• Anonym (Musarm?)

Har jag "musarm"?

Hej alla.
    Jag har ett litet problem som är ganska störande. Min arm känns hel konstig om mitt lillfinger är typ bortdommnad, eller den känns inte "normal". Jag tror jag har fått "musarm" fast jag vet inte säkert. Det är mest i den vänstra armen/handen men ibland också i den högra. På kvällen/natten när jag går och lägger mig och ligger still med armarna börjar dom sticka osv så jag kan inte ligga på sidan utan måste ligga på rygg men det hjälper inte så mycket de sticks fortfarande väldigt mycket och det är jobbigt. Jobbigast är det med mitt lillfinger på vänstra handen... Vad tror ni har jag en så kallad "musarm/ar"? Jag sitter ganska mycket vid datan...........

• Svar på tråden Har jag "musarm"?
  • Doofie

Förmodligen men det kan botas genom att göra lite övningar då och då:

Övningar

Övningar för att öka blodcirkulationen i kombination med många pauser och variation är nyckeln till att undvika musarm. TCO Development har sammanställt ett kort träningsprogram som du bör gå igenom fler gånger dagligen om du arbetar mycket vid en dator.

Övningarna är lämpliga för alla som arbetar i en kontorsmiljö. Gör gärna de här övningarna ofta så förebygger du skador som kan uppstå vid för mycket stillasittande.

Träningsprogrammet som pdf att ladda ner och skriva ut

Övning 1

Gör cirklar med armarna.

Övning 2

Lägg höger hand på huvudet.

Sänk vänster axel och arm

Håll kvar i 5 sekunder

Upprepa övningen på motsatt sida.

Övning 3

Sträck växelvis höger och vänster arm.

Ta ett djupt andetag.

Andas ut.

Övning 4

Sträck vänster arm framåt.

Dra samtidigt höger armbåge bakåt.

Växla.   Övning 5

Lägg händerna runt nacken.

Sjunk ihop.

Räta upp och sträck ut..

Hoppas du fått nya krafter och känner dig mjuk och avslappnad! Gör gärna de här övningarna ofta så förebygger du skador som kan uppstå vid för mycket stillasittande. Ha en skön dag!

Alla övningar är framtagna av TCO Development. TCO Development jobbar för att skapa bra arbetsmiljöer för människor på kontor. Mer information om musarm och ergonomi hittar du på www.tcodevelopment.com www.musarm.se/

I just need a break from life.
  • Bitchos

Så är inte mina symptom. Har mer svaghetskänsla i underarmen och smärta. Testa att lägga handflatorna på bordet med fingrarna vridna mot dig och stretcha underarmarna. Om det är svårare att stretcha den ena armen så kan det bero på musarm. Mitt tips är i så fall (som jag fått från sjukgymnasten) är att träna underarmarna med lätta vikter + var jättenoga med att stretcha den någon gång per timma samt att göra som inlägget ovan.

• Lumo

Sitter du vid datorn är en Rollermouse ett underbart hjälpmedel. Det ger dig ej musarm o centrerar dina rörelser.

• Bitchos

Lumo: det var en sådan som jag fick musarm av. Satt och jobbade med en sån 8 tim varje dag. Den aktiverar de små musklerna i underarmen, vilket ledde till min musarm. Viktigt är att oavsett vad man arbetar med så ska man stretcha och röra på sig 1 gång per timma.

• Lumo

Kör du staven med tummarna då? Underarmsstöd och/eller rätt inställda armbågsstöd ihop är ett måste. Dessutom ska tangentbordet ligga horisontellt, ej med stöden uppfällda. Samt tänka på att ha rollermouse o tangentbord nära dig.

Men visst är gympa viktigt. Speciellt när man kommer tillbaka efter ledighet, som efter semester. Då får jag lätt musarm igen, oavsett.

Värme (vetekudde) lidrar o påskyndar läkningen av musarmen. Även handledsskydd/armskydd/armbågsskydd är skönt, finns olika varianter, vissa som bara värmer o andra som fixerar leden rakt/rakare.

Jag gillar en med värmande egenskaper i hyfsat tunt tyg som finns på Life (hälsokostaffärerna) samt vissa apotek. Minns tyvärr ej namnet.

• Lumo

Det finns appar till telefonen samt program till datorn med bra kontorsgympa. Appen StretchZ för iphone är bra! Lättare att komma ihåg då. Ställ larmet på mobilen o gör flera ggr/dag.

• Bitchos

Det var en kombination med stress och enformighet. Jag jobbade inte med tummarna utan med pekfingrarna. Jag dubbelklickade med tummarna. Den var otroligt snabb att arbeta med och smidig.
    Tror att alla enformiga rörelser i slutändan är dåligt oavsett om det är med bra hjälpmedel eller inte. Rörelse och stretch är a och o för att förhindra skador. Och framförallt variation.
    Jag använder armbågsskydd som pressar på två punkter för att avlasta muskeln. Det som har hjälpt mig är just träning och stretch.

Svar på tråden Har jag "musarm"?