• Jenniebella

Byta namn!?

Hej! Jag har en liten pojke som är 7 veckor. Vi har bestämt att han ska heta Elian. Men efter att jag blivit bemött på ett negativt sätt av både släkt och andra vuxna blir jag osäker om vi ska byta? Min mamma och moster tycker det är svårt att uttala och säger Elvian eller med uttal Elias. Har också fått frågan om jag hittat på det osv... Vi uttalar det med samma betoning som Julian, Ossian, Sebastian.. Om vi byter blir det Sam eller Noah. Elians kusin som är 1,5 år kan säga Elian. Vad tycker ni där ute? Är det så hemskt? Kan han få problem med sitt namn?

• Svar på tråden Byta namn!?
  • Omogen citron

Det är absolut inte hemskt. Men det låter onekligen som att du (eller barnets pappa) har hittat på det själva.

• JL12

Jättefint namn! Är ni nöjda så ska ni såklart döpa honom till det. Idag är ovanliga namn vanligt så han lär inte få problem på så sätt när han blir äldre :)

• fluu

Det är inte hemskt och det är inte speciellt ovanligt eller konstigt.
    Säker på att de inte säger fel med flit för att de inte gillar namnet? En vän var med om det.... Hennes son döptes till Enok, hennes föräldrar sa Elon för att de inte gillade det och hoppades att hon skulle byta.

Gamla russin till släktingar kommer kanske säga fel,men jag har svårt att tro att lärare och andra barn skulle säga fel. Elian är inte jätteovanligt.
    175 män och 11 kvinnor heter Elian och namnet härstammar dessutom från ett gammalt anrikt bibliskt namn.

Gillar ni Elian så kör på det. Din mamma får helt enkelt lära sig att uttala det. Lär hon sig inte efter ett par försök bör du ifrågasätta hennes hörsel,Elian är inte ett knepigt namn att uttala.

Kram

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jenniebella

Hmm jag har faktiskt funderat på om de säger fel med flit. Jag hör ju på tonen att de inte är överförtjusta. Hade långt samtal med min man igår och han vill inte byta och älskar namnet och det gör även storebror så nu ändrar vi inte. Tack för ärliga svar det var precis vad jag ville ha.

Svar på tråden Byta namn!?