• Camillapunktslut

Fruktansvärt arg snart 4 åring.

Min grabb fyller 4 i augusti och dom senaste veckorna då har han blivit så arg!
    han skriker, kastar grejer, slår i väggen/golvet. Jag vet inte hur jag ska möta honom i ilskan.
    När det blir uppemot 10-15 riktiga utbrott per dag är det svårt att vara pedagogisk tillslut..
    Det är allt från att jag leker "fel" eller att vi ska gå in och äta middag, eller att tv programet tog slut. Försöker att förbereda honom på att det roliga snart tar slut ,det är inte ofta det funkar heller tyvärr.. Nån mer som har arga 4 åringar eller ska man börja fundera på om något är fel?

• Svar på tråden Fruktansvärt arg snart 4 åring.
  • marre67

Det är en svår situation. Jag hade nog förklarat för barnet att såhär gör man inte, och sedan tagit honom till BVC och bett dem om hjälp. De kan ge bra tips, och kanske din son förstår bättre om BVC sköterskan pratar med honom? Det kan ju även röra sej om adhd eller vanlig trots?

• Camillapunktslut
    marre67 skrev 2013-06-21 22:49:29ande:
    Det är en svår situation. Jag hade nog förklarat för barnet att såhär gör man inte, och sedan tagit honom till BVC och bett dem om hjälp. De kan ge bra tips, och kanske din son förstår bättre om BVC sköterskan pratar med honom? Det kan ju även röra sej om adhd eller vanlig trots?

Jag har pratat lugnt och pedagogiskt i hans nivå, ignorerat, hotat och gapat tillbaka. Det går liksom inte in.. Hans pappa har adhd så risken finns ju.

Får ringa BVC på måndag.
  • Nikolina

Min 4-åring är likadan. Väldigt arg omväxlande med ledsen över det minsta lilla sak som han kan se går emot honom.

En helt normal 4-åring.

Det är bara att stå ut, det vänder säger omgivningen. Jag ser fram emot när det händer.

Men visst är det bra med råd.      

Att sätta en diagnos på mitt barn finns inte ens med på kartan.

• Smurfan75

Vi kan väl säga så här: Jag är glad att mina småbarnsår är över. ;)

Ditt barns beteende är helt normalt!
    Det som är svårast för dig nu är: Var konsekvent! 

Att skita i småstriderna kommer bara tillbaka sen. Jag är övertygad om att har man bara tydliga regler (vilken tid man ska lägga sig, hur man ska bete sig, hjälpa till med hemma?, regler inför måltider, etc kommer man långt med).
    Jag hade önskat att jag var tydlig och konsekvent mot mina barn från första början. Dottern var sjövild för ett par år sedan (sen födseln) men nu är hon hur go som helst! Och då har hon ändå börjat komma in i puberteten... :)

Hota inte! Om du inte uppfyller hoten vill säga...
    Var konsekvent! Berätta vad som gäller. Och stå sen fast i vad som sagts!  

• Camillapunktslut

Tack för era svar, såklart jag inte söker eller vill få en diagnos på honom, men detta beteendet kom över en natt känns det som. Och ibland verkar det som att han är besatt.
    Börjar fundera på hörseln med, han har rör i öronen sen 2 år tillbaka för han hade så många öroninflammationer, men det kan ju vara selektiv hörsel med   
    Ska ringa bvc på måndag och höra om hon har några bra tips eller nåt.

Igår var en tuuuff dag! Haft en mycket bättre dag idag  

• Soffipropp 83

Likadant här. Humöret vände över en natt. Helt normalt för en fyraåring. Testar gränser, vill gärna ha makten hemma och frustrationen bubblar i hela kroppen. Tänk hur jobbigt det är för dem att bli så arga över ingenting. Läs gärna psykologiguiden på nätet. Kolla råd och fakta - barn och familj - 4-6 år. Det var som om de beskrev vår son rätt av :)

Att tala om vad som är rätt och fel, vara konsekvent och ibland kompromissa med barnet har hjälpt oss lite. Belöningsschema kanske?

• snizy

Hehe, skrattar när jag tänker på min dotter. Hon är som en skådespelerska och har alltid haft många figurer med i sina lekar. Hon är väldigt tydlig med sina tester, vilket hon oftast gör i en annan karaktär. Nu utforskar hon ilskan och blir 4 år i juli.

• Camillapunktslut

Skönt att inte vara ensam med argt barn

Tycker synd om honom också för det verkar vara som att han inte vet själv varför han blir så arg.

Mitt tålamod är inte det bästa alla gånger heller, så vi går runt och är griniga mest hela dagarna. Pust...

Svar på tråden Fruktansvärt arg snart 4 åring.