• HelloWorld

Kommit på en bra app, hur ta patent på idén?

Hej , jag studerar applikationsutveckling men vi har inte riktigt fått reda på hur man går till väga näreller om man kommit på en bra app idé. 
    Jag har 2-3 bra app idéer och eftersom utvecklingen går i sån fruktansvärt snabb fart är jag r ädd att nån hinner ta mina idéer.

Nån som vet hur man går till väga för att ta patent på sin idé?? Sen undrar jag om nån vet hur det ligger till om man kommer på en app men ser att det finns en liknande app i USA t  ex men inte i Sverige. Får jag bygga på den ändå utan att nån anklagar mig för att ha snott deras idé?  Dessa appar är etjänster och inte spel eller hobby appar. 

Tack till er IT nissar som orkar svara :D  

• Svar på tråden Kommit på en bra app, hur ta patent på idén?
  • jaghopparhögt

Du kan inte ta patent på det.  Du kan bara ta copyright, patent kräver betydligt mer som inte uppfylls av en app.

• Kjellgren

Du kan ta kontakt med Nyföretagarcentrum i din kommun, de har avgiftsfri rådgivning och borde kunna svara på dina frågor.

• HelloWorld
    jaghopparhögt skrev 2013-06-20 17:51:16 följande:
    Du kan inte ta patent på det.  Du kan bara ta copyright, patent kräver betydligt mer som inte uppfylls av en app.
    Ok förstår.. hur tar jag copyright då på idén? :)
  • HelloWorld
    Kjellgren skrev 2013-06-20 17:51:25 följande:
    Du kan ta kontakt med Nyföretagarcentrum i din kommun, de har avgiftsfri rådgivning och borde kunna svara på dina frågor.
    Ok det ska jag göra. Tack så mycket
  • EnAnonumius
    HelloWorld skrev 2013-06-20 17:56:31 följande:
    Det sköts också av Patentverket.
    Det heter egentligen Patent och Registreringsverket.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • HelloWorld
    EnAnonumius skrev 2013-06-20 17:58:18 följande:
    Det sköts också av Patentverket.
    Det heter egentligen Patent och Registreringsverket.

Ok ska höra efter där :) Tack för att ni alla tagit er tid att svara :) 
  • Flerp
    HelloWorld skrev 2013-06-20 17:56:31 följande:
    Copyright (upphovsrätt på svenska) är inget man "tar". Du anses ha upphovsrätt på allt som uppnår verkshöjd, d.v.s. allt du gör som inte bara är skitsaker utan substans. Så upphovsrätt för din app har du (när du har gjort den) utan att behöva göra något. Men det är något man gör med ett verk, inte med en idé.

Det är nog patent du tänker på, men patent är något som gäller en teknisk lösning, inte en idé. Dock så kan man inte ta patent på mjukvara i Europa.

Det är lönlöst att försöka skydda en idé. Idéer är lätta att få; det svåra är att förverkliga dem. Om du har en idé till en app, gör då en app istället för att försöka skydda idén. Om någon vill göra en likadan app så kan du inte göra särskilt mycket åt det; du får helt enkelt göra den bästa appen för att lyckas.
  • HelloWorld
    Flerp skrev 2013-06-21 00:50:00 följande:
    Copyright (upphovsrätt på svenska) är inget man "tar". Du anses ha upphovsrätt på allt som uppnår verkshöjd, d.v.s. allt du gör som inte bara är skitsaker utan substans. Så upphovsrätt för din app har du (när du har gjort den) utan att behöva göra något. Men det är något man gör med ett verk, inte med en idé.

Det är nog patent du tänker på, men patent är något som gäller en teknisk lösning, inte en idé. Dock så kan man inte ta patent på mjukvara i Europa.

Det är lönlöst att försöka skydda en idé. Idéer är lätta att få; det svåra är att förverkliga dem. Om du har en idé till en app, gör då en app istället för att försöka skydda idén. Om någon vill göra en likadan app så kan du inte göra särskilt mycket åt det; du får helt enkelt göra den bästa appen för att lyckas.
    Tack för ditt svar... ja får göra så, det känns bara som att man måste vara väldigt kvick för att kunna lyckas. Vi får se :) Tack för alla svar
Svar på tråden Kommit på en bra app, hur ta patent på idén?