• Anonym (gravid och sur)

Dom blev sura för några pantburkar

Jag är så jäkla sur och mitt sällskap tycker att jag överdriver, vilket jag gör eftersom att jag är gravid och själv vet att jag är överkänslig och lätt blir "stött". 

Vi var och spelade minigolf och köpte därefter några burkdrickor. Vi satte oss ner och drack och när vi hade druckit upp så letade jag efter närmsta ställe där man kunde lägga pantburkarna. Fanns ingen särskild soppåse för pant så jag öppnade en vanlig soptunna de hade där (den enda synliga) och såg ingen pant men massa andra skräpsaker. Tänkte för en sekund: "Ska jag fråga ifall personalen vill spara panten?" men tänkte sen att det skulle verka så jävla tattigt av mig att fråga ifall de vanligen inte får sånna frågor. Det var ju lite folk och jag är rätt blyg och vill inte ställa till med en rolig scen av något slag. Tänkte snabbt: "Jag har ju köpt denna dricka, alltså äger jag panten och om jag hade velat hade jag tagit panten med mig hem, men nu vill jag bli av med den då jag inte ska direkt hem". 

Slängde den då i sopkorgen och såg direkt i samband med det, två killar varav den ena sa till den andra: "Ser du? Idioten slänger panten..."
    Blänger lite förvånat på dom. Då säger den andra killen.. "Hon hörde vad du sa".. och jag fortsatte att stirra lite.
    Sen gick jag.

Är fortfarande irriterad. Jag får väll rent lagligt slänga panten om jag vill? Eller finns det en oskriven regel att man inte plockar bort tomma drickburkar om det inte finns anvisat ställa att slänga pant på? Hur hade ni gjort? 

• Svar på tråden Dom blev sura för några pantburkar
  • Grappa

Äsch, det är ju för miljöns skull man pantar, inte för pengen. Jag tycker oxå det är onödigt att kasta sånt man kan återvinna, men värre saker har ju hänt. Bryt ihop och gå vidare. ;)

Men rent krasst så hade det väll varit bättre att föreningen hade ett anvisat ställe för kunderna att slänga pant på? Hade det funnits en anvisad plats att slänga på så hade jag ju alla gånger slängt panten där. Men jag är ingen som gillar att lämna skräp (glasspapper som tomburkar) kvar efter mig vid mitt bord efter jag ätit/druckit klart. Jag vill ta reda på allt efter mig. 

• Anonym (haha)

Hahahaha skojar du med mig???

Det var det roligaste inlägget hittills, klart jag slänger burkarna om jag inte hittar någon stans att lämna dem för pant, inte tusan orkar jag släpa runt på tomma burkar om jag är ute. 

Anonym (haha) skrev 2013-06-21 17:12:31 följande:
    Hahahaha skojar du med mig???

Det var det roligaste inlägget hittills, klart jag slänger burkarna om jag inte hittar någon stans att lämna dem för pant, inte tusan orkar jag släpa runt på tomma burkar om jag är ute. 
    Jag skojar inte, förstår dock att det kan vara en rolig tråd för vissa. Men jag tyckte att det var uppriktigt taskigt att behöva kalla mig för idiot. Idioti är väll isåfall att inte ha en plats för pantburkar om nu pantburkar som köps på minigolfbanan ska gå till miljöns fördel. Jag ville absolut inte bära runt på pant och ville göra rent efter mig, trots att det innebär något negativt för miljön.
  • Anonym (haha)

Men seriöst, var det två unga killar? Då månadspengen inte räcker över första helgen för dem så var det så klart idiotiskt i deras ögon att slänga pengar. Eller var det två lodisar? Ja då kanske de också tycker att det är idiotiskt att slänga pengar istället för att köpa mat. Men att slänga panten för att det skulle vara dåligt för miljön, ja om det inte var två nitiska trädkramare som ertappade dig så tror jag inte att det var deras mening, seriöst, då är det nog värre för miljön om du körde till minigolfbanan istället för att cykla.

Så ja, klappa magen lite nu och njut av midsommar och glöm de där små killarna som inte hade något bättre för sig att att åka runt och psyka andra människor för de var lite uttråkade.  

• enLitenEmma

Men shit! Blir du så upprörd att du var tvungen o starta en tråd?

Visst det är inte snällt o kalla nån för idiot. Men å andra sidan låter det bra för miljön att ungdomen tänker så. Släpp det o gå vidare, nästa gång kan du ju öppna mun o fråga vart du ska slänga den

enLitenEmma skrev 2013-06-21 18:13:50 följande:
    Men shit! Blir du så upprörd att du var tvungen o starta en tråd?

Visst det är inte snällt o kalla nån för idiot. Men å andra sidan låter det bra för miljön att ungdomen tänker så. Släpp det o gå vidare, nästa gång kan du ju öppna mun o fråga vart du ska slänga den
    Jajamensan. Såpass upprörd blev jag. Och du kan även läsa att jag vet om att jag överdriver själv, så det är ju inget som behöver påpekas återigen. 

Tänkte bara om jag gått miste om någon regel, och då vore det mer förståeligt varför man blir idiotförklarad på detta viset. 
  • Anonym (...)

Tycker också det är idiotiskt av dig att kasta ut burkar för att du inte vill se "dum" ut.. Du kunde ju bara låta dom vara så kunde någon annan som bryr sig om miljön ta burkarna... !

• enLitenEmma

Ok!
    Svar på frågorna;
    1, ja rent juridiskt får du kasta dom
    2, ja det är en oskriven regel att dom ska återvinnas
    3, jag skulle ha frågat om det fanns nån återvinning

Så är vi vänner nu? Pok

• Dragonball

Nej, det är ingen oskriven regel eller vanlig för den delen. Finns ingen returburksbehållare så slänger man i vanlig soptunna eller ställer dem intill en/ovanpå en. I 9 fall av 10 i en storstad iaf, vet man att någon tio minuter senare kommer att hämta burkarna ändå. Man bär inte runt på burkar hela dagarna om man inte hittat återvinningsställe. Konstiga killar. De kunde ju ha tagit burkarna själva.

• h8him
    Anonym (gravid och sur) skrev 2013-06-21 17:57:08 följande:
    Jag skojar inte, förstår dock att det kan vara en rolig tråd för vissa. Men jag tyckte att det var uppriktigt taskigt att behöva kalla mig för idiot. Idioti är väll isåfall att inte ha en plats för pantburkar om nu pantburkar som köps på minigolfbanan ska gå till miljöns fördel. Jag ville absolut inte bära runt på pant och ville göra rent efter mig, trots att det innebär något negativt för miljön.
    Kunde du inte lämna in burkarna där du köpte dem? Eller var det en jättestor minigolfbana du var på?
Svar på tråden Dom blev sura för några pantburkar