårt att träna fram en skomakartumme. Känns som att onaturligt tänjande bara skulle försvaga tumleden och kanske t.o.m. orsaka smärta. 

• Mamori

De flesta brukar ha någon skum grej de kan göra. Jag har inte skomakartumme som min sambo men kan böja handlederna sjukt långt fram och böja lillfingret och ringfingret oberoende av varandra. Hitta vad som är din grej

• Anonym (Vilja)

Tack för att ni svarar.

Nä jag har ingen annan grej. Och min kompis får alltid så mycket uppmärksamhet från killar när hon visar sina tummar, de verkar tycka att det är världens grej. Skulle också vilja kunna.

• Anonym (Vilja)

Men om man binder ett snöre runt tummen och liksom handleden så att det spänner lite lite åt gången så att det aldrig gör ont och lederna kanske vänjer sig långsamt - kan det gå? Tänkte om man gör så på nätterna när man ändå sover?

• Camino61

Ha ha... Vilken kul diskussion. Jag har skomakartumme o har aldrig tänkt på det färänn nu då min sambo sa vilken konstig tumme du har. Har känt varann i 2 år???? Jag har sett fler med detta men inte reflekterat . Så visar han sin tumme, så här ska en tumme se ut. Så då tänkte jag att jag är väl vanskapt . Blev faktiskt sur. Haft en dålig dag oxå. Därför googla jag på detta. Kul att någon tycker det är coolt oxå .

Svar på tråden Kan man träna fram en skomakartumme?