Tack alla och grattis alla som har bulle i ugnen!
Det är ju en sån otroligt komplex sak det här med att bli gravid, så det ligger i vår natur att försöka förstå mekanismerna och försöka optimera våra chanser till att nå dit vi vill.
Såklart är det ingen mirakel"metod" och jag förstår att det inte finns något vetenskapligt bakom den här tesen.
Dock har jag fått uppfattningen att många anser att det är gynnsamt läge och för mig låter det lite logiskt att det skulle vara positivt. Det verkar vara väldigt många som tror som jag, både när man googlar runt och irl.
Jag har pratat med läkaren nu och frågade rakt ut om detta, och hennes svar var att det inte finns några som helst hinder för oss att försöka så snart "huvudet" är redo. Hon menade på att om inte kroppen är redo pga mf:et så blir man helt enkelt inte gravid. Hon ville inte säga nåt om ev högre/lägre chans alltså. Barnmorskan tog ut svängarna lite mer och hummade lite positivt om att försöka direkt. Hon hade gjort fel om hon sa till oss att det är större chans, vill vara tydlig med att att hon inte SA att det var så men mellan raderna hörde jag att hon tyckte det var lite så.
Jag spekulerar utifrån min sits som är att jag är normalfertil och har bra andel lyckade graviditeter vs mf, självklart är läget ett annat om man är infertil eller får upprepade mf och jag kan förstå om hela resonemanget uppfattas som provocerande på samma sätt som "jag drack grapefruktjuice och blev gravid med hjälp av det" och liknande.
Man vill ju så gärna påverka och det kan kännas skönt att ha nåt att ordna sin längtan och sina tankar om. Det är ju ett sätt att "stå ut" med alla jobbiga känslor. Jag ser det så tydligt på min man. Han är jättepeppad av den här förmodade bra chansen direkt efter mf.
Det var väl därför jag startade tråden.. För att man vill ha positiva historier, pepp och hjälp att se positivt på tillvaron igen.
Jag kommer att försöka pricka den här första äl:en för jag tror att det kanske är en superäl, jag kommer att dricka grapefrukt och jag tänker klappa magen på min gravida vän och försöka suga åt mig gravidvibbar. Inget av detta kanske spelar nån roll men då vet jag att jag gjort allt jag kan och dessa ritualer och tankar får mig att må bra. I morgon ska jag ta mitt livs första clearblue digitalt äl-test och håller alla tummar att snart få se en glad gubbe. Jag gjorde gravtest i går morse som var negativt. jag hoppas det är sista gången i mitt liv jag blir glad av det resultatet.
Jag ber verkligen om ursäkt om någon känner sig ledsen utifrån min tråd, jag hoppas att jag lyckats förmedla lite bättre om varför jag frågar som jag gör i TS.
All lycka till till er som fortfarande kämpar.