• Anonym (Ja)

Tror ni på att det skulle vara lättare att få plus efter mf?

Jag har precis förlorat en graviditet i vecka 6. (5+4) (mf konstaterat via vul och kraftigt sjunkande HCG). Nu har jag googlat och läst massor här och uppfattat det som om många anser att det är gynnsamt att försöka bli gravid på den ev ÄL som kommer direkt efter MF, alltså utan mens. Skälen anges till att kroppen ska vara i lite "gravidläge" fortfarande. Motargumenten är väl att det är tveksamt om man är mentalt redo? Dessutom måste man ju se till att blödningen är gott o väl slut, annars finns ju infektionsrisk. I mitt fall tror jag blödningen kommer vara över strax. Blödde ut "allt" första dan och nu dag tre är det pyttelite dropp kvar. Hur resonerar ni, hade ni kört mf som cykeldag 1 och sexat framåt dag 14? Jag är kluven. Tack för era kommentarer!

• Svar på tråden Tror ni på att det skulle vara lättare att få plus efter mf?
  • Anonym (hcg)

Mitt hcg var högt i nio veckor efter ma så jag har precis fått min första äl och ja, vi kommer försöka.

• Anonym (Ja)
    Anonym (hcg) skrev 2013-06-21 19:51:46 följande:
    Mitt hcg var högt i nio veckor efter ma så jag har precis fått min första äl och ja, vi kommer försöka.

Tack för ditt svar. Har du inte haft mens än alltså? Hur kollar du hcg, med gravtest el blodprov? (Om du vill svara alltså.)
  • CatEyes

Jag blev gravid utan mens i mellan. Hade också missfall i vecka 6. Vet inte om det är därför den här graviditeten lyckades men jag är glad att vi inte väntade. Är i vecka 34 nu.

• lovea01

Vi försökte direkt efter att det slutat blöda och blev gravid direkt, v 38 nu :)

• Anonym (Ja)
    CatEyes skrev 2013-06-21 20:25:52 följande:
    Jag blev gravid utan mens i mellan. Hade också missfall i vecka 6. Vet inte om det är därför den här graviditeten lyckades men jag är glad att vi inte väntade. Är i vecka 34 nu.

Vad roligt, stort grattis! Åå vad avis jag blir på dig som snart har din bebis hos dig!! (positivt avundsjuk såklart!) Det känns som det lutar åt försök här...
  • Anonym (Ja)
    lovea01 skrev 2013-06-21 21:01:02 följande:
    Vi försökte direkt efter att det slutat blöda och blev gravid direkt, v 38 nu :)

Åååå vad peppad jag blir! Och glad för din/er skull, närsomhelst nu!! Lycka till!
  • Anonym (Jag med)

Fick mf ett par dagar före midsommar förra året. Blev gravid ett par veckor senare, min äl blev försenad nån vecka ungefär. Sitter här denna midsommarafton med min lilla dotter som sover på mitt bröst

Mentalt redo vet jag inte om man nånsin blir, väntar du en mens kommer du nog ändå vara orolig under graviditeten, jag var det och pratade med min mvc-sköterska som sa just det.

Kör på!!!!

• Palma

Vi hade försökt över ett år när jag äntligen blev gravid. Egentligen 4 år eftersom vi aldrig använt skydd efter vårt första barn, men ett år med koll på ÄL osv, ni vet ;) Det resulterade tyvärr i ett tidigt mf och vi var förkrossade... Skulle det ta ett år till nu? Min gynekolog rådde oss att försöka direkt, att kroppen var redo för en graviditet.
    Det låter väl helt otroligt, men jag blev faktiskt gravid på första ÄL efter MF! Ingen mens mellan.

Om 5 dagar ska jag göra planerat snitt och vi får äntligen träffa lillebror!

• Palma

Vi hade sex var tredje dag efter att jag slutat blöda. Det var vad min gynekolog rådde oss för att inte missa ÄL.

• Pinkypie

Jag blev gravid utan mens emellan efter mitt MA i v 12. Försökte inte ens eftersom vi inte visste när ÄL var, men den enda gången vi hade sex då lyckades träffa rätt och det tog sig :)

• Anonym (Nej)

Har man svårt så har man ju svårt även direkt efter m.f. Missfall är ju ingen mirakelmetod att kunna lättare bli gravid! Så ni som blitt det direkt har inte haft svårt att bli gravida-då blir man inte gravid så snabbt. Vi har kört på direkt efter varje m.f,men nu är det 17 försök sen senast och mest troligt går det nog aldrig mer. Myt!

• Mabaja

Jag tror att det är lättare. Hade ett ma 2009.. Tog sig på tredje försöket men första då äl-test visade starkt. Hade ett mf aug 2012 och sitter nu här med magen i vädret på övertid.

