• Lady Bling

Hur förvarar man en öppnad flaska med rött vin?

Jag hade födelsedagsmottagning idag och det blev över ca en halv flaska rött vin. Har korken kvar. Sambon åkte för att jobba natt och jag kan inte dricka vinet själv nu. Det är ett dyrt vin så jag vill inte hälla ut det. Hur ska man egentligen förvara en öppnad flaska med rött vin? Ska man ha i korken eller ha plast över öppningen? Bör man hälla över det i något annat kärl? Ska den vara i rumsvärme eller i kylskåp? Alla tips tar emot!

• Svar på tråden Hur förvarar man en öppnad flaska med rött vin?
  • Lady Bling

Alla tips TAS emot ska det förstås stå

• Prego75

Korken i och något svalare än rumstemperatur (bär ner det i vinkällaren, vetja) Eller gör som vi - kork och och förvaring i förrådet under trappen! Men sedan bör det ju drickas ganska snart - inom 24 timmar helst...

• fipa2

På restaurangen jag jobbade på hade vi nåtslkags ventilkorkar som man använde, och sedan pumpade man luften ur flaskan så skulle de hållas bättre. Men nån på FL sa att det kan ta bort av aromen? Annars om du inte vill dricka det kan du frysa in och använda senare till matlagning.

• S168

Hej,

På med korken och in i kylen brukar vi göra. Men det håller ju sig inte så länge utan ska nog drickas dagen efter.
    Om du inte vill frysa in det för att sedan använda i tex sås.

• Lady Bling

Är kylskåpet för kallt? Bor i lägenhet så det enda andra alternativet är rumstemperatur eller balkongen, men där är det ju ännu kallare än i kylskåpet...

• busmor

Häll det i islådan och ställ in det i frysen. Då har du lagom stora portionsbitar att ha till matlagning! Kanske inte det bästa att göra med ett dyrt vin, mend et är bättre än att hälla ut det i alla fall!

• Lady Bling

Känns tråkigt att frysa in för matlagning eftersom det ju var ett dyrt vin, vill ju helst dricka det till lite god mat istället

• Prego75

Längst ner i kylen borde ju duga - kanske i dörren - för där är det ju minst kallt.

• Lady Bling

Tack så mycket till er alla för era fina tips!

• Pokergirl

Rött vin i kyl håller en vecka iaf, är det ett lagrat vin så ska det klara det, så på med korken och in i kylen.

Svar på tråden Hur förvarar man en öppnad flaska med rött vin?