• Lajm88

Vilket kreditkort för kollektiv med gemensam ekonomi?

Hej
    Om knappt en månad ska min familj (två vuxna tre barn) flytta in i ett hus tillsammans med min svägerska(+bebis), svåger, svärmor och svärfar.

Det blir alltså sex vuxna och fyra barn. Barnen är dock inte relevanta i min frågeställning.

Vi kommer ha gemensam ekonomi, dvs alla ska ha kort som är kopplade till samma konto (eller något liknande).

I nuläget använder vi volvokort eftersom man får bonus på det man handlar och det är kostnadsfritt. Men jag tror man bara kan ha två kort kopplade till samma konto där. Är det någon som har nåt bra tips? 

• Svar på tråden Vilket kreditkort för kollektiv med gemensam ekonomi?
  • kara84

Förlåt men det låter som en dum idé. Varför ska ni ha gemensam ekonomi? Det kommer ju bara leda till bråk.

• snedtak

Jag tror inte alls att det behöver leda till bråk. Däremot tror jag att det är onödigt stora risker med hela 6 kort kopplade till samma kredit/konto. Om ett kort försvinner måste alla kort bytas ut, är det kopplat till ett konto är det rejält med pengar som kan försvinna. Det finns många par som har gemensam ekonomi och separata konton så någon sådan modell kanske ni kan testa?

• Lajm88
    kara84 skrev 2013-06-21 00:04:30 följande:
    Förlåt men det låter som en dum idé. Varför ska ni ha gemensam ekonomi? Det kommer ju bara leda till bråk.

Tack för tipset. Nu fick jag mig en rejääääl tankeställare.
    snedtak skrev 2013-06-21 02:48:00 följande:
    Jag tror inte alls att det behöver leda till bråk. Däremot tror jag att det är onödigt stora risker med hela 6 kort kopplade till samma kredit/konto. Om ett kort försvinner måste alla kort bytas ut, är det kopplat till ett konto är det rejält med pengar som kan försvinna. Det finns många par som har gemensam ekonomi och separata konton så någon sådan modell kanske ni kan testa?

Jag förstår din poäng. Men med extrakort får man olika kortnummer på alla kort, och behöver då inte byta ut alla om man tappar ett.

Jag skulle vilja ha en bra överblick över alla utgifter. Någon som har okq8-kort?
  • Lajm88
    melikey0u skrev 2013-06-21 00:47:17 följande:
    Sekt??

Ja, ts var en lögn, du kom på vad det verkligen handlar om!
  • Susanne 977

Jag vet inte hur många extra kort man får ha på Skandia men tror inte det är begränsat till två. Det står inget om detta på deras villkor.

Deras bank & kreditkort är gratis(även extrakorten). Sen har man 3månaders prisgaranti, reseförsäkring, + lite andra försäkringar. Kolla upp dem. Vi är jättenöjda.

• annmin

TS, det låter härligt för en som växt upp i en liknande konstellation, det fanns alltid någon vuxen beredd att lyssna eller leka ;)

Om ni har ett gemensamt konto för gemensamma inköp så betyder det väl inte att ni kommer att ha helt gemensam ekonomi? Det viktiga är nog att ha en ordentlig överenskommelse om hur mycket var och en ska betala till kontot, vad pengarna ska användas till, var gränsen går för vad en person får göra av med utan att ha kollat med de andra och regelbundet göra uppföljningar över vad pengarna har gått till.  Jag har gemensamt konto med sambo utan att ha gemensam ekonomi och har också haft det som delägare i en båt och det fungerar/fungerade utmärkt.

Alla kort behöver inte bytas för att ett kort har försvunnit. Korten har inte samma nummer utan individuella och det kort som försvunnit, och enbart det, kan spärras. (Det är kanske bra om alla kortinnehavare får en genomgång/en lapp om hur man gör för att spärra kortet.)

• millan darling
    Lajm88 skrev 2013-06-20 18:16:30 följande:
    Hej Om knappt en månad ska min familj (två vuxna tre barn) flytta in i ett hus tillsammans med min svägerska(+bebis), svåger, svärmor och svärfar. Det blir alltså sex vuxna och fyra barn. Barnen är dock inte relevanta i min frågeställning. Vi kommer ha gemensam ekonomi, dvs alla ska ha kort som är kopplade till samma konto (eller något liknande). I nuläget använder vi volvokort eftersom man får bonus på det man handlar och det är kostnadsfritt. Men jag tror man bara kan ha två kort kopplade till samma konto där. Är det någon som har nåt bra tips? 

Hej! Ett kreditkort skiljer sig från ett kontokort. Med ett kreditkort ligger kreditinsitutet ute med pengar för din räkning, som du sedan betalar med en faktura. Med ett bankkort dras pengarna för ett köp direkt från ditt konto.

Om jag vore er skulle jag välja kort med ett bonusprogram som passar er, mat, bil, bensin, resor eller vad det nu kan vara. Jag har ett Amex SAS kort och får SAS-poäng på allt jag köper. Och så har kortet en bra reseförsäkring också.
Svar på tråden Vilket kreditkort för kollektiv med gemensam ekonomi?