• Anonym (MYT)
    Anonym (Nej) skrev 2013-06-24 17:39:59 följande:
    Har man svårt så har man ju svårt även direkt efter m.f. Missfall är ju ingen mirakelmetod att kunna lättare bli gravid! Så ni som blitt det direkt har inte haft svårt att bli gravida-då blir man inte gravid så snabbt. Vi har kört på direkt efter varje m.f,men nu är det 17 försök sen senast och mest troligt går det nog aldrig mer. Myt!
    Håller med. Har man problem med missfall så spelar det ingen roll, liksom. Jag har haft tre missfall och ett MA och blir nästan sur när jag hör folk säga sådär... Myt, ja!
  • CatEyes

Är kroppen redo för en ny graviditet så är den det. För vissa går det snabbare än andra. Vi berättar bara vad vi har varit med om, det är ju inte "bevisat" att det är lättare att bli gravid efter missfall.

• Anonym (Ja)

Tack alla och grattis alla som har bulle i ugnen!

Det är ju en sån otroligt komplex sak det här med att bli gravid, så det ligger i vår natur att försöka förstå mekanismerna och försöka optimera våra chanser till att nå dit vi vill.

Såklart är det ingen mirakel"metod" och jag förstår att det inte finns något vetenskapligt bakom den här tesen.

Dock har jag fått uppfattningen att många anser att det är gynnsamt läge och för mig låter det lite logiskt att det skulle vara positivt. Det verkar vara väldigt många som tror som jag, både när man googlar runt och irl. 

Jag har pratat med läkaren nu och frågade rakt ut om detta, och hennes svar var att det inte finns några som helst hinder för oss att  försöka så snart "huvudet" är redo. Hon menade på att om inte kroppen är redo pga mf:et så blir man helt enkelt inte gravid. Hon ville inte säga nåt om ev högre/lägre chans alltså. Barnmorskan tog ut svängarna lite mer och hummade lite positivt om att försöka direkt. Hon hade gjort fel om hon sa till oss att det är större chans, vill vara tydlig med att att hon inte SA att det var så men mellan raderna hörde jag att hon tyckte det var lite så.

Jag spekulerar utifrån min sits som är att jag är normalfertil och har bra andel lyckade graviditeter vs mf, självklart är läget ett annat om man är infertil eller får upprepade mf och jag kan förstå om hela resonemanget uppfattas som provocerande på samma sätt som "jag drack grapefruktjuice och blev gravid med hjälp av det" och liknande.

Man vill ju så gärna påverka och det kan kännas skönt att ha nåt att ordna sin längtan och sina tankar om. Det är ju ett sätt att "stå ut" med alla jobbiga känslor. Jag ser det så tydligt på min man. Han är jättepeppad av den här förmodade bra chansen direkt efter mf.

Det var väl därför jag startade tråden.. För att man vill ha positiva historier, pepp och hjälp att se positivt på tillvaron igen.

Jag kommer att försöka pricka den här första äl:en för jag tror att det kanske är en superäl, jag kommer att dricka grapefrukt och jag tänker klappa magen på min gravida vän och försöka suga åt mig gravidvibbar. Inget av detta kanske spelar nån roll men då vet jag att jag gjort allt jag kan och dessa ritualer och tankar får mig att må bra. I morgon ska jag ta mitt livs första clearblue digitalt äl-test och håller alla tummar att snart få se en glad gubbe. Jag gjorde gravtest i går morse som var negativt. jag hoppas det är sista gången i mitt liv jag blir glad av det resultatet.

Jag ber verkligen om ursäkt om någon känner sig ledsen utifrån min tråd, jag hoppas att jag lyckats förmedla lite bättre om varför jag frågar som jag gör i TS.

All lycka till till er som fortfarande kämpar.

• Freja03

Vi var tvungna att vanta en mens emellan da maken var bortrest. Mentalt skont for mig faktiskt, jag visste ju att jag inte kunde vara gravid igen nar veckorna gick. Tog 6 veckor innan min mens kom tillbaka, sa AL formodligen efter 4 veckor. Blev gravid manaden efter men har allmant latt for att bli gravid.

• LFF

Njae, det tror jag väl inte riktigt helt på att det är lättare att bli gravid efter mf. Men visst finns det många som blir det på samma vis som det finns många som inte blir det. Själv har jag, trots att mensen kommit som en klocka efter mf, inte haft enklare att bli gravid direkt efteråt (eller inom väldigt kort tid efteråt).

Men, efter att ha diskuterat fertilitet med mamma så har jag en gissning om att vi inte är världens mest superfertila helt enkelt.

• Anonym (Nej)

Ts: du skriver i "svårt att få barn" så därför trodde jag förstås att ni hade haft svårt denna graviditet. Är det inte så kan du självklart bli gravid direkt eller inom rimlig tid,men vi som verkligen har svårt och/eller har konstaterade fel blir ju absolut inte lättare gravida efter ett missfall. Många har dessutom blitt gravida och fått m.f/MA efter IVF så då på egen hand bli gravid igen kanske är rent av omöjligt.

• Anonym (Ja)

Aha jag är ganska ny här och jag ska väl inte skylla ifrån mig men det är inte jättelätt att få överblick över alla avdelningar fr mobilen. Nu från datorn ser jag att att det finns en missfallsavdelning. Mitt inlägg hamnade på denna avdelning efter att jag via Google hittade nåt liknande ämne här och sedan bara klickade "starta ny tråd" utan att titta mig omkring. Tråden skulle, såhär i efterhand, varit i missfall. Jag ber om ursäkt.

Svar på tråden Tror ni på att det skulle vara lättare att få plus efter mf?