• Anki87

Hyra hus privat, rimlig hyra?

Vi är i diskussion med ett vän par som nu genomgår en skilsmässa. Dem får inte sålt sitt hus och båda vill komma vidare i sina liv. Jag och min man står inte i läge att själv köpa hus då vi saknar kontant insats. Därför så vill vi gärna hyra deras hus vilket blir en win/win situation. Vi är alla 3 parter med på avtalet men nu undrar jag ifall någon har erfarenhet av vad hyran borde ligga på och täcka? Jag menar självklart ska det täcka deras lånekostnader men hon vill gärna själv betala räntan eftersom den är avdragsbar i Danmark. (Dem är danska och flyttar båda tillbaka till Danmark.) Hur hög hyra kan dem kräva egentligen? Självfallet så står vi själva för alla driftkostnader och liknande utöver hyran. Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Hyra hus privat, rimlig hyra?
  • Batte

Vi hyrde ut vårt hus i några år pga jobb utomlands. Centrala Malmö, ganska fina kvarter, 220 kvadrat.
    Vi tog 24000:- rakt av. Vi stod för försäkringen, hyresgästerna för allt annat.  

• Anki87

Svedala, fristående villa på 160 kvm, 230 när man räknar in källarplan.

• Madraykin

Eftersom det verkar förhandlingsbart så får ju ni fundera på vad ni är villiga att betala också tänker jag, dvs - hur höga boendekostnader tycker ni är rimliga att ha och räkna då med allt ifrån uppvärmning, sophämtning, vatten, försäkring etc etc. Fundera också på om det blir extra kostnader för er vid eventuell flytt så som pendling till jobb mm. Hur hyran ska höjas eller sänkas beroende på vem som ska stå för reparations- och renoveringskostnader etc, och vilka typer av renoveringar och reparationer vem av er ska stå för. Tex om varmvattenberedaren går sönder och behöver bytas ut, om huset blir vattenskadat etc etc. Kanske ta hjälp av en jurist tom?

• Batte

Reparationer står givetvis ägaren för. Det är ett funktionsdugligt hus man hyr ut.  

Övriga fasta kostnader, minus försäkringar, står hyresgästen för. 

Kollade upp det ganska noga när vi hyrde ut.  

• Arne Per

7100 inkl sophämtning i Kallhyra. Huset vi bor i är 120kvm och ligger en mil från Karlstad. Går något sönder som tvättmaskin etc så står hyresvärden för detta.

• biologic

Hyrde tidigare ut min villa, 5000:-/mån kallhyra. 75 kvm + ganska stor biyta, stor trädgård och 2 förråd. Men jag stod för slantarna om saker gick sönder.

Det är knepigt det här med vad man skall ta för pris, men det som står i lagen är att man skall sätta priset efter motsvarande boyta och standard i hyreslägenhet. 

• Anki87

Ska kanske tillägga att vi är intresserade av att köpa loss huset så desto lägre hyra desto fortare kan vi spara ihop och köpa loss huset. Men om man räknar lånekostnader och försäkring så kan vi rent faktiskt få en relativt låg hyra? Om vi själva står för ex vitvaror som går i sönder. Är det dock större skador så får ju ägarna själva stå för detta. Är inte det ett förslag man kan komma med?

• Batte
    biologic skrev 2013-06-21 23:08:39 följande:
    Hyrde tidigare ut min villa, 5000:-/mån kallhyra. 75 kvm + ganska stor biyta, stor trädgård och 2 förråd. Men jag stod för slantarna om saker gick sönder.

Det är knepigt det här med vad man skall ta för pris, men det som står i lagen är att man skall sätta priset efter motsvarande boyta och standard i hyreslägenhet. 
    Fast det stämmer ju inte. Läget (om det är bra)  och trädgård slår ut hyresrätten med marginal. 
    Sen handlar det så klart om tillgång och efterfrågan. Vi hyrde ut till företag som hade tillfällig personal i Sverige, de pröjsade ganska bra eftersom det fanns få alternativ till kräsna medarbetare.
    Och Svedala ligger ganska bra till. Nära till Köpenhamn/Malmö.
    Fast sen beror det ju på om det handlar om en "kompisdeal". Svårt att sätta marknadspris då. Men jag förstår inte varför de inte försöker hyra ut till högstbjudande.  
  • FruNyfiken

Det finns bra juridiska och lagliga avtal att ladda ner på Villaägarnas hemsida. I de avtalen är det klart och tydligt vem som ska betala vad. Tex ska alltid hyresvärden stå för vitvaror som går sönder.

När det gäller hyran så är det faktiskt så att den som äger lägenheten eller huset inte får sätta vilken hyra som helst! Kolla med Hyresgästföreningen så kan de göra en värdering. Om man betalat för mycket i hyra kan hyresgästen kräva tillbaka det som betalats för mycket för flera år tillbaka i tiden.

Svar på tråden Hyra hus privat, rimlig hyra?