• AnOHe

4,5 månader hur introducera ersättning?

Har en liten son på 4,5 månader. Han har börjat lite smått med mjölkfri gröt (misstänker mjölkallergi) och tycker om det, förövrigt helammas han.
    Börjar nu fundera på om han får för lite bröstmjölk då han ofta är otålig vid bröstet efter 5-10 minuter.. Han är ofta missnöjd på dagarna och sover bara korta stunder fast bra på natten.
    Tänkte bara, kan man ge ersättning på morgonen och isåfall hur vänjer jag honom vid det?

• Svar på tråden 4,5 månader hur introducera ersättning?
  • Celest

Har han inte ätit klart då? Min kille i samma ålder är färdig då och gnäller lite för att rapa.

Om han sover gott och följer sin kurva får han väl i sigår illräckligt.

Min sover också bara korta stunder dagtid.

• AnOHe

Dom 2 sista gångerna har han inte gått upp som han brukar utan vikit av sin kurva något. BVC trodde det kunde bero på mjölkallergin eventuellt så jag kör mjölkfritt.

Han vill inte ha bröstet när han blir otålig utan blir bara frustrerad och arg. Kanske vill han bara ha när det kommer mycket? Han är i varjefall betydligt gnälligare än mina andra 3 barn varit.

• Falafel

När min pojk var runt 5 månader hade han en period då han var krångligare vid bröstet, kändes missnöjd och släppte taget hela tiden. Fick dock höra att det kan vara så i perioder och att fortsätta ändå, och visst gick det över, 8 mån nu och ammar fortfarande

• Celest

Jag skulle inte introducera ersättning på de små anledningarna iallafall. Risk att det konkurrerar ut amningen helt om han nu vill ha stötre flöde.

Att kurvan dippar lite ät dessutom normalt eftersom de nu börjat röra på dig mer.

• hannis

Det känns ju lite vanskligt att ge ersättning (tillverkad av komjölk) när ni misstänker allergi mot komjölk. Då är det ju perfekt att kunna amma och ge honom mjölk trots ev allergi.

Att kurvan planar av i ditt barns ålder är ganska vanligt. Googla "amningspuckel".

Svar på tråden 4,5 månader hur introducera ersättning?