• Ellie

Erfarenhet av kattpensionat?

Vi har funderingar på att skaffa katt (antagligen 2 st). Hade i så fall tänkt att de skulle vara utekatter.

Problemet är att vi inte har någon som kan passa katterna om/när vi är bortresta. De flesta av våra bekanta har antingen andra djur eller tycker inte om katter.

Vi reser inte bort ofta just nu, men katter lever ju som bekant i många år, och det är svårt att planera sin framtid i detalj.

Finns det någon som har positiva eller negativa erfarenheter av kattpensionat? Är det ett alternativ om man är borta över helgen, 1 vecka, eller 2 veckor? Kan katterna vara ensamma i hemmet över en helg om man har någon som ser till att de har mat och vatten?

• Svar på tråden Erfarenhet av kattpensionat?
  • Omogen citron

Du kan boka in hur många eller få dagar du vill på kattpensionat. Det som krävs är att katterna är kastrerade och vaccinerade, men det har du säkert tänkt göra i alla fall.

Jag låter mina katter vara hemma med kattvakt i en vecka. Vid längre resor får katterna flytta hem till någon jag känner eller till kattpensionat. Det händer dock nästan aldrig. Jag använder främst kattpensionat då jag inte hittar någon som kan passa katterna. Men det gör man som man vill.

Jag har bara positiva erfarenheter av kattpensionat. Det kostar ju en del, men katterna har det bra.

• nemo1

personligen skulle jag aldrig i livet sätta katterna på pensionat. Katter ska enligt lag ha tillsyn minst två ggr om dagen, så att någon bara skulle springa förbi och lassa upp mat är fel.
    Om ni reser så tycker jag inte att ni ska skaffa katt. Dessutom, bor ni på landet? Om inte så ska katterna ej gå lösa ute då det finns mycket stor risk för att de ska bli överkörda, men även grannar som inte accepterar att katterna hälsar på hos dem. 

• Ellie
    Omogen citron skrev 2013-06-20 14:37:18 följande:
    Du kan boka in hur många eller få dagar du vill på kattpensionat. Det som krävs är att katterna är kastrerade och vaccinerade, men det har du säkert tänkt göra i alla fall.

Jag låter mina katter vara hemma med kattvakt i en vecka. Vid längre resor får katterna flytta hem till någon jag känner eller till kattpensionat. Det händer dock nästan aldrig. Jag använder främst kattpensionat då jag inte hittar någon som kan passa katterna. Men det gör man som man vill.

Jag har bara positiva erfarenheter av kattpensionat. Det kostar ju en del, men katterna har det bra.
    Tack för svar!

Självklart tänkte jag kastrera och vaccinera dem, eftersom de blir utekatter Glad 

Det låter bra att du har positiva erfarenheter.

Jag känner själv att katterna borde ha det bättre om de inte tvingas byta miljö. När du har kattvakt 1 vecka, är det då någon som bor hos dig, eller kommer personen bara förbi någon gång per dag för att sköta mat och vatten?
  • Ellie
    nemo1 skrev 2013-06-20 14:47:44 följande:
    personligen skulle jag aldrig i livet sätta katterna på pensionat. Katter ska enligt lag ha tillsyn minst två ggr om dagen, så att någon bara skulle springa förbi och lassa upp mat är fel.
    Om ni reser så tycker jag inte att ni ska skaffa katt. Dessutom, bor ni på landet? Om inte så ska katterna ej gå lösa ute då det finns mycket stor risk för att de ska bli överkörda, men även grannar som inte accepterar att katterna hälsar på hos dem. 

Jag håller med om att det känns lite fel att sätta dem på pensionat, och det är därför jag ställer frågan om någon har erfarenhet av detta.

Vi reser inte mycket, men några gånger blir det väl att man reser bort under de ca 15 år som en katt lever. Jag tänkte att det är bra att planera i förväg, innan man står där med problemet Glad

Vi bor på en mindre ort, i ett villaområde med mycket skog några hundra meter bort. Det är ingen stor väg som går genom samhället, men det är klart att det finns en risk med trafiken. Jag kan inte se att man någonstans kan minimera denna risk, och jag tror ändå att katterna har det bättre om de får gå utomhus, än som bara innekatter. 

Jag hade tänkt gå runt till de närmsta grannarna och höra vad de tycker om utekatter innan vi skaffar någon. Det springer andra katter i närheten, men det betyder ju inte att alla är positiva till det.
  • Queenie70

När jag hade mina katter på pensionat så blev de inte sig själva på en vecka. De var stela som pinnar med hysteriskt stirrande ögon när jag hämtade dem. Efter det fick de vara ensamna hemma med varandra och matning och tillsyn en gång om dagen. De brydde sig inte om att jag var borta och mådde hur bra som helst. Aldrig pensionat igen.

• nemo1
    Ellie skrev 2013-06-20 14:54:03 följande:

Jag håller med om att det känns lite fel att sätta dem på pensionat, och det är därför jag ställer frågan om någon har erfarenhet av detta.

Vi reser inte mycket, men några gånger blir det väl att man reser bort under de ca 15 år som en katt lever. Jag tänkte att det är bra att planera i förväg, innan man står där med problemet Glad

Vi bor på en mindre ort, i ett villaområde med mycket skog några hundra meter bort. Det är ingen stor väg som går genom samhället, men det är klart att det finns en risk med trafiken. Jag kan inte se att man någonstans kan minimera denna risk, och jag tror ändå att katterna har det bättre om de får gå utomhus, än som bara innekatter. 

Jag hade tänkt gå runt till de närmsta grannarna och höra vad de tycker om utekatter innan vi skaffar någon. Det springer andra katter i närheten, men det betyder ju inte att alla är positiva till det.
    Bygg då en inhägnad de kan vara i om du är rädd om dina katter. Du vet aldrig i förväg hur det kommer att bli, kanske finns katter runt om som inte gillar nya katter i deras revir.
  • Ellie
    Queenie70 skrev 2013-06-20 16:23:00 följande:
    När jag hade mina katter på pensionat så blev de inte sig själva på en vecka. De var stela som pinnar med hysteriskt stirrande ögon när jag hämtade dem. Efter det fick de vara ensamna hemma med varandra och matning och tillsyn en gång om dagen. De brydde sig inte om att jag var borta och mådde hur bra som helst. Aldrig pensionat igen.
    Tack! Bra att höra hur det kan vara.
    nemo1 skrev 2013-06-20 17:36:36 följande:
    Bygg då en inhägnad de kan vara i om du är rädd om dina katter. Du vet aldrig i förväg hur det kommer att bli, kanske finns katter runt om som inte gillar nya katter i deras revir.
    Bra idé, ska fundera vidare på detta. Tack!

• nemo1
    Queenie70 skrev 2013-06-20 16:23:00 följande:
    Som sagt, enligt lag måste katter ha tillsyn två ggr om dagen. Katterna kan ju göra sig illa eller bli allvarligt sjuka och kan då få ligga i ett dygn innan någon upptäcker det. Mycket oansvarigt av dig.
  • Omogen citron
    nemo1 skrev 2013-06-20 14:47:44 följande:
    personligen skulle jag aldrig i livet sätta katterna på pensionat. Katter ska enligt lag ha tillsyn minst två ggr om dagen, så att någon bara skulle springa förbi och lassa upp mat är fel.Om ni reser så tycker jag inte att ni ska skaffa katt. Dessutom, bor ni på landet? Om inte så ska katterna ej gå lösa ute då det finns mycket stor risk för att de ska bli överkörda, men även grannar som inte accepterar att katterna hälsar på hos dem. 

Varför är kattpensionat dåliga? Det är inte så att någon bara ger mat så går de därifrån, det är ett väldigt dåligt kattpensionat isåfall. Sedan handlar det om hur ofta man reser. Jag är borta två veckor per år och under den tiden klarar sig katterna med kattvakt/kattpensionat/bo hemma hos någon.
  • Omogen citron
    Ellie skrev 2013-06-20 14:49:16 följande:
    Tack för svar!Självklart tänkte jag kastrera och vaccinera dem, eftersom de blir utekatter  Det låter bra att du har positiva erfarenheter. Jag känner själv att katterna borde ha det bättre om de inte tvingas byta miljö. När du har kattvakt 1 vecka, är det då någon som bor hos dig, eller kommer personen bara förbi någon gång per dag för att sköta mat och vatten?

Jag har inte hittat någon som vill bo hos mig, men det vore det bästa. Då jag har kattvakt så kommer någon två gånger per dag, ger mat, vatten och rensar lådan. Så stannar de en stund och leker lite med katterna. Jag har två pensionärer i min trappuppgång som älskar katter så jag misstänker att de stannar här rätt länge även om de inte säger det. Katterna har i varje fall alltid några nya leksaker och massor av nytt kattgodis då jag kommer hem. ;)
  • Örontrumpet

Jag har enbart negativa erfarenheter. Ett pensionat var riktigt dåligt men de andra har nog inte varit något att klaga på egentligen förutom att MINA katter inte klarar av omställningen. En gång slutade det med inläggning på djursjukhuset pga allmäninfektion och matvägran.

Nu reser jag sällan men sist när jag var borta 10 dagar hade jag vakt som kom och gav dem mat, bytte i lådor och skulle umgås. Katterna vägrade visa sig för vakten (känd sen tidigare) på hela tiden.
    När vi väl kom hem var de överlyckliga och hade ett extremt behov av att umgås (som de fick såklart) men på det hela så mådde de bättre hemma än borta trots att de inte umgicks med kattvakten.

Nu ska vi bort igen, denna gång ca 14 dagar och de kommer att få vaktpass varannan dag ungefär.
    Och för den som kommer att klaga på det upplägget så kan jag berätta att jag är fullkomligt medveten om vad  jordbruksverket säger. Jag skiter fullkomligt i det för jag gör det som passar mina katter bäst och tvingas sen kompromissa med omgivningen.  Om det inte funkar så gör jag om och rätt nästa gång om det så krävs att jag inte kan resa bort längre än 2 dygn så länge de lever.

• Queenie70
    nemo1 skrev 2013-06-20 20:13:57 följande:
    Som sagt, enligt lag måste katter ha tillsyn två ggr om dagen. Katterna kan ju göra sig illa eller bli allvarligt sjuka och kan då få ligga i ett dygn innan någon upptäcker det. Mycket oansvarigt av dig.

Jag vet att det är så nuförtiden. En lag som jag anser vara rätt dum faktiskt. Två katter som har sällskap av varandra behöver helt enkelt inte tillsyn två gånger om dagen. Och det var en betydligt vänligare lösning än att ha katterna på pensionat. Skulle göra om samma sak idag. Risken att de skulle skada sig att exakt en kvart efter att de haft tillsyn och därför skulle behöva vänta 24 timmar istället för 12 timmar på hjälp är så minimal att det absolut inte uppväger traumat av att vara på pensionat. So shoot me.
  • Örontrumpet
    Queenie70 skrev 2013-06-20 22:11:01 följande:

Jag vet att det är så nuförtiden. En lag som jag anser vara rätt dum faktiskt. Två katter som har sällskap av varandra behöver helt enkelt inte tillsyn två gånger om dagen. Och det var en betydligt vänligare lösning än att ha katterna på pensionat. Skulle göra om samma sak idag. Risken att de skulle skada sig att exakt en kvart efter att de haft tillsyn och därför skulle behöva vänta 24 timmar istället för 12 timmar på hjälp är så minimal att det absolut inte uppväger traumat av att vara på pensionat. So shoot me.
    Fastän jag medvetet bryter mot den lagen så anser jag att den är bra därför att den utgör någon sorts norm för den som öht inte ser till sina katters bästa. OM det bara hade varit en rekommendation betyder det att illasinnat folk tänker: "bra, jag kan skita i det och göra som jag vill".

Jag, som HAR prövat tex pensionat för ATT hålla mig till lagen insåg att det inte var till MINA katters bästa.
    Men det är mina katter och inte bara mina det gäller. För avsett, om det inte funkar i år så är jag beredd att "stanna hemma" i 15 år framåt. Pga lagen.

Tror inte att folk skulle resonera så om lagen inre vore tvingande.
  • Queenie70
    Örontrumpet skrev 2013-06-20 22:23:08 följande:
    Fastän jag medvetet bryter mot den lagen så anser jag att den är bra därför att den utgör någon sorts norm för den som öht inte ser till sina katters bästa. OM det bara hade varit en rekommendation betyder det att illasinnat folk tänker: "bra, jag kan skita i det och göra som jag vill".

Jag, som HAR prövat tex pensionat för ATT hålla mig till lagen insåg att det inte var till MINA katters bästa.

Men det är mina katter och inte bara mina det gäller. För avsett, om det inte funkar i år så är jag beredd att "stanna hemma" i 15 år framåt. Pga lagen.

Tror inte att folk skulle resonera så om lagen inre vore tvingande.

Ja jag uttryckte mig dumt. Jag sympatiserar med lagens intentioner, men den behöver inte vara en nödvändighet för den individuella kattfamiljen med sunt förnuft och kattens bästa i åtanke.
  • Örontrumpet
    Queenie70 skrev 2013-06-20 23:02:22 följande:

Ja jag uttryckte mig dumt. Jag sympatiserar med lagens intentioner, men den behöver inte vara en nödvändighet för den individuella kattfamiljen med sunt förnuft och kattens bästa i åtanke.
    Jag tror vi menar ungefär samma sak trots allt.
Svar på tråden Erfarenhet av kattpensionat